Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 25 apr 2024 8:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 08 maart 2012 12:31 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
Zoals bekend kan de Algemene heffingskorting worden uitbetaald bij fiscale partners. Alleen de Algemene heffingskorting niet alle andere kortingen.

Stel je hebt 1000 euro Algemene heffingskorting en 1000 euro andere heffingskortingen.
Totaal dus 2000 euro heffingskortingen.

Stel je moet 1000 euro belasting betalen.

Als vervolgens de Algemene heffingskorting wordt toegepast, hoef je niets te betalen en ben je die andere 1000 euro heffingskorting kwijt. Down the drain.

Als echter de andere heffingskorting als eerste wordt toegepast, hoef je ook niets te betalen, maar heb je die 1000 euro van de Algemene heffingskorting over. En die krijg je bij fiscaal partnerschap (als de andere partner tenminste 1000 euro heeft betaald), volledig uitbetaald.

Dus de volgorde van toepassen heffingskorting is van zeer groot belang. Is dat wettelijk geregeld? Zo ja waar? Zo nee, is hier dan geen sprake van willekeur? De fiscus past de Algemene heffingskorting altijd als eerste toe en benadeelt de burger dus met 1000 euro in dit voorbeeld.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 08 maart 2012 12:54 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Volgens mij worden zowel de algemene heffingskorting, de arbeidskorting, de combinatiekorting, de ouderschapsverlofkorting en de levensloopverlofkorting betaald aan de minstverdienende partner, mits de andere partner voldoende etc.
Zie de belastingalmanak.

Het is mij eerlijk gezegd nog nooit opgevallen dat er heffingskortingen down the drain zouden gaan en ik heb er toch al heel wat gezien:)

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 08 maart 2012 12:57 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
Daar moet ik nader induiken, maar de ouderenkorting waar ik nu mee bezig ben, in ieder geval niet. Die gaat volgens het Aangifte programma dus down the drain.

Edit: je hebt gelijk dat sommige heffingskortingen, ik heb net de arbeidskorting getest, wel kunnen worden uitbetaald. Maar sommige kortingen dus blijkbaar niet. En zoals mijn 1000 euro voorbeeld aangaf, dan is de volgorde van belang.

In de toelichting staat inderdaad:
Citaat:
De volgende heffingskortingen kunnen wij aan u uitbetalen:
algemene heffingskorting,arbeidskorting,inkomensafhankelijke combinatiekorting,
ouderschapsverlofkorting en levensloopverlofkorting

Goed het is dus inderdaad niet alleen de Algemene heffingskorting. Maar voor alle andere kortingen is dus de volgorde van belang, dus de vraag blijft staan, hoe is dit wettelijk bepaald?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 08 maart 2012 3:34 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Ik moet het antwoord daarop schuldig blijven. De almanak, die normaal een rijke bron van inspiratie is, zegt er niets over.

Kan me wel vagelijk herinneren dat er een wetsregel is die zegt dat een wetsartikel met een lager volgnummer eerst wordt toegepast en dat het volgende pas aan de orde komt als het eerste expliciet niet van toepassing is. Dat zou dan inhouden dat allereerst de algemene heffingskorting wordt afgehandeld en daarna de extra kortingen.

Vraag me wel het volgende af. Iemand met recht op ouderenkorting heeft normaliter ook AOW en wellicht ander pensioen.
Daar is sowieso al (deels) IB over verschuldigd.
Door bijvoorbeeld een deel van het BOX3 vermogen naar deze minstverdienende partner over te hevelen kom je misschien in een situatie dat alle heffingskorting wel volledig benut kan worden. Op deze manier kan het thema 'volgorde' omzeild worden.
Misschien een idee.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 08 maart 2012 4:39 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
In onderhavige situatie was geen box3 vermogen. Trouwens het probleem speelt ook bij groene heffingskorting. Als deze als eerste wordt toegepast blijft de algemene heffingskorting intact en zou deze in theorie uitbetaald kunnen worden.

Vroeger was er een artikel 8.2a dat de toepassing van de heffingskortingen in de volgorde zoals opgesomd in artikel 8.2 wet IB regelde. Dit artikel is vervallen. Dus vraag ik me af hoe de huidige volgorde wettelijk geregeld is....


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 08 maart 2012 7:25 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
Ik denk dat ik er uit ben. De volgorde is wellicht niet van belang bij juiste interpretatie van artikel 8.9 wet IB:

Citaat:
Artikel 8.8. Maximum gecombineerde heffingskorting De gecombineerde heffingskorting bedraagt maximaal het bedrag van de gecombineerde inkomensheffing.
Artikel 8.9. Verhoging maximum gecombineerde heffingskorting bij minstverdienende partner
1. Indien de gecombineerde heffingskorting door artikel 8.8 wordt beperkt tot een bedrag beneden het niveau van 80% van de algemene heffingskorting vermeerderd met de voor de belastingplichtige geldende arbeidskorting, inkomensafhankelijke combinatiekorting en ouderschapsverlofkorting (toetsniveau) wordt, indien de belastingplichtige in het kalenderjaar gedurende meer dan zes maanden dezelfde partner heeft, de gecombineerde heffingskorting daarna verhoogd tot het toetsniveau. De verhoging bedraagt echter maximaal het bedrag van de door de partner verschuldigde gecombineerde inkomensheffing verminderd met zijn gecombineerde heffingskorting.
2. Ten aanzien van de belastingplichtige die geboren is vóór 1 januari 1972 wordt voor de bepaling van het toetsniveau de algemene heffingskorting voor 100% in aanmerking genomen.


Oftewel als er 1000 euro algemeen en 1000 euro andere kortingen zijn en 700 euro belasting betaald dient te worden, dan wordt de gecombineerde korting van 2000 euro beperkt tot 700 euro.
Die 700 is lager dan 80% van 1000, dan wordt de korting verhoogd tot een bedrag van 80% van de algemene heffingskorting zijnde 800 euro.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO