Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu za 20 apr 2024 5:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2009 6:42 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 23 maart 2008 8:00 pm
Berichten: 63
Als er een bedrag op mijn normale rekening is gestort en ik maak dat diezelfde dag over naar mijn spaarrekening, zie ik dat de rentedatum een dag afwijkt van de boekdatum.

Zo staat er bijvoorbeeld op 22-1 een bedrag op mijn betaalrekening, daar staat dan bij: boekdatum 22-1, rentedatum 23-1. Ik heb dat bedrag doorgestort naar mijn spaarrekening, maar daar staat: boekdatum 22-1, rentedatum 21-1.
Dus de rente over de BIJ transactie begint een dag later, maar de rente over de AF transactie van datzelfde bedrag begint een dag vroeger :shock:

Wat houdt dat in? Dat ze 2 dagen rente over dat bedrag gaan innen? :( (terwijl ik het natuurlijk niet eerder door stort dan het op mijn rekening staat, dus ik sta geen enkel moment rood o.i.d.)

Het ging in dit geval overigens om de ABN Amro, maar dat zal vast niet de enige bank zijn met dit vreemde verschil (al lijken bij mijn Triodos rekening de rente- en boekdata wel hetzelfde).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2009 6:52 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Zoiets heet volgens mij valutering, en daar is al zoooooveel over geschreven in andere topics. Ja en het kan zelfs betekenen dat je creditrente moet betalen terwijl je voor je gevoel nooit rood hebt gestaan.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2009 6:59 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
Welkom bij de club. Zie http://www.abnamro.nl/nl/prive/service/ ... ering.html
Lees ook de brochure.

Valuteren is nu nog niet verboden in Nederland. Met de komst van de Europese Richtlijn Betaaldiensten wordt valutering wel verboden. In het kwartaalbericht van juni 2007 (bladzijde 24)[link: schrijft De Nederlandsche Bank (DNB):
"Europese richtlijn voor betaaldiensten vastgesteld
Valutering wordt verboden en betaalopdrachten moeten binnen drie dagen worden uitgevoerd (vanaf 2012 in één dag). De Richtlijn Betaaldiensten in de Interne Markt treedt naar verwachting in het najaar van 2007 in werking en moet dan uiterlijk 1 november 2009 in nationale wetgeving zijn omgezet."

Bron: http://www.afm.nl/default.ashx?FolderId=2133

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 24 jan 2009 5:38 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 23 maart 2008 8:00 pm
Berichten: 63
Sodeju! :evil:

Ja ik was bekend met het verschijnsel valuteren, maar ik dacht dat dat alleen ging om de periode tussen dat het bedrag bij de ene bank is afgeschreven, en de andere bank is bijgeschreven (dus en verschil tussen boekdata, waardoor m'n geld 1 of vroeger zelfs meerdere dagen ergens "in de lucht" hing, en er een iemand anders dan ik rente van trok).

Maar na dit geintje heb ik het definitief gehad met ABN Amro. Exit met die dieven, ik ga m'n hele pakket opzeggen daar.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO