Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 6:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kind spaarrekening weg
BerichtGeplaatst: ma 30 mei 2011 9:26 am 

Geregistreerd: ma 30 mei 2011 9:13 am
Berichten: 1
Na de geboorte van mijn kinderen, zo'n 20 jaar geleden, hebben mijn ex en ik een spaarrekening bij de abn amro geopend.
Na de scheiding heeft mijn ex het beheer gehouden. Mijn oudste heeft zijn rekening netjes gekregen toen hij 18 werd maar mijn jongste kan fluiten naar het geld.
Ook opa's en oma's hadden geld gestort op deze rekening.
Eerste navraag bij de bank leerde ons dat de rekeninghouder mijn ex was inzake mijn kind.
2 Weken later weer navraag gedaan bij de bank, toen bleek dat de rekening inmiddels overgeschreven was op naam van mijn ex en huidige partner.
Aangezien de bank niet verder terug kan kijken dan 5 jaar is het lastig om gegevens op te halen.

Ik heb de volgende vragen..Was het in die tijd mogelijk om een rekening op naam van het kind te openen? Of alleen inzake het kind?
Hadden we wettelijk gezien niet beide toestemming moeten geven bij een wijziging van die rekening?
Wie kan mij helpen?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 05 jun 2011 1:43 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
De volgens mij hier relevante bepalingen van het Burgerlijk Wetboek luiden:

Artikel 253i
Ingeval van gezamenlijke gezagsuitoefening voeren de ouders gezamenlijk het bewind over het vermogen van het kind en vertegenwoordigen zij gezamenlijk het kind in burgerlijke handelingen, met dien verstande dat een ouder alleen, mits niet van bezwaren van de andere ouder is gebleken, hiertoe ook bevoegd is.

Artikel 253j
De ouders of een ouder moeten het bewind over het vermogen van hun kind als goede bewindvoerders voeren. Bij slecht bewind zijn zij voor de daaraan te wijten schade aansprakelijk, behoudens voor de vruchten van dat vermogen voor zover de wet hun het genot daarvan toekent.

Artikel 253l, 1e lid
Elke ouder die het gezag over zijn kind uitoefent, heeft het vruchtgenot van diens vermogen. Indien het kind bij de ouder inwoont en anders dan incidenteel inkomen uit arbeid geniet, is het verplicht naar draagkracht bij te dragen in de kosten van de huishouding van het gezin.

Mijn standpunt: In dit specifieke geval is het dus van belang hoe de exacte tenaamstelling van de rekening was vóór de wijziging vanwege de (aantoonbare) eigendom van het tegoed. Staat vast dat de minderjarige de volle eigendom toekomt dan is de (wederrechtelijke) onttrekking daarvan een onrechtmatige daad, uiteindelijk mogelijk een strafbaar feit.
Volgens mij kan de bank wel degelijk (nog altijd) de juiste informatie inzake de rekening boven tafel tillen. In elk geval uit de periode dat de kinderen nog minderjarig waren. Recht op die informatie hebben in elk geval de kinderen zelf, immers zijn ze nu als meerderjarigen zelf handelingsbevoegd.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 jun 2011 1:04 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 16 dec 2008 2:28 pm
Berichten: 361
Plaatje schreef:
Na de geboorte van mijn kinderen, zo'n 20 jaar geleden, hebben mijn ex en ik een spaarrekening bij de abn amro geopend.
Na de scheiding heeft mijn ex het beheer gehouden. Mijn oudste heeft zijn rekening netjes gekregen toen hij 18 werd maar mijn jongste kan fluiten naar het geld.
Ook opa's en oma's hadden geld gestort op deze rekening.
Eerste navraag bij de bank leerde ons dat de rekeninghouder mijn ex was inzake mijn kind.
2 Weken later weer navraag gedaan bij de bank, toen bleek dat de rekening inmiddels overgeschreven was op naam van mijn ex en huidige partner.
Aangezien de bank niet verder terug kan kijken dan 5 jaar is het lastig om gegevens op te halen.

Ik heb de volgende vragen..Was het in die tijd mogelijk om een rekening op naam van het kind te openen? Of alleen inzake het kind?
Hadden we wettelijk gezien niet beide toestemming moeten geven bij een wijziging van die rekening?
Wie kan mij helpen?


Het zijn ook zijn kinderen...


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO