Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 7:48 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 19 jul 2008 11:23 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Op 30 juni is dus bijgeschreven de opgebouwde rente tot en met 29 juni.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 19 jul 2008 4:20 pm 
Kwartje

Geregistreerd: za 28 jun 2008 5:35 pm
Berichten: 425
Nou, dan hier nog ff een rekensommetje, kom er nl. zelf niet uit.... :?

Op 4/7 **** bijgeschreven, rente 5,25% = 5.1497% nominale rente ivm kwartaalbijschrijving (Excel: (POWER(1+O6;1/4)-1)*4 waar O6 de effectieve rente is)

Als ik nu op internet in mijn IceSave overzicht kijk staat de rente op euro **** (19/7 16.00uur).
Als ik echter in mijn Excell overzicht kijk, rekening houdend met 24 uur rente-tijd kom ik op euro **** (dus op 19/7 reken ik de rente uit over de kolom van 18/7 en tel deze op bij de opgebouwde rente).

Ga ik nu de dagrente in mijn overzicht aanpassen om op die **** te komen, zit ik op een nominale rente van 4,75% terwijl dat er in mijn IceSave overzicht wel degelijk 5,25% effectief staat. (4.75% nominaal is aanzienlijk lager effectief)

Wie wil het voor de grap eens narekenen?

(20/7 bedragen verwijderd)


Laatst bijgewerkt door Moneymaker op zo 20 jul 2008 2:12 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 19 jul 2008 7:44 pm 

Geregistreerd: do 10 jan 2008 9:48 pm
Berichten: 8
de rente is op maandag juli aangepast van 5 naar 5,25 op jaarbasis.
Wellicht dat daar het verschil in zit.

Groeten,
Roelf


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 19 jul 2008 8:50 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: di 24 jun 2008 7:33 pm
Berichten: 206
Het heeft waarschijnlijk ermee te maken dat de rente die getoond wordt in IceSave 2 dagen achter loopt Moneymaker, reken het maar eens op die manier uit. Daar hebben we allemaal last van, aan het einde van het kwartaal krijg je waarschijnlijk een kloppende rente bijgeschreven, daar gaan we voorlopig nog wel van uit :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 20 jul 2008 12:46 pm 
Kwartje

Geregistreerd: za 28 jun 2008 5:35 pm
Berichten: 425
@ Roelf;

Thx, had idd de rente vanaf 1/7 al op 5.25% gezet. Tja, en dan gaat het zowieso niet lukken ;-)

Maar goed, heb de rente in de sheet dus op 5.25% gezet vanaf 7/7 en toen bleek e.e.a. nog steeds niet te kloppen. Het juiste rentebedrag op 19/7 kreeg ik maar niet tevoorschijn getoverd totdat ik in de Excell sheet de rente iedere keer over de dag ervoor berekende en niet over de dag zelf... :oops: . Het rentebedrag op 19/7 is dan de rente die t/m 17/7 is opgebouwd, dus vlgs mij loopt e.e.a. dan idd twee dagen achter zoals al eerder gemeld.

Blijf ik met een klein puntje zitten;
Wanneer ik nu bijv. een beginsaldo van 10000 euro invoer, alles op 5.25%, dan kom ik over een jaar op net geen 525 euro rente, dus er zit nog ergens een hiaat van een paar cent....

De sheet is toegevoegd aan het overzicht: http://forum.spaarinformatie.nl/viewtopic.php?p=5828#5828

Thx voor de opmerkingen ;-)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 20 jul 2008 4:32 pm 

Geregistreerd: zo 20 jul 2008 4:24 pm
Berichten: 16
Rente word pas berekend 1 dag na je stortingsdag. Icesave laat het overkomen alsof je direct rente ontvangt, misleidende informatie.

Verder mis je soms na het weekend ook 1 extra dag aan rente.

Ga niet in zee met dit soort praktijken, je geld staat beter op de AKBank.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 20 jul 2008 5:29 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Nick schreef:
Ga niet in zee met dit soort praktijken, je geld staat beter op de AKBank.

Dit is een onjuiste constatering. Maak eerst betere berekeningen voordat je zulke zware beschuldigingen uit.

De renteberekening klopt volgens mijn sheet exact.
Zij het, dat de opgebouwde rente die vermeld wordt, achter loopt.
Op dit moment (20/7) zie je de rente die is opgebouwd tot en met 17/7.

Dat verschil zag je vorige week ook en zal je waarschijnlijk volgende week ook zien :wink:


(PS: met AKBank is ook niets mis wat renteberekening betreft)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 20 jul 2008 5:35 pm 
Kwartje

Geregistreerd: za 28 jun 2008 5:35 pm
Berichten: 425
@Obli; het werkelijke verschil is 2 dagen omdat je de rente moet berekenen over het saldo wat al 24 uur op je rekening staat. Wanneer ik dat doe is de rente op 18/7 in het internetoverzicht exact de rente op 20/7 uit mijn sheet.

Ik heb hierover overigens wel een mail gestuurd met de vraag of dit gewoon het achterlopen van de site t.o.v. de werkelijke rente is, of dat er een bewuste reden is waardoor er in feite pas na 72uur rente wordt opgebouwd.

Maar constatering van Nick slaat nergens op wat mij betreft, zolang deze niet beter onderbouwd wordt met aantoonbare argumenten.

Jan


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 20 jul 2008 5:46 pm 

Geregistreerd: zo 20 jul 2008 4:24 pm
Berichten: 16
De renteberekening klopt maar begint te laat en mist soms een dag. Waardoor de opgebouwde rente niet klopt en je dus geld misloopt.


Laatst bijgewerkt door Nick op zo 20 jul 2008 9:58 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 20 jul 2008 7:42 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: di 24 jun 2008 7:33 pm
Berichten: 206
klinkklare lulkoek, we hebben dat zo ongeveer al 10x nagerekend en als je gewoon overdag overboekt komt het geld er diezelfde dag nog rentegevend op de Icesave rekening bij. en het gaat wel degelijk slechts om het achterlopen van de rente zonder dat er ook maar een cent verloren gaat. Een cursus excel misschien een goed idee?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 20 jul 2008 7:57 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 5:16 pm
Berichten: 26
Nick schreef:

Ga niet in zee met dit soort praktijken, je geld staat beter op de AKBank.


Je krijgt toch geen provisie van de AKBank :?: :roll: ..... :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO