Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu di 19 maart 2024 12:59 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 25 feb 2009 5:07 pm 

Geregistreerd: za 14 feb 2009 5:56 pm
Berichten: 18
Beste,

Wat is jullie advies op onderstaand 'dilemma' ?

Ik heb net een verhuis achter de rug van Antwerpen naar Breda. Mijn twee kinderen hebben in Belgie een gezamenlijke geblokkeerde spaarrekening bij Dexia. Daar staat momenteel iets van een 9000 euro op. Ik wens echter een nieuwe start te maken in Nederland op alle vlakken. Ik wens hier dus een nieuwe spaarrekening te openen voor mijn kinderen. Ik ben echter niet thuis in het Nederlandse bankwezen en op internet is er zoveel keuze dat ik door het bos de bomen niet meer zie. Wat te doen ? Ik kan een optie bedenken ...

--> Ik laat die 9000 euro op de geblokkeerde Dexia rekening staan. Ik open 1 of 2 Moneyou (of andere interessante rekeningen ?) rekeningen op mijn naam (of op naam van de kinderen als dat kan ?) en spaar vanaf heden opnieuw 50 euro per maand per kind op aparte Moneyou spaarrekeningen.

Of iemand ander/beter voorstel ?

Alvast bedankt


Stefan


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 25 feb 2009 5:27 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 786
Hoe oud zijn de kidds???

Hier alvast iets om over na te denken:
http://www.vragenoversparen.nl/spaarvor ... rekeningen

Een voorbeeltje bij onze vrienden van Aegon:
http://www.aegonbank.nl/actueel/?do_search=rente
E-rekening 4%, Jeugh rekening 2.75% :(

Verder is het nadeel dat e.a. vast staat tot de 18e... een aardige optie bij de OHRA
https://www.ohra.nl/sparen/index.jsp?CI ... &CRE=tekst
5% is lang niet slecht :)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 25 feb 2009 5:44 pm 

Geregistreerd: za 14 feb 2009 5:56 pm
Berichten: 18
Mijn zoon is net 10, mijn dochter net 8


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 25 feb 2009 6:25 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
Ik ben nog geen kindspaar/jeugdspaarrekening tegengekomen die qua voorwaarden aantrekkelijk is. Je wordt gelokt met een leuk kadootje voor het kind en een bonus op bepaalde leeftijden, maar de rentevergoeding is dermate droevig laag dat de bonussen dit niet compenseren.

Mijn advies: neem een "normale" spaarrekening voor je kinderen. Kies een rekening met een aantrekkelijke rente (MoneYou, CEB, NIBC, Anadolu) en ga lekker voor ze sparen zonder kadootjes en bonussenflauwekul.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 25 feb 2009 6:45 pm 

Geregistreerd: za 14 feb 2009 5:56 pm
Berichten: 18
Bedankt voor je advies. Ik dacht ook al dat dit het beste zou zijn. Dan kom ik tot mijn volgende vraag.

Stel dat ik een rekening open bij Moneyou aan 4,8%

- op mijn naam :
Telt dit dan mee voor mijn totaal van 20.000 euro belastingvrij sparen ?
Bvb
--> op de Moneyou rekening voor de kinderen staat 7500 euro
--> op de Argenta spaarrekening van mezelf staat 18000 euro

Dien ik dan belasting te betalen op 5500 euro ? M.a.w. telt de belasting deze sommen samen ?

- op naam van mijn (minderjarige) kinderen
Kan dat in de eerste plaats wel ?
En is het dan gunstiger om voor elk kind een aparte rekening te maken ?
Ik heb hier op het forum gelezen dat je tot 5 rekeningnummers onder 1 account kan maken ?


Alvast bedankt


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 25 feb 2009 7:32 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Per minderjarig kind wordt het heffingsvrij vermogen (EUR 20.315) met EUR 2.715 verhoogd.
Deze verhoging wordt toegepast als men het gezag over het kind uitoefent.
Het is niet nodig om het geld van de kinderen op naam van de kinderen te zetten,
in principe mag al het geld op 1 rekening staan.

Tot EUR 25.745 betaal je in jouw situatie, met twee kinderen, dus geen belasting (cijfers 2008).
Als je een fiscale partner hebt is dat zelfs EUR 46.060.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 25 feb 2009 8:07 pm 

Geregistreerd: za 14 feb 2009 5:56 pm
Berichten: 18
Bedankt voor je advies Obligataire.

