juanj schreef:
Net op de valreep nog even mijn VT bekeken, en ineens word er 0,36% voor spaargeld gebruikt,
De overbruggingsregeling / herstel zou toch 0,01% zijn?
Die 0,36% klopt niet met de werkelijkheid. Het is zomaar een bedacht percentage. Het werkelijke percentage zal richting de 1% gaan en dus 0,32% belasting kosten. Het werkelijke percentage wordt pas over 14 maanden of zo bekend gemaakt. Net als het schuldpercentage.
.
Wat zoals ik eerder schreef eigenlijk belachelijk is, dat de tarieven pas 14 maanden na het ontstaansmoment van de heffing (1 januari) bekend wordt gemaakt. Daar kun je moeilijk op anticiperen bijv. door te beoordelen of Groen iets voor je is.
Die tactiek wordt ook door malafide slotenmakers en loodgieters gehanteerd.
Ik ken geen enkele belasting in Nederland of in de wereld, maar dat ligt aan mij, waarvan de tarieven pas na 14 maanden met terugwerkende kracht bekend gemaakt worden. Ik zou zoiets als onbehoorlijk bestuur betitelen.
Dat terwijl spaarrentes een trend volgen en zeer geleidelijk omhoog of omlaag gaan en dus redelijk geschat kunnen worden. Zo lijkt mijn 1% schatting best redelijk. Misschien ietsje meer zelfs.
.
Dat in tegenstelling tot de aandelenkoersen die ontzettend volatiel zijn, sterk kunnen dalen of stijgen en dus winst of verlies betekenen. Daarvan zou het beter zijn om het rendement of rendementspercentage achteraf vast te stellen. Maar uitgerekend daar bepalen ze het wel ruim vóór de peildatum en mist dus iedere connectie met het daaropvolgende rendementsjaar. Waarom? Allemaal om de schatkist zo veel en stabiel mogelijk te vullen. Van twee walletjes vreten.