Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu wo 24 apr 2024 5:25 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 jul 2008 6:46 pm 

Geregistreerd: za 05 jul 2008 7:27 pm
Berichten: 20
Pierewiet bedankt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 jul 2008 6:46 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5824
Woonplaats: Obliville
Inderdaad, het ENIGE dat ik nu nog graag zou willen weten is hoe het staat met de aanvraag van een Nederlandse bankstatus (als die er al is).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 jul 2008 6:47 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
Ik denk we het pas zullen weten als Landsbanki echt failliet gaat, we zullen het dus waarschijnlijk nooit te weten komen.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 jul 2008 6:50 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5824
Woonplaats: Obliville
Hmm, als Landsbanki de status krijgt van zelfstandige Nederlandse Bank, zullen ze dat commercieel echt wel gaan uitbuiten neem ik aan.
(hoe vervelend de Rabobank dat ook vindt :wink: :wink: )


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 jul 2008 6:54 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
Dat denk ik ook wel, ik doelde echter op de uitvoering van de huidige regeling.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 jul 2008 8:34 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Voor deze vraag moet je mijns inziens niet bij DNB zijn maar bij de IJslandse Centrale Bank die toezichthouder is op het IJslandse 'Depositogarantiestelsel'. DNB "dekt" uitsluitend het surplus tussen 20887 en 40000 voor 90% (dus maximaal 19223x0.9).
Dat zeggen ze ook netjes en helder in hun communicatie. Uiteraard zeggen ze niets over het IJslandse deel omdat dit niet hun verantwoordelijkheid is.
De claim van ICESAVE dat in geval van faillisement dit via DNB verrekend wordt is twijfelachtig en strijdig met alle reakties die ik gezien heb van DNB. Ik heb zelf eind mei gebeld met DNB en daarbij werd expliciet gesteld dat DNB geen bemiddelings nog garantie partij is voor het door de IJslandse centrale bank gegarandeerde deel.
Overigens heb ik al enige uitgebreide epistels over dit onderwerp geschreven onder:
http://forum.spaarinformatie.nl/viewtopic.php?t=385


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 jul 2008 10:06 pm 
Stuiver

Geregistreerd: vr 18 apr 2008 10:51 am
Berichten: 92
dubbeltje schreef:
zie reactie hierboven

Je zegt exact wat ik er zelf van vind.

Aangezien er werd gezegd dat in geval van faillissement DNB samen zou werken met het IJslandse depositogarantiestelsel, dacht ik dat het een en ander veranderd was, maar Icesave heeft gewoon haar antwoorden aangepast en wat mooier gemaakt.
Ik vraag me af wat een bank kan weerhouden om voor 100 % tot het NLse stelsel toe te treden.

Persoonlijk vind ik dat een bank aan eerlijke voorlichting moet doen zodat de spaarder voor zichzelf een afweging kan maken.
Het voordeel van Icesave tov bijv CEB is 0,25% en bij 20.000 is dat max 50 euro per jaar, dus de spaarder moet zelf afwegen of dit opweegt tegen het (mogelijk) extra risico.

PS dank voor de link, ik zal je topic met aandacht lezen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 jul 2008 11:45 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5824
Woonplaats: Obliville
Pierewiet schreef:
Ik vraag me af wat een bank kan weerhouden om voor 100 % tot het NLse stelsel toe te treden

Goedkeuring door DNB!!

Als er inderdaad sprake is van een aanvraag door LB (wat ik nog niet zeker weet)
en de aanvraag duurt langer dan normaal (geen idee wat een normale termijn is.....)
dan kan je je gaan afvragen wat daarvan reden is. Dat is nu nog voorbarig.
Zou je ergens informatie kunnen vinden over aanvragen bij DNB?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 22 jul 2008 9:25 am 
obligataire schreef:
Pierewiet schreef:
Ik vraag me af wat een bank kan weerhouden om voor 100 % tot het NLse stelsel toe te treden

Goedkeuring door DNB!!

Als er inderdaad sprake is van een aanvraag door LB (wat ik nog niet zeker weet)
en de aanvraag duurt langer dan normaal (geen idee wat een normale termijn is.....)
dan kan je je gaan afvragen wat daarvan reden is. Dat is nu nog voorbarig.
Zou je ergens informatie kunnen vinden over aanvragen bij DNB?


Ja Anadolubank is het ook gelukt.


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 22 jul 2008 1:34 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
Mooie quote weer.