Nog een vervolg vraagje : is het beter om alles te centraliseren op 1 rekening of voor de kinderen een nieuwe rekening openen bij bvb Moneyou? Of maakt dat op zich niet veel uit ?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 25 feb 2009 8:44 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Het is beter om spaargeld over enkele banken te spreiden.
Maar dat is meer uit oogpunt van risicospreiding, niet omdat dat voor de belastingen beter uitpakt.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 26 feb 2009 10:53 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 786
Stefanv schreef:
Stel dat ik een rekening open bij Moneyou aan 4,8%

Er zijn (nog) betere rentes te verkrijgen, ook zou ik als ik voor m'n kinderen spaar NADRUKKELIJK deposito's overwegen. Hoger rendement en als het goed is wordt het geld de eerste paar jaar toch niet aangeraakt.

Gezien dat de kinderen niet exact even oud zijn.... wil je wel hetzelfde sparen voor elk?? Ofwel ieder op 18e jaar 10.000 euro (oid?)

Of ga je gewoon elke maand 50 euro (oid) sparen en krijgt het ene kind de helf bij 18, dan het jongere kind bij 18 jaar de rest (dus iets meer, omdat je 2 jaar langer spaart)
Als het makkelijk te verdelen is kan het geen kwaad om 1 rekening te hebben. Echter is was Obli zei volledig waar... ivm risico spreiding zou ik niet alles bij 1 bank sparen bovendien zit je met het DGS aan grenzen, nu nog 19000 euro (en een beetje bij 5%) per persoon per bank om 100% veilig te zijn totdat meneer Bos het eens een keer nodig vindt om ons duidelijkheid te verschaffen.

Een optie is om voor je kinderen 2 rekeningen te openen bij 1 bank,
1) Kind 1 + jij
2) Kind 2 + vrouw
Beide rekeningen zijn dan 100% gedekt voor 38.000 euro

Natuurlijk moet je dan dus zelf GEEN (spaar)rekeningen meer hebben bij deze bank. Belangrijk is echter om te blijven shoppen, banken blijven continue de rente aanpassen... Dus scherp blijven voor wbt de rente en eventueel Deposito's overwegen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 26 feb 2009 12:05 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
Citaat:
nu nog 19000 euro (en een beetje bij 5%) per persoon per bank om 100% veilig te zijn totdat meneer Bos het eens een keer nodig vindt om ons duidelijkheid te verschaffen.

Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Het is een 100% gok dat na oktober de 20K vergoeding weer in gaat.
Misschien wordt heel het DGS wel afgeschaft. Wàt..misschien bestaan banken in deze vorm tegen die tijd niet meer.
Ga uit van wat je hebt. Dat is dus 100K per persoon per bank tot oktober 2009.
Wat je tegen die tijd gaat doen moet je op dat moment bekijken.

Aangezien je een bedrag per maand gaat sparen komt een deposito ook helemaal niet ter sprake.

Nb. Ik heb voor beide kinderen een internet spaarrekening bij Credit Europe.
Als tegenrekening heb ik hun eigen giro rekening.
De CE rekeningen staan op naam van de kinderen, met mezelf als beheerder.
ze staan dus gewoon in mijn overzicht als ik inlog, en ik kan vanaf mijn rekening rechtstreeks naar hun rekening overmaken.

_________________
beleggen is gemakkelijk: je moet kopen van pessimisten en verkopen aan optimisten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 26 feb 2009 12:27 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 786
Karel Spaargraag schreef:
Aangezien je een bedrag per maand gaat sparen komt een deposito ook helemaal niet ter sprake.

Voor wat betreft het DGS is en blijft het koffie dik kijken, maar een deposito is ook bij maandelijks sparen wel degelijk een optie.

Al 'verlangen' de meeste deposito's een minimum bedrag, maar na 12 maaden 50 euro, heb je toch 600 euro bij elkaar en kan je van dat bedrag op een deposito zetten met (nu) 5.25% voor een jaar (of nog meer) ipv 4.8%.
Scheelt bij constante rente over 10 jaar tijd 200 euro, niks spectaculairs... maar toch leuk.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO