Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 10:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 23 feb 2009 7:17 pm 

Geregistreerd: ma 23 feb 2009 6:19 pm
Berichten: 1
Beste lezer,

Ik ben van plan om via de website redcoon.nl elektronica aanshaffen, dit wil ik via hun financieringsplan betalen in 12 maanden.
Dan krijg ik onderstaand overzicht

Leenbedrag € 624,00
Looptijd in maanden 12
Maandbedrag € 55,91
Rente per maand 1,135 %
Effectieve rente op jaarbasis 14,50 %
Totaal maandbedragen € 670,98

Nu is uiteraard de rente per maand het bedrag wat er maandelijks bij de 55,91 euro komt.
Nu is mijn vraag, wat is de effectieve rente op jaarbasis? moet dit eind van het jaar betaald worden? komt dit er iedere maand bij.

Hoop dat iemand mij dit kan uitleggen


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 23 feb 2009 8:27 pm 
Kwartje

Geregistreerd: do 06 sep 2007 5:56 pm
Berichten: 255
effectieve rente is het % dat je werkelijk betaalt over een jaar. Als je je rente bedrag x 12 doet kom je op het zelfde uit als je het effectieve % gebruikt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 23 feb 2009 8:41 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 24 okt 2008 9:58 pm
Berichten: 349
Ik snap die bedragen niet.
Als het leenbedrag € 624.00 is en het totaal is € 670,98 dan zit daar een verschil van € 46.98.
Wat is dat verschil? Niet de rente in ieder geval, want dan zou de rente effectief 7.53% zijn.

_________________
Waarom is groene stroom ook gekoppeld aan de olieprijs??


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 23 feb 2009 11:07 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Helaas maak je een denkfout droppie. De rente is wel degelijk het aangegeven percentage.
€ 624 lenen en in 12 maanden terugbetalen betekent € 52 per maand + € 3,91 rente per maand. Dus de genoemde € 55,91 per maand is inclusief de rente van in totaal € 46,98 over die 12 maanden.
Vergeet niet dat je slechts één maand over het volle bedrag van de lening beschikt en daarna maandelijks aflost en dus in feite steeds € 52 minder van de hoofdsom bezit. Na 6 maanden heb je eigenlijk nog maar € 312 geleend geld in je bezit. Waarover je dus nog altijd € 3,91 aan rente betaalt. Als je het zo narekent zul je op het aangegeven percentage uitkomen, of zelfs fractioneel hoger.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 23 feb 2009 11:27 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 24 okt 2008 9:58 pm
Berichten: 349
@Blikoortje:
Jou berekening klopt helemaal maar dan snap ik nog die effectieve rente van 14.5% niet.
Immers je betaalt € 46.98 rente en dat is toch 7.53% effectief?
Of snap ik de term effectieve rente niet?

_________________
Waarom is groene stroom ook gekoppeld aan de olieprijs??


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 24 feb 2009 2:44 am 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 apr 2008 11:11 am
Berichten: 918
Effectieve rente wil zeggen dat alle (bruto) kosten zijn inbegrepen, dus niet alleen de pure rente. Daarom rees bij mij het vermoeden, dat er ook nog andere kosten in het spel zijn.

PS Post gewijzigd ivm met onjuiste inhoud.

_________________
There is enough for everyone's need but not enough for everyone's greed- Ghandi ;)


Laatst bijgewerkt door krentenweger op wo 25 feb 2009 3:20 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 24 feb 2009 12:34 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 786
krentenweger schreef:
Effectieve rente wil zeggen dat alle (bruto) kosten zijn inbegrepen

Sorry, maar fout...

Effectieve rente is de rente op jaarbasis... Reken maar uit... Het hele jaar niet aflost, moet je (rente over rente) aan het einde van het jaar 714.50 betalen. Verschil 90.50, 90.50 / 624 = 14.50%

Echter doordat er EN de rente per maand betaald wordt EN afgelost wordt in de loop der tijd LIJKT het alsof de rente lager uitvalt. Eventueele kosten zoals vermeld in de voorwaarden komen hier nog BOVENOP!
Alhoewel er voor watbetreft de "Krediet vergoeding", daar is alleen sprake van als je vervroegd aflost.

Die 14.5% is gewoon de werkelijke afspiegeling van de 1.135% per maand en dit LIEGT er niet om!
Veel beter, als je al wilt lenen is om een rekening te open bij (bijvoorbeeld) de ABN AMRO (kon ik even snel de rente stand vinden) Link, Daar betaal je effectief slechts 6.9%.

Bij Redcoon's finanacierings plan ben je 12 * 55.91 = 670.92 (+ aanvraag kosten etc) kwijt voor iets wat eigenlijk maar 624 euri kost.
Bij 'slechts' 6.9% per jaar (effectief, of 0.5575% (ongeveer) per maand) ben je bij gelijke maandelijkse betaling aan de ABN bijna 25 euro goedkoper uit (je houd dus letterlijk 25 euro in je zak).

Spaar je echter zelf 55.91 euro per maand op een rekening met 'slechts' 4% rente per jaar dan houdt je nog eens 50 euro extra over aan het eind van het jaar (ongeveer na een jaar heb je totaal 699 euro). In het totaal betaal je dan niet 90 euro rente, maar houdt je juist 75 euro over na een jaar, totale verschil 165 !!!! euro, dat is ruim 25% verschil t.o.v. je aanschaf prijs!!!! 25% !! Hoe worden banken/lening bedrijven rijk? Zo dus... 4 of 5 misschien zelfs 6% rente geven en 14% rente vangen :)

Ofwel koop als het even kan NOOOOOOOOOOOIT en te nimmer its met zo een 'fantastisch' financierings plan, ga liever naar een 'normale' bank en sluit een 'normale' lening af OF de allerbeste oplossing is natuurlijk EERST sparen en dan pas uitgeven! Nadeel is dus wel dat je 11 maanden moet wachten met je aanschaf...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 24 feb 2009 8:00 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 24 okt 2008 9:58 pm
Berichten: 349
Alphons heeft hier ook meegelezen en heeft in zijn nieuwste update van Rentetrekker een tooltje gemaakt om snel effectieve en nominale rente te berekenen.
Bedankt Alphons!

_________________
Waarom is groene stroom ook gekoppeld aan de olieprijs??


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 24 feb 2009 9:28 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul 2008 2:01 am
Berichten: 618
Woonplaats: Helmond
Droppie schreef:
Alphons heeft hier ook meegelezen en heeft in zijn nieuwste update van Rentetrekker een tooltje gemaakt om snel effectieve en nominale rente te berekenen.
Bedankt Alphons!

Klopt helemaal :D , nog geen tijd gehad, om het hier te posten :lol:

_________________
ik denk soms, dus ik besta soms


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 25 feb 2009 3:17 am 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 apr 2008 11:11 am
Berichten: 918
@Kwartje bedankt, je hebt gelijk wat de kredietvergoeding betreft, dat heb ik niet goed gelezen. Post aangepast om een verkeerde indruk te vermijden.

_________________
There is enough for everyone's need but not enough for everyone's greed- Ghandi ;)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 25 feb 2009 10:17 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 786
krentenweger schreef:
@Kwartje

Kwartje heeft te maken met hoeveel je hebt berichten je hebt gepost.

Ik neem aan dat je mij bedoeld???

Het belangrijkste uit mijn bericht wil ik toch nog even herhalen....
namliam schreef:
Ofwel koop als het even kan NOOOOOOOOOOOIT en te nimmer its met zo een 'fantastisch' financierings plan, ga liever naar een 'normale' bank en sluit een 'normale' lening af OF de allerbeste oplossing is natuurlijk EERST sparen en dan pas uitgeven! Nadeel is dus wel dat je 11 maanden moet wachten met je aanschaf...


Het is zo een enorme visiueze cirkel waar je in terecht komt als je eenmaal begint met lenen en/of huur koop en/of kopen op afbetaling etc... etc...
Het enige wat er anders is, is wat mij betreft een Hypotheek, ik heb zelf voor de rest dan ook HELEMAAL geen schuld.. niks nada noppes! En een mooie (nog steeds groeiende) bankrekening met spaargeld :-) om de hypotheek af te kunnen lossen.

En al dat 'gezijk' over pensioenen.... Doe ik ook niet aan mee (tenzij mijn werkgever mee betaald). Reken maar eens na, hoeveel % is de netto Hypotheek last van je netto inkomen??? En vergelijk dat eens met wat je krijgt aan pensioen, terwijl je op dat moment dus geen hypotheek meer hoopt te hebben....


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO