Ik weet niet of dat in andere landen ook zo sterk was, maar gevoelsmatig zou ik zeggen van niet. Met name de rente naar nul, en voor spaarbedragen van boven een ton zelfs negatief, dat was volgens mij specifiek voor Ursula en de haren.
En, ik ben er rotsvast van overtuigd dat dat was om (met name) Griekenland en Italië overeind te houden. Ik hoorde destijds in een radioprogramma een financieel deskundige uitleggen dat dat “de banken het stallen van geld bij de ECB in rekening brengen” een puur administratieve bezigheid was, zoals hij letterlijk zei “het is niet zo dat de Rabobank op vrijdagmiddag met een vrachtwagen vol geld naar de kluis in Brussel rijdt, om die op maandagmorgen weer op te gaan halen”.
Toen de rente weer ging stijgen (móest gaan stijgen) las ik een artikel in de krant over dat het verhogen van de rente weer kon omdat “de ECB inmiddels andere wegen had gevonden om kwakkelende landen bij te staan”. Helaas werd dat niet nader gespecificeerd (het was ook letterlijk de laatste zin van het twee-pagina grote artikel), maar nu langzaam duidelijk wordt dat Frankrijk op financieel gebied ook een soort bananenrepubliek is / is geworden kon dat nog wel eens van pas komen. Rente naar nul zal waarschijnlijk niet zo snel meer gebeuren, aangezien ze daarmee de hele inflatie opgeblazen hebben (nu ik er over nadenk, het Engelse “inflate” betekent letterlijk opblazen, misschien dat dat er iets mee te maken heeft
).