Om de discussie toe te lichten over het uitfaseren van de E-dentifier. Lees de volgende weblink:
https://www.security.nl/posting/800754/ABN+AMRO+gaat+e_dentifier+uitfaseren#:~:text=ABN%20AMRO%20kondigde%20december%202022,zelfstandig%20hun%20bankzaken%20kunnen%20doen.Nee, klantvriendelijkheid en Banken in Nederland zijn anno 2024 niet meer met elkaar verbonden. Dat de de dagen dat je welkom werd geheten in een bankfiliaal als je als kind geld op je spaarrekening wilde storten, voorbij is begrijp ik.
Maar tot op heden zijn alle grootbanken zo ver dat:
- Op een aantal bankfilialen na alles gesloten is, bezoek persoonlijk is bijna niet meer mogelijk alleen nog op afspraak ( meestal in een plaats 50 km verderop ).
- Geldautomaten worden steeds schaarser en zijn meestal na sluitingstijd van een winkel of supermarkt niet toegankelijk ( men wil cash geld uitfaseren ).
- Alle communicatie moet nu telefonisch gebeuren, met chatbots etc.
- Bankzaken moeten de mensen veelal digitaal doen, dus internettoegang is noodzakelijk + apparatuur om toegang te krijgen ( moet je ook nog geen digibeet zijn )
- Kleingeld kun je nog wel storten echter alleen bij bouwmarkten, tegen extra kosten.
- Er wordt om toegang tot de bank apllicatie verwacht dat je een goed werkende mobiele telefoon hebt, met de laatste software versie en beveiliging.
Toevallig fietste ik vandaag langs bij het dit jaar gesloten Abn Amro bank filiaal in mijn woonplaats, dat is omgetoverd naar een filiaal voor kapitaalkrachtige klanten. De toegang bij de vroegere voordeur, hebben ze met een perkje planten en boompjes ( ingang is nu aan de achterkant ) gebaricadeerd.
Het lijkt er bijna op dat de banken niet meer zitten te wachten op de ´kleine´ particulieren klant.