Banken schermen ook met dat de uitzonderingen 'duur' zijn. Maar dan klopt er toch iets niet. Vroeger (ik noem het toch maar even), deed de de bank het werk wat nú de klant doet. Ze verstrekten enveloppen, overschrijfboekjes, er zaten mensen die de overschrijfkaarten over typten op een computerscherm, kreeg je afschfriften per post thuis, etc, etc.
Maar het frappante is, dat de banken - ondanks al die kosten en t.o.v. nu ineffciëntere handelingen - daarmee wél winst maakten! De rekening en enveloppen waren gratis.
Anno 2020 doet de klant het werk. Geen typisten, afschriften, overschrijfkaarten. Zelfs de balies en kantoren zijn verdwenen en je haalt je geld (en stort) dat op automaten.
Ok, dankzij de hedendaagse technieken. Maar dan zou door al die efficiëntie, de voordelen toch bij de klanten moeten belanden? Het tegendeel is waar: er worden toch behoorlijke bedragen voor het in stand houden van de rekeningen gevraagd.
Waar is dan het voordeel gebleven?
En dan het Topic punt: in de stroom van het toepassen van nieuwe technieken is het de bank die van klanten dingen gaat vragen die niet persë noodzakelijk zijn. Sterker: het werkt weliswaar kostenreducerend voor de banken, maar de klanten betalen het.
Ik verbaas me er dan zelf over als ik veel mensen schouderophalend hoor zeggen: "Tja, het is nu eenmaal zo".
Dit doortrekkend kan het straks wellicht escaleren op ander terrein. Moet ik in de toekomst ook een mobiel hebben om mijn auto te starten?