Ik denk niet dat die goedkeuring de enige reden zou kunnen zijn van een eventuele vertraging van toetreding tot het nederlandse garantiestelsel.
De Nederlandse financieele markt "kennende" zullen er ook wel kosten aan verbonden zijn.
En dan hebben we het nog niet over de risico's..
Misschien vind Landsbanki het risico dat ze moeten bijdragen aan een garantie voor een gevallen bank in Nederland groter dan in Ijsland, en willen ze niet tot het Nederlandse garantiestelsel toetreden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 22 jul 2008 1:58 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5824
Woonplaats: Obliville
Karel Spaargraag schreef:
.......Misschien vind Landsbanki het risico dat ze moeten bijdragen aan een garantie voor een gevallen bank in Nederland groter dan in Ijsland, en willen ze niet tot het Nederlandse garantiestelsel toetreden............

Dat laatste lijkt mij nogal onwaarschijnlijk.
Toetreding tot de Nederlandse markt is commercieel erg lukratief en nog veel lukratiever als men de vele NL spaarders die nu nog twijfelen, over de streep zou kunnen trekken.
En wat dat risico betreft: Nederland wordt niet door hedgefunds bedreigd :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 22 jul 2008 3:47 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jul 2008 2:55 pm
Berichten: 29
Volgens mij is het zo, dat de lokale vestiging van een buitenlandse bank eerst een Nederlandse NV moet worden, alvorens men voor 100% onder het depositogarantiestelsel van DNB valt. Het opzetten van een (bancaire)NV is geen sinecure, en vergt een lange voorbereidingstijd. Ook moet men dan lokaal een bepaald minimumkapitaal hebben, om aan de solvabiliteitseisen van DNB te kunnen voldoen. Verder zal de controle veel stricter zijn, ook op liquiditeitsgebied. En natuurlijk moet je dan ook een eigen jaarverslag gaan uitgeven. Kortom: de uitkomst van de kosten/baten analyse zal de doorslag moeten geven.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 22 jul 2008 6:24 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: di 24 jun 2008 7:33 pm
Berichten: 206
zou goed kunnen dat er inderdaad een dochtervennootschap vereist is terwijl landsbanki hier in nederland alleen maar over een filiaal beschikt. Zeker weten doe ik dat niet


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 22 jul 2008 7:03 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5824
Woonplaats: Obliville
Bertje schreef:
Volgens mij is het zo, dat de lokale vestiging van een buitenlandse bank eerst een Nederlandse NV moet worden, alvorens men voor 100% onder het depositogarantiestelsel van DNB valt. Het opzetten van een (bancaire)NV is geen sinecure, en vergt een lange voorbereidingstijd. Ook moet men dan lokaal een bepaald minimumkapitaal hebben, om aan de solvabiliteitseisen van DNB te kunnen voldoen. Verder zal de controle veel stricter zijn, ook op liquiditeitsgebied. En natuurlijk moet je dan ook een eigen jaarverslag gaan uitgeven. Kortom: de uitkomst van de kosten/baten analyse zal de doorslag moeten geven.

Het oprichten van de benodigde N.V. hoeft niet lang te duren.
Uiteraard komen daar kosten bij van adviseurs en accountants maar goed alles in verhouding.
Als ze (bijvoorbeeld) nog 25.000 extra spaarders kunnen aantrekken die ieder zeg 10K inleggen dan praat je over 250 miljoen aan inleg.
Daar kan wel een N.V.'tje met accountantsverklaring vanaf lijkt me. :wink:


Als een klein bankje als Anadolu toestemming kan krijgen van DNB, moet dat Landesbanki ook wel lukken met de veel betere rating die ze hebben.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 22 jul 2008 8:22 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
Daarom vind ik een beetje brainstormen wel leuk..misschien willen ze gewoon niet.
Mja..ik denk dat het vrij simpel is.
Deze drie stellingen haal ik even snel van de site van DNB:

1. In Nederland gevestigde banken die een vergunning hebben van DNB vallen onder het depositogarantiestelsel.

2. Banken die gevestigd zijn in de Europese Unie, Noorwegen, IJsland of Liechtenstein en die in Nederland vanuit een bijkantoor werken vallen onder het depositogarantiestelsel in hun land van herkomst.

3. Als het depositogarantiestelsel in het land van herkomst een beperktere dekking kent dan het Nederlandse depositogarantiestelsel, dan bestaat voor deze bijkantoren de mogelijkheid om aanvullend deel te nemen aan het Nederlandse depositogarantiestelsel.

Ice valt onder de 2e en 3e stelling. Als ze zich in Nederland zouden vestigen, zouden ze onder de Nederlandse regeling vallen.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO