In het artikel wordt ook gesproken over een bescheiden verhoging, 25 basispunten oftewel 0,25%. Het zal gaan over de zgn. refirente, de stappen waarmee die verhoogd of verlaagd werd, waren altijd veelvouden van 0,25%.
Deze rente staat sinds mei 2009 op 1,00 %, een verhoging naar 1,25%
lijkt dus aanstaande.
Korte en lange renteDe refirente is een zgn
korte rente, net als bv Euribor die door LeasePlanBank elke maand wordt gebruikt om de rentevergoeding op hun vrij opneembare spaarrekening te bepalen.
Hier is eigenlijk een beetje sprake van concurrentie tussen ECB en banken onderling. Dat ook de Euribor zal stijgen is aannemelijk, maar allerminst zeker.
De rente op deposito's is afhankelijk van zowel de korte als de lange rente. Een deposito voor een week (als die al bestaat) is natuurlijk afhankelijk van de korte rente, een deposito voor 20 jaar natuurlijk van de lange rente. Het kantelpunt ligt ongeveer bij twee jaar. Daaronder overheerst de korte rente, daarboven de lange.
Lange rente heeft weer zijn eigen factoren. Een belangrijke factor is de rente die onze ( of een andere ) overheid wil vergoeden over staatsleningen. Een jaar geleden boden ze voor de 10-jaars-staatslening, net als nu, ongeveer 3,40%, maar in augustus 2010 "slechts" 2,4%.
OpmerkingOplettende rekenaars zien dat de variabele rente voor spaarders gewoonlijk hoger is/was dan de
korte rente. Maar ook de rente op deposito's is gewoonlijk wat hoger dan de
lange rente. Daar is een verklaring voor die echter niet door iedereen gedeeld wordt. Daarom laat ik hem hier onbesproken.
De toekomstHierover zijn nagenoeg geen zinnige uitspraken te doen. Een hoge
korte rente houdt verband met de inflatie op korte termijn. De
lange rente houdt verband met de
verwachting van de ontwikkeling van de inflatie op lange termijn.
Er spelen nog veel meer factoren een rol, maar wie rekent op een hoge rente in een tijd van deflatie (het tegenovergestelde van inflatie) is niet van deze wereld.
Een iets hogere rente op een vrij opneembare spaarrekening lijkt op korte termijn aannemelijk, heel misschien ondervinden de deposito's met kortere looptijd een positieve invloed. Maar eerst moet de renteverhoging door de ECB zeker zijn.
Een sterk dalende olieprijs (wie hoopt er, waarschijnlijk vergeefs, niet op) zou het voornemen van Trichet zomaar in het niets kunnen laten verdwijnen.
Martijn( ik vond 2 en 3 jaar al lang )
Dat vonden er heel veel die nu deposito's van 2 en 3 jaar zien aflopen. In ieder geval hebben ze er een beetje spijt van dat ze niet gekozen hebben voor 3 en 4 jaar, als ze eerlijk zijn.
Ik ben zo eerlijk, ik heb er een beetje spijt van. Ondanks de wetenschap dat het besluit om toen die contracten te sluiten een goede geweest is, het had nog beter gekund. Gelukkig heb ik het met andere deposito's (nog) beter gedaan, maar het blijft jammer.
Zo zal het altijd blijven. Of het verstandig is om nu een 5-jaars-deposito af te sluiten merken we pas over een paar jaar.
"een idee is de Klimspaardeposito van de Friesland Bank."
Klopt, maar het is niet direct mijn idee.
Zie hiervoor de draad over dit product:
viewtopic.php?f=74&t=5212&p=47397#p47397(zo, een flinke lap tekst bij elkaar gezet. Ik ben benieuwd hoeveel mensen zich hier doorheen gaan worstelen. Ik zou er niet aan beginnen)