Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu di 16 apr 2024 7:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 10 jan 2012 11:52 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 okt 2008 9:53 am
Berichten: 293
Vandaag is tie op de mat gevallen. En ik had er niet om gevraagd :?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 11 jan 2012 12:26 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Ik ook niet maar ja. Een voorlopige aanslag ontvangen is meestal een teken dat het niet slecht gaat 8)

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 11 jan 2012 1:33 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
@Obligataire:
Helemaal mee eens, daarom betaal ik 'm ook altijd in een mix van blijdschap en verdriet :lol:

Omdat ik zo'n goeie klant ben mag ik altijd m'n spaartegoeden in 1 regel samenvatten, dat scheelt dan weer, want tijd is geld!

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 11 jan 2012 9:00 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 jun 2008 8:42 pm
Berichten: 441
Dyna18 schreef:
Ja, ik heb in mijn agenda staan om een voorlopige aanslag in oktober aan te vragen.
Meestal moet ik namelijk bijbetalen.

Als je hem in oktober aanvraagt, krijg je meestal in november het verzoek tot betalen. Daar zit dan een betaaltermijn op van 30 dagen, zodat je hem netjes in de laatste week van december kan betalen en je VRH weer wat hebt verlaagd.


Dat had ik ook gedaan voor belastingjaar 2010. Maar vervolgens kreeg ik in 2011 al meteen in het begin van het jaar een voorlopige aanslag voor 2011. Betaling kon ineens, met (een geringe) korting, of maandelijks. Heb allerlei telefoontjes gepleegd naar de Belastingdienst, maar betaling van het volledige bedrag in november/december was niet mogelijk en stopzetten van de voorlopige aanslag ook niet. Eigenlijk raar, want je betaalt dan dus vooruit belasting op het veronderstelde rendement van vermogen, terwijl je dat rendement meestal pas aan het eind van het jaar daadwerkelijk kan halen. Het rendement over de betaalde belasting loop je m.i. dan mis.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 13 jan 2012 6:03 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 16 dec 2008 2:28 pm
Berichten: 361
Borra schreef:
Dyna18 schreef:
Ja, ik heb in mijn agenda staan om een voorlopige aanslag in oktober aan te vragen.
Meestal moet ik namelijk bijbetalen.

Als je hem in oktober aanvraagt, krijg je meestal in november het verzoek tot betalen. Daar zit dan een betaaltermijn op van 30 dagen, zodat je hem netjes in de laatste week van december kan betalen en je VRH weer wat hebt verlaagd.


Dat had ik ook gedaan voor belastingjaar 2010. Maar vervolgens kreeg ik in 2011 al meteen in het begin van het jaar een voorlopige aanslag voor 2011. Betaling kon ineens, met (een geringe) korting, of maandelijks. Heb allerlei telefoontjes gepleegd naar de Belastingdienst, maar betaling van het volledige bedrag in november/december was niet mogelijk en stopzetten van de voorlopige aanslag ook niet. Eigenlijk raar, want je betaalt dan dus vooruit belasting op het veronderstelde rendement van vermogen, terwijl je dat rendement meestal pas aan het eind van het jaar daadwerkelijk kan halen. Het rendement over de betaalde belasting loop je m.i. dan mis.


Het een heeft weinig met het ander te maken.
Op het moment dat je structureel moet bijbetalen zal de belastingdienst je inderdaad in januari al een voorlopige aanslag gaan sturen. Dat heeft weinig te maken of je zelf nog een correctie daarop stuurt in oktober, dat zal de belastingdienst namelijk uit zich zelf al gaan doen. Helaas heeft onze overheid dit verplicht vooruitbetalen verplicht en legaal gemaakt onder het mom van de mensen tegen zichzelf beschermen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 13 jan 2012 6:22 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 aug 2009 9:06 pm
Berichten: 314
Citaat:
Helaas heeft onze overheid dit verplicht vooruitbetalen verplicht en legaal gemaakt onder het mom van de mensen tegen zichzelf beschermen

Ik begrijp best dat een aanslag zo vroeg in het jaar niet fijn is maar ik denk dat de redenering daarachter is dat je de "inkomsten" in de loop van het jaar verdient ... je mag de aanslag dacht ik in 10 termijnen betalen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 13 jan 2012 6:32 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2116
Gespreid over 11 termijnen, of met korting in 1 keer.

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 22 jan 2012 1:56 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2116
Weet iemand toevallig hoeveel omgerekend het kortingspercentage is?

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 22 jan 2012 2:20 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 okt 2008 9:53 am
Berichten: 293
Bij mij kom ik uit op een kortingspercentage van ongeveer 1.2% op jaarbasis.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 22 jan 2012 2:48 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 aug 2009 9:06 pm
Berichten: 314
Ik heb een simulatie gemaakt met de 3% rente en het bedrag minus betalingskorting als uitgangspunt genomen, 11 maanden het maandbedrag betaald en maandelijks de rente toegevoegd, ik kwam op 18 cent voordeel door maandbetaling, maar dat was omdat ik de gewoonte van de belastingdienst volgde namelijk het maandbedrag naar beneden afronden en dan het laatste termijn weer rechttrekken, deel je het wel echt door 11 dan is het verschil nog minder dan 10 cent ook als je de rente niet maandelijks ontvangt is het niet voordeliger om per maand te betalen dan kom je namelijk 24 cent te kort. :)

Mijn conclusie gewoon in eens betalen dan ben je er af


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 23 jan 2012 11:32 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 jun 2008 11:23 pm
Berichten: 43
Kniertje schreef:
Ik heb een simulatie gemaakt met de 3% rente en het bedrag minus betalingskorting als uitgangspunt genomen, 11 maanden het maandbedrag betaald en maandelijks de rente toegevoegd

Waarom eigenlijk het bedrag minus betalingskorting? Ik zou zeggen dat je bij betaling per maand een simulatie met het ongekorte bedrag moet uitvoeren, want bij betaling per maand krijg je geen betalingskorting. Overigens, om de vergelijking helemaal compleet te maken zou je eigenlijk ook nog rekening moeten houden met de rente die je ontvangt op de betalingskorting, want dat geld mag je op je spaarrekening laten staan. :D

Hoe dan ook, financieel maakt het inderdaad niet veel uit of je ineens betaalt of in termijnen. Ik betaal ook alles ineens, want dan hoef ik niet elke maand te zorgen voor voldoende extra saldo op mijn lopende rekening.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 23 jan 2012 12:30 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2116
Ik heb het ook eens uitgerekend -zonder de korting die op de bank mag blijven staan- en kom ook op een verhaal van lood om oud ijzer.
Met een theoretisch heel klein plusje voor termijnbetalingen.
Ik ben uitgegaan van 3% op een spaarrekening.
Echter, stijgt of daalt de spaarrente het komend jaar dan verandert uiteraard ook de berekening.
Enfin, nog een maand de tijd om het even aan te kijken.

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 23 jan 2012 7:00 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 jun 2008 8:42 pm
Berichten: 441
Ik heb het niet in detail uitgerekend, maar betaling in termijnen lijkt voordeliger dan meteen in het begin van het jaar het totale bedrag minus de (minieme) korting betalen. Je kunt dan in ieder geval maandelijks nog profiteren van een paar procent extra rente over het resterende bedrag op je spaarrekening . Immers, de box 3 belasting gaat ervan uit, dat je een bepaald rendement haalt over je box 3 vermogen. Dat rendement kun je alleen halen (zeker nu!) als je je spaargeld zolang mogelijk op je rekening laat staan. Als je de belasting over dat rendement "te vroeg" betaalt, mis je m.i. dus rendement.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 23 jan 2012 7:15 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 jun 2008 11:23 pm
Berichten: 43
Borra schreef:
Ik heb het niet in detail uitgerekend, maar betaling in termijnen lijkt voordeliger dan meteen in het begin van het jaar het totale bedrag minus de (minieme) korting betalen.


Moet ik nou afgaan op exacte berekeningen die aangeven dat je net zo goed ineens kunt betalen, of op uw inschatting dat dat niet zo is?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 23 jan 2012 7:19 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2116
Misschien moet je mijn laatste inzending even lezen.
Het antwoord was: bij een rekenrente van 3% op een spaarrekening, vrijwel geen voor- of nadeel bij betalen in 1x, t.o.v. van betaling in termijnen.
Ik heb daarbij in een spreadsheet wat ik nog had netjes 11x ieder einde van een maand een deelbetaling gedaan.
Ben namelijk niet zo heel goed in het bedenken van formules. :wink:

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO