Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 26 apr 2024 12:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 01 jan 2012 9:26 pm 
Kwartje

Geregistreerd: ma 03 mei 2010 4:57 pm
Berichten: 371
Het is de situatie van 01-01 om 00.00 uur en dan is de rente nog niet bijgeschreven.
Dus zonder de rente, en dat zeg ik zonder twijfel, want het is gewoon zo.

Verder heeft Rabo onder het kopje "mededelingen" het saldo al staan en dat is ook zonder de rente.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2012 12:34 am 

Geregistreerd: di 06 dec 2011 1:34 pm
Berichten: 29
De volgende toelichting staat in het aangifte programma 2011
Spaartegoeden: jaarlijks (of vaker) rentebijschrijving
Wordt uw rente jaarlijks (of vaker) bijgeschreven? Geef dan het totaal van de tegoeden op 1 januari 2011 aan. Geef dus niet de opgebouwde rente aan die op 1 januari 2011 nog niet was bijgeschreven.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2012 12:40 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
Ja en? Dat zegt dus niets, Hiermee wordt alleen bedoeld dat de rente die in de loop van het jaar wordt bijgeschreven (van/op een deposito of zo) niet naar evenredigheid hoeft te worden meegeteld.
De peildatum blijft het actuele en actieve saldo op 1 januari (0.00u) bij aanvang van het nieuwe jaar.
Het mag verdikkeme niets uitmaken of de rente op 1-1 om 23.59 uur of 2 minuten later wordt bijgeschreven.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2012 1:00 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Citaat:
Belastingdienst: Geef dus niet de opgebouwde rente aan die op 1 januari 2011 nog niet was bijgeschreven.

Let op er staat 'was' en niet 'werd'.

Peilsaldo voor de belastingdienst ging altijd over 31-12 om 24:00 (het saldo waarmee je het oude jaar uitging) versus 1-1 0:00 (het saldo waarmee je het nieuwe jaar inging), en die zijn dus per definitie identiek. Dat was altijd al zo: het eindejaarsslado van dit jaar is hetzelfde als het begin saldo voor het volgende jaar. Enige verschil in de belastingopgave per 2011 is dat nu alleen het begin jaarsaldo telt.

Er zijn overigens een paar banken die de rente met valuta en boekdatum 31-12 bijschrijven. In dat geval telt de rente (helaas) dus wel mee. Zolang de valutadatum 1-1 (of later) is, dat hoef je dat niet mee te tellen bij je "begin-van-het-jaar-saldo". Zelfs als een bank dat (per ongeluk) wel doet in hun fiscaal jaaroverzicht, dan corrigeer ik dat zelf wel.

Maar als iemand erg graag alle bijgeschreven rente per 1-1 ook willen opgeven dan moet men dat uiteraard helemaal zelf weten. Het hoeft niet. Maar er zal niemand bezwaar tegen maken vermoed ik ;-)

Het is overigens (licht) nadelig als een bank de rente later dan 1-1 boekt, omdat je dan rente over die rente misloopt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2012 9:53 pm 

Geregistreerd: za 18 okt 2008 1:18 pm
Berichten: 28
dubbeltje schreef:
Citaat:

Het is overigens (licht) nadelig als een bank de rente later dan 1-1 boekt, omdat je dan rente over die rente misloopt.

Dat geldt alleen als de valutadatum van de rentebijschrijving ook later dan 1-jan zou zijn, maar daar ken ik geen voorbeelden van.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 07 jan 2012 3:15 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Dacht ik dit jaar een keer snel te zijn met de belastingaangifte, blijkt het programma onvolledig.
Er kunnen geen partnergegevens ingevoerd worden en (dus) ook geen verdelingen.
Bij gegevens overnemen uit oude aangifte vraagt het programma er wel om of ook de partnergegevens overgenomen moeten worden maar als je daar 'ja' selecteert dan gebeurt dat niet. Er lijkt uberhaubt geen optie om partnergegevens in te voeren. Ben ik één van de eersten in Nederland die aangifte probeert te doen?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 07 jan 2012 3:18 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 24 okt 2008 9:58 pm
Berichten: 349
Ik heb het programma op 1 januari al gedownload en heb dat probleem van die partnergegevens niet.
Die werden zo overgenomen van vorig jaar.
Staat de aangifte van je partner van vorig jaar wel in dezelfde map als jouw aangifte?

_________________
Waarom is groene stroom ook gekoppeld aan de olieprijs??


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 07 jan 2012 6:16 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: za 17 jan 2009 6:30 pm
Berichten: 531
Ik kon ook gewoon de partnergegevens overnemen.

Wat ik wel onhandig vind is dat je niet bijvoorbeeld ook je bankrekeningen (desnoods alleen die met saldo op 31/12) kon overnemen, inclusief saldi. Tenslotte was het saldo van 31/12/2010 gelijk aan 1/1/2011.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 07 jan 2012 7:10 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: za 19 nov 2011 1:30 pm
Berichten: 194
Ik heb nog nooit mijn bankrekeningen ingevuld, want ik kon ze nooit allemaal kwijt in het veld. Ik vul altijd in "Diversen", en met 1 totaalsaldo.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 07 jan 2012 9:02 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6732
Ik heb altijd per bankrekening het saldo ingevuld.
En er ook bij vermeld als er een rekening opgezegd is.
Dan licht je ze volledig in, en trek je geen aandacht voor extra controle hierop.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 jan 2012 3:27 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Oke, het zit alleen wel erg goed verstopt. Ik moet eerst aangeven of ik wel/geen bericht heb gehad (natuurlijk niet en sowieso lekker belangrijk), dan pas krijg ik de vervolgvraag of het rekeningnummer juist is (hoe weet ik dat echt zeker als ik geen bericht heb gehad?) en dan pas verschijnen de vragen mbt burgerlijke staat. Niet zo logisch mijns inziens.

Ik had toevallig het vinkje over het ontvangen van bericht niet aangevinkt, en was doorgegaan. Geen enkele waarschuwing bij het invullen van die gegevens dat je de burgelijke staat vraag nog niet beantwoord hebt (en waar die uberhaupt verstopt zit)

Maar waarom krijg ik eigenlijk de partnergegevens niet direct te zien als ik kies om de partner gegevens over te nemen van een vorige aangifte? Als ik het hele voorgaande jaar gehuwd was, is het mijns inziens onmogelijk om niet op zijn minst (een gedeelte van) dit jaar ook gehuwd te zijn.

Het gaat natuurlijk probleemloos als je alles netjes van het begin af tot het einde in de juiste volgorde invult. Maar waarom moeten ze het zeer relevant aspect als burgelijke staat verbergen achter mijn inziens irrelevante en ongecorreleerde vragen? Dat vind ik onverstandig van de belastingdienst.

Inmiddels is mijn aangifte ingevuld: Je haalt tenslotte nu meer rendement op een spaarrekening dan de heffingsrente van de belastingdienst. En waarschijnlijk gaat dat voorlopig ook niet wijzigen (vergelijk opslag belastingdienst van 1.5% versus 2.1% van LPB). En vanaf belastingjaar 2012 is de Euribor helemaal niet meer interessant voor de belastingaangifte.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 10 jan 2012 6:11 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Spaarzaam schreef:
Ik heb nog nooit mijn bankrekeningen ingevuld, want ik kon ze nooit allemaal kwijt in het veld. Ik vul altijd in "Diversen", en met 1 totaalsaldo.

Inderdaad. Ik geef ook niet meer informatie weg dan strikt noodzakelijk voor een correcte aangifte. Ik bespeur een toenemende nieuwgierigheid van de belastingdienst. Ze vragen ieder jaar meer detail informatie (naast meer detail specificaties van getallen oa ook namen van instellingen e.d) waar ze mijn inziens niets mee te maken hebben. Ik hecht aan privacy. Gelukkig werkt het ook als je gewoon iets nietszeggends invult in de tekstvakken. Zolang de bedragen die je aangeeft maar juist zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 10 jan 2012 6:30 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 aug 2009 9:06 pm
Berichten: 314
Tja privacy ten opzichte van de belasting dienst, lastig hoor want
Citaat:
De belastingplichtige die aangifte doet, is gehouden dat duidelijk, stellig en zonder voorbehoud te doen

Ik zie het nut er niet van om dingen weg te laten die mogelijk het werk van de belastingdienst makkelijker maakt, waarom zand in de raderen strooien, betalen moet je toch, verzwijgen mag niet en een rentevoordeel is ook al niet meer haalbaar, ik doe ook geen boekje open voor de lol maar het is niet anders.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 10 jan 2012 6:32 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2119
Zelf is de belastingdienst ook niet scheutig met informatie verstrekken.
Kreeg een schrijven met, waarschijnlijk hebt u zo'n 4 a 5 jaar geleden, een bezwaar ingediend.
Ook ontbrak in de brief iedere informatie welke, of welk soort aanslag het betrof.
Als zij het al niet meer zeker weten ........ :roll:

Eind van het liedje.
Ze wilde volgens de brief zo'n 1000 euro hebben. Waar uiteindelijk maar 15 euro van heel bleef.
Niet echt betrouwbaar, zo'n schot voor de boeg.

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 10 jan 2012 7:09 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Zolang niet anders in de wet vastgelegd wordt, slaat "duidelijk, helder en zonder voorbehoud" mijns inziens op de juistheid van de relevante getallen: oftewel betaal ik de juiste hoeveelheid belasting.
Daaronder valt mijns inziens geen verplichting om nadere specificaties van die relevante getallen te verstrekken zoals namen van instellingen, welke rekeningen ik heb, rekeningnummers en de individuele saldi daarvan. Ik weet dat ze dat mogen opvragen om te controleren. Veel weten ze echter toch wel omdat banken dat doorgeven. In het verleden stond zelfs expliciet in de aangifte dan je alleen het totaal moest opgeven en dat ze eventueel later een nadere specificatie daarvan zouden kunnen opvragen. Dat mogen ze ook van me. Ik heb namelijk niets te verbergen. Maar ik verstrek niet standaard de detail specificaties. Ik heb daar nog nooit een klacht of opmerking over gehad, dus blijkbaar doen ze daar ook niets mee.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO