SpaarXL schreef:
(Rabobank) Hoe en waar heb je die opgave gezien?
Waarschijnlijk op papier, per post. Ik had hem gisteren ook op de deurmat liggen. Bij mij is er bij die jaaropgave wel iets vreemds aan de hand, want het saldo op de jaaropgave klopt niet met het valutaire saldo op mijn rekeningen op 31-12.
Op 30-12 heeft Rabobank mijn hypotheekrente 'alvast' afgeschreven (met valutadatum 01-01), en dat heb ik gecorrigeerd door op 31-12 een bedrag van mijn Rabo-spaarrekening over te maken naar mijn betaalrekening. Die interne overboeking werd direct verwekt, met valutadatum 31-12, maar heeft boekdatum 02-01 gekregen. Nu zit ik dus in de rare situatie dat de afschrijving van de hypotheekrente
wel is meegenomen in het jaaroverzicht, en mijn overboeking op 31-12
niet - waardoor het jaaroverzicht een negatief saldo op de betaalrekening aangeeft (kan ik dat in de belastingaangifte ook opgeven?), en een te hoog saldo op mijn spaarrekening. En dat terwijl ik valutair geen enkele dag in de min heb gestaan, want de valutadatum van de overboeking vanaf de spaarrekening (31-12) lag vóór de valutadatum van de afschrijving van de hypotheekrente (01-01)...
Blijkbaar baseert de Rabobank de jaaropgave dus op de
boekdatum van de transacties, en niet op de
valutadatum. Rare manier van werken...