Iets gauw aanschaffen om een verhoging te ontwijken voelt voor mij niet als besparen, maar meer als jezelf voor de gek houden. Nou snap ik dat het in dit geval wel een goeie actie is, omdat je het later alsnog echt veel duurder had moeten betalen. Maar dan denk ik meer aan extra drank of sigaretten inslaan om geen accijnsverhoging te moeten betalen, want dan heb ik zoiets van: ga minder drinken of roken en je bespaart pas echt. Of gewoon vakantie in eigen land doorbrengen
Maar ik zit eraan te denken om nog eens een doelspaarrekening bij de Rabo te openen voor 4% met looptijd van 16 jaar of meer. En om dan gedurende het jaar steeds bijstorten wat vrijkomt, zolang het 4% blijft natuurlijk, maar dit percentage staat al een tijd. Ik hoop dat ze begrijpen dat dat voor veel mensen een grens is om geld wel of niet lang vast te zetten, en dat ze dat zodoende niet verder verlagen. Anders zou ik juist kortere deposito's doen, om de variabele rente tenminste te verslaan, 2.4% voor bijvoorbeeld 2 jaar.