Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 26 apr 2024 10:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 06 jan 2009 8:48 am 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Friesland Bank heeft de rente uitgekeerd. Boekdatum 5-1, valutadatum 1-1. Bedrag klopt ook nog :wink:

Al met al nog best snel gegaan in vergelijking met andere jaren.

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 06 jan 2009 8:45 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 29 okt 2007 10:11 pm
Berichten: 331
Woonplaats: emmeloord
Ik verwacht dat ASN morgen de rente zal bijschrijven,
De rente / valutadatum komt op 1/1/09 dus niks aan het handje, (stond 2008 ook niet noemenswaardig hoog bedrag duss)
Misschien wel jammer dat het iets langer duurt, maar het wordt netjes aangekondigd dat het in week 2 van 2009 wordt bijgeschreven en dat zal ook vast wel gebeuren..


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 06 jan 2009 9:51 pm 
Stuiver

Geregistreerd: do 19 jul 2007 9:42 pm
Berichten: 86
Als ik mij niet vergis werd de afgelopen jaren bij ASN bank de rentebijschrijving altijd in een weekend verwerkt.
Ik denk dan ook dat pas a.s. maandag de bijgeschreven rente zichtbaar zal worden in internetbankieren.
Ik het huidige "it" tijdperk is het eigenlijk raar dat dit niet binnen 1 a 2 dagen na de jaarwisseling geregeld kan zijn.

Ik heb trouwens zelf geen rekeningen meer bij ASN.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 07 jan 2009 12:42 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
WitteDuif schreef:
Ik verwacht dat ASN morgen de rente zal bijschrijven,
De rente / valutadatum komt op 1/1/09 dus niks aan het handje,

Precies, valutadatum 1 januari is het belangrijkste.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 07 jan 2009 10:35 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
groentje schreef:
Precies, valutadatum 1 januari is het belangrijkste.

Of dat een voordeel is, is maar net de vraag. Die 1e januari betekent wel dat het meetelt voor de VRH, terwijl als het in de loop van de maand wordt bijgeschreven je er niets aan hebt gehad. De bank heeft het lekker 2 weken vastgehouden terwijl de klant met de fiscus moet afrekenen.

Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet waarom het in deze geautomatiseerde tijd zo lang moet duren. Ik heb een ASN rekening leeggehaald. Al 3 maanden staat er een flink bedrag aan rente (de hoogte ervan is allang bekend en ook online te zien), maar ze hebben er blijkbaar veel moeite mee om het op 1 (liever 2) januari direct over te maken. :(


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: SNS: ook traag...
BerichtGeplaatst: wo 07 jan 2009 11:00 am 
Dubbeltje

Geregistreerd: wo 17 sep 2008 9:28 am
Berichten: 229
De SNS-bank heeft op de oude 'Internet Sparen Xtra'-rekening (waar ik vanuit het verleden nog een klein bedrag op heb staan) ook de rente nog steeds niet bijgeschreven. Vervelend, aangezien ik daar het resterende saldo (incl rente) nu eigenlijk vanaf wil boeken. En compleet opheffen van deze rekening lijkt mij ook geen goed idee, aangezien ik bij internetbankieren ook mijn andere rekeningen daar via het rekeningnummer van deze rekening moet benaderen.

Rente op de Maxisparen-rekening bij dezelfde bank is overigens wel al bijgeschreven. Deze rekening is bij mij nu overigens ook kandidaat voor opheffing, zeker nadat in december de rente (die toch al een tijdje niet heel erg 'Maxi' meer was) nog verder verlaagd is...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 07 jan 2009 11:41 am 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
jha schreef:
Die 1e januari betekent wel dat het meetelt voor de VRH


Dat is nog maar de vraag hoor. Heb je het forum wel goed gelezen? In 90% van de gevallen telt het niet mee.

Wat is jouw mening hierover?

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 07 jan 2009 11:46 am 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 apr 2008 11:11 am
Berichten: 918
Ook Loyalis blijft tot nu toe in gebreke de rente bij te schrijven. Vervelend want je kunt intussen niet over de rente beschikken.

Als je de rekening opheft krijg je dan wel rente over rente uitgekeerd of moet je dan tot volgend jaar wachten?

_________________
There is enough for everyone's need but not enough for everyone's greed- Ghandi ;)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 07 jan 2009 5:28 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 aug 2007 6:53 am
Berichten: 736
krentenweger schreef:
Ook Loyalis ...
Op de site van deze spaarrekening:
Citaat:
Meest gestelde vragen op dit moment:

1. Wanneer wordt de rente bijgeschreven op de Loyalis rekening?

De rente wordt op dagbasis berekend. De rente over 2008 wordt op de Loyalis rekening bijgeschreven op 12 januari 2009 met valutadatum 1 januari 2009.
Dit geldt niet wanneer een rekening wordt opgeheven, dan wordt de rente direct bijgeschreven.
Dus nog 5 nachtjes slapen. :wink:
http://www.loyalis.nl/loyalis/loyalis/qgo/


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 07 jan 2009 9:03 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 jun 2008 8:42 pm
Berichten: 441
corne_mo schreef:
krentenweger schreef:
Welke banken hebben nu nog de rente over 2008 niet bijgeschreven?

ABN-AMRO internet(kwartaal)spaarrekening


Ik heb deze spaarrekening en de betaalrekening opgeheven, ben benieuwd wanneer ik de rente op mijn betaalrekening bij de Rabo gestort krijg. Tot nu toe nog niets gezien.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 09 jan 2009 2:22 pm 

Geregistreerd: vr 07 nov 2008 3:52 pm
Berichten: 48
Het lijkt er op dat ASN met tweede week van januari, toch de week van 12-16 januari bedoelt. Want de rente is nog steeds niet binnen...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 09 jan 2009 2:55 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
Het blijft toch interessante materie. Ik zit net een verhaaltje te lezen over iemand die met de Oudejaarsloterij 10 miljoen had gewonnen. Trekking was 31-12 (logisch) om 22:00u, uitbetaling op 4-1. De vraag is natuurlijk of deze meneer de 10 miljoen op 31-12 tot zijn vermogen moet rekenen voor de berekening van de VRH. De VRH is hier natuurlijk een serieuze hoop geld (120.000 EURO).

Een weldenkend mens redeneert dat de gelukkige winnaar pas op 4-1 over het geld kon beschikken en het dus niet mee hoeft te rekenen. De belastingrechter was echter van mening dat de man op 31-12 een vordering kreeg die pas op 4-1 opgeeist kon worden en heeft als zodanig gevonnist: het bedrag moest wel meegerekend worden voor de VRH.

Deze lijn doortrekkend zou je kunnen redeneren dat eenieder bij rentebijschrijving (of bij elke bijschrijving eigenlijk) op de boekdatum een vordering krijgt die pas op de valutadatum opeisbaar is, en dat dus alles met een boekdatum van 31-12 mee moet worden gerekend voor de VRH. Niet dat ik van plan ben om mijn aangifte volgens deze redenering te doen overigens :)

In een ander vonnis werd trouwens duidelijk dat feiten die betrekking hebben op je vermogenssituatie op de jaarwisseling die pas later aan het licht komen wel degelijk meegewogen dienen te worden. De "methode Linn" (op 31-12 screenshots maken om naar de belastinginspecteur te kunnen roepen: "Kijk eens, op 31-12 kon ik het niet zien, dus het was er niet!") houdt voor de rechter geen stand.

Bottomline is denk ik in het gros van de gevallen VRH over de bijgeschreven rente gerommel in de marge, waar de fiscus bij "vergissingen" niet over zal vallen.


Laatst bijgewerkt door reneva op vr 09 jan 2009 3:26 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 09 jan 2009 8:40 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
@Reneva:
Zeer interessant! Net nu het voor mij een beetje duidelijk dreigde te gaan worden, gooi jij met je verhaal weer roet in het eten :D

Die uitspraak m.b.t. die loterij is natuurlijk wel heel erg vreemd...

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 09 jan 2009 11:57 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 jun 2008 8:42 pm
Berichten: 441
Net als bij die loterij werkt het bij erfenissen ook zo. Als de afwikkeling van een erfenis erg lang duurt en je krijgt de erfenis pas een jaar later, gaat de fiscus ervan uit, dat de waarde ervan toch tot je vermogen behoort als "vordering". En dus moet je 1,2% betalen, terwijl dat jaar niets "zichtbaar" was.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 10 jan 2009 9:59 am 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 7:26 pm
Berichten: 820
Woonplaats: Jazztown
Loyalis heeft vandaag als laatste van mijn banken de rente bijgeschreven. Of ASN al rente heeft bijgeschreven weet ik niet, daar heb ik alleen deposito's.

_________________
Blues my money gives to me.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO