Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu di 19 maart 2024 9:53 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 16 jan 2012 3:12 pm 

Geregistreerd: ma 16 jan 2012 3:05 pm
Berichten: 6
Hallo,

Mijn kind wordt binnenkort 18 jaar. Er staat een behoorlijk bedrag op de spaarrekening. Omdat mijn kind niet met geld om kan gaan (lichte beperking) wil ik niet dat hij/zij aan de spaarrekening kan komen.

Hoe kan ik dit voorkomen?

Alvast dank voor uw antwoord!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 16 jan 2012 3:21 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 04 jan 2008 12:17 am
Berichten: 525
Woonplaats: Gouda
Onderbewindstelling:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... lling.html

Een onderbewindstelling verlangt een gerechtelijke uitspraak maar is bij mijn weten met de juiste medische onderbouwing en geen bezwaar van de naaste familie een formaliteit.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 17 jan 2012 10:00 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: za 17 jan 2009 6:30 pm
Berichten: 528
En de wat minder officiele variant: voor de 18e verjaardag spaarrekening leeghalen en het geld op een spaarrekening op eingen naam wegzetten. Daaruit kun je dan overstorten naar de betaalrekening van de minder-geschikt-geachte 18-jarige.

Zo doen wij dat met de spaarrekening voor onze 14-jarige dochter, waarover ze trouwens als ze 18 is (of eerder, geld was door oma geschonken met als doel het rijbewijs te halen en dat kan al eerder) gewoon over kan gaan beschikken. Als ze "teveel" geld heeft op haar betaalrekening, dan stort ze dat naar onze (apart daarvoor geopende) spaarrekening en bij te weinig geld storten wij wat terug.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 17 jan 2012 11:57 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 04 jan 2008 12:17 am
Berichten: 525
Woonplaats: Gouda
Kan/mag dat zomaar, de rekening van je kind leeghalen (ook al zijn de bedoelingen goed) als het geld op zijn/haar naam staat?

Voor mij is deze vraag in zoverre relevant dat ik een dochter van 7 maanden heb en ik ben me nog aan het orienteren hoe ik de geldzaken voor haar in de toekomst exact ga regelen. Voor nu stort ik het geld op een spaarrekening die op naam staat van mijn vrouw en ik omdat ik even geen voordelen zie om het geld nu al op naam van mijn dochter te zetten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 17 jan 2012 12:06 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2113
baskruit schreef:
Kan/mag dat zomaar, de rekening van je kind leeghalen (ook al zijn de bedoelingen goed) als het geld op zijn/haar naam staat?

Volgens mij wel.
Het op naam van een kind zetten is eerder een emotionele handeling, dan dat een kind onder de 18 jaar er rechten aan kan ontlenen.

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 17 jan 2012 12:17 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 04 jan 2008 12:17 am
Berichten: 525
Woonplaats: Gouda
Het enige wat ik wel kan bedenken als voordeel van het alvast op naam zetten is dat als het om veel geld gaat, dat je dan al vroeg kan beginnen met het uitbuiten van de vrijstelling van 5030,- per jaar (schenkingsrecht). Maar dat terzijde.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 17 jan 2012 12:28 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2113
Dat is inderdaad (nog) één van de weinige voordelen. *)
Naast eventueel de (kind)vrijstelling VRH, als ik het goed begrepen heb.
Plus dat er vaak wel een betere rentevergoeding tegenover staat.
De valkuil is dan vaak wel dat er bijzondere voorwaarden tegenover staan.
Zoals voor een bepaalde datum niet mogen opnemen van het spaartegoed.
Intussen kan de bank met de veelal variabele rente dan doen wat ze wil.
Dat op zich klinkt al niet fijn.

Wij hebben een rekening op naam van de ouders lopen bij MY.
MY heeft de mogelijkheid (onder de 1e) meerdere aparte rek.nrs. te openen en er een doel aan te hangen.
Daardoor is de emotionele kant ook een beetje geregeld (het mijn en dijn) en kan er voorlopig toch marktconform gereageerd worden.

*) Je mag ook (nog) tussen het 18e en 35e jaar van het kind in één keer een flink bedrag belastingvrij schenken.

Maar terug naar naar de oorspronkelijke vraag.
Wat je kunt doen, als de voorwaarden het toelaten, is de rekening voor het 18e jaar leeghalen.
Welke bank en rekeningnaam betreft het?

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 17 jan 2012 1:51 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
1500 schreef:
Naast eventueel de (kind)vrijstelling VRH, als ik het goed begrepen heb.

Nee hoor, om gebruik te maken van de (kind)vrijstelling VRH hoeft het geld niet op naam van het kind te staan. Daarnaast is dit per 2012 afgeschaft, dus verder niet meer terzake doende voor de discussie.

Belangrijkste argument voor het op naam van het kind zetten is waarschijnlijk het vermijden van schenkingsbelasting.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 17 jan 2012 2:12 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 aug 2009 9:06 pm
Berichten: 314
Of de best aantrekkelijke rente die je op een jeugdspaarrekening kunt krijgen


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 18 jan 2012 9:24 am 

Geregistreerd: ma 16 jan 2012 3:05 pm
Berichten: 6
Alvast hartelijk dank voor uw antwoorden. Kan je de rekening op naam van de ouder zetten met de vermelding "voor rekening van ......"? Onder bewindstelling gaat me een beetje te ver. Of heeft iemand nog een ander idee?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 18 jan 2012 9:44 am 

Geregistreerd: ma 16 jan 2012 3:05 pm
Berichten: 6
Ik moet sowieso een nieuwe rekening openen voor mijn kind omdat Akbank stopt. Ik wil voorkomen dat het geld door mijn kind over kind over de balk gegooid wordt. Hij zit voorlopig nog jaren op school. Nu zou het geld besteed worden aan luxe spullen. Hij/zij heeft de verantwoordelijkheid nog niet. Ik vind 18 jaar voor "meerderjarigheid" in bepaald opzichten nog te jong. En het ene kind is het andere kind niet....!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 18 jan 2012 9:48 am 
Stuiver

Geregistreerd: di 10 jun 2008 9:57 pm
Berichten: 74
Er zijn een aantal rekeningen te openen op naam van het kind met als wettelijk vertegenwoordiger de ouder(s). Bijvoorbeeld ASN ideaalsparen en Anadolubank. Er zullen zeker meer rekeningen zijn die op naam te openen zijn voor kinderen onder de 18 jaar, maar ik heb ze niet allemaal voor handen.

Dit zijn overigens rekeningen zonder voorwaarden dus kun je erbij als dat nodig is.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 18 jan 2012 11:55 am 

Geregistreerd: ma 16 jan 2012 3:05 pm
Berichten: 6
Ja Spooky, dit is bekend maar het gaat er juist om dat het kind op de leeftijd van 18 jaar er niet zelfstandig aan mag komen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 18 jan 2012 12:00 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 04 jan 2008 12:17 am
Berichten: 525
Woonplaats: Gouda
Os1962 schreef:
Alvast hartelijk dank voor uw antwoorden. Kan je de rekening op naam van de ouder zetten met de vermelding "voor rekening van ......"? Onder bewindstelling gaat me een beetje te ver. Of heeft iemand nog een ander idee?


Ik weet niet precies of je dit bedoelt maar bij MoneYou kan je maximaal vijf spaarrekeningen openen en voor het overzicht is het mogelijk om bij iedere rekening dan in eigen woorden te vermelden waar dat spaarpotje voor bestemd is.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 18 jan 2012 12:17 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2113
Os1962 schreef:
Hij/zij heeft de verantwoordelijkheid nog niet.

Betreft het hier soms een hypothetische hulpvraag?
Of is het om het anonieme, nog meer te anonimiseren?

Os1962 schreef:
Ik moet sowieso een nieuwe rekening openen voor mijn kind omdat Akbank stopt.

Gelijk vandaag in orde maken.
Nieuwe rekening op jouw naam zetten.
Probleem opgelost, lijkt mij.

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO