Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 4:01 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

gaat de rente nog verder stijgen?
Poll eindigt op di 30 sep 2008 1:30 pm
Ja, over 4jaar staat de rente hoger dan nu. 12%  12%  [ 4 ]
Ja, over 5jaar staat de rente hoger dan nu en over 4jaar. 6%  6%  [ 2 ]
Ja, maar niet erg lang meer vanaf volgend jaar verwacht ik een daling 65%  65%  [ 22 ]
Nee, we zitten nu op de top en de eerst komende 7jaar zal de rente niet meer zo hoog staan als nu 18%  18%  [ 6 ]
Totaal aantal stemmen : 34
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 22 aug 2008 10:48 am 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 09 jun 2008 10:53 am
Berichten: 339
Woonplaats: Dekseldorp
@blikoortje
Misschien zegt dit meer over de waarde van de dollar


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 22 aug 2008 9:28 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:08 am
Berichten: 910
idd de goudprijs wordt meestal uitgedrukt in dollars, ik het het ook liever in euro's gezien, zeker nu de euro op dit moment een stabielere munt blijkt dan de dollar.

het is altijd interresant om wat waardevaste materialen achter de hand te hebben. maar ik hoef nu niet direct een serie zeldzame krugerrands. Golden ealge is ook al goed ;)... hahaha
overigens sieraden met extra dure steentjes doen ook uitstekend dienst.

probleem is dat je er niet echt wat aan hebt nu en waar moet je het bewaren.

persoonlijk ben ik geen voorstander om zo ver te gaan. als de nood zo hoog is dan heb je meer aan je boerenvrienden, echte vrienden!!!...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 aug 2008 11:33 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
dek schreef:
Misschien zegt dit meer over de waarde van de dollar
Uiteraard speelt dat aspect ook een rol, maar die fluctueerde in dezelfde periode geen dikke 20% (ten opzichte van de euro) zoals de goudprijs dat wel deed in dollars....! Er zijn andere factoren die een stevig stempel drukken op de schommelingen van de goudprijs.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Looptijd deposito?
BerichtGeplaatst: di 26 aug 2008 10:16 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 jun 2008 11:23 pm
Berichten: 43
ErikVries schreef:
Mijn advies is kies naarmate de rente hoger wordt eerder voor een langere rentevaste periode en spreidt je geld over deposito's met zowel kortere als langere looptijden.


Ik denk erover om elke maand een spaardeposito met een looptijd van 1 jaar te nemen. Na een jaar komt er dan elke maand geld vrij en kun je een soortgelijk bedrag weer inleggen bij de best renderende jaardeposito van dat moment.

Bij een dalende marktrente zijn deposito’s natuurlijk altijd gunstig. Je had dan (achteraf) misschien beter een langerlopende deposito kunnen nemen. Maar ook kortlopende deposito’s zijn dan gunstiger dan gewone spaarrekeningen.

Bij een licht stijgende marktrente kunnen deposito’s ook gunstig zijn. Het verlies op het eind wordt gecompenseerd door de winst aan het begin. Je moet het rendement van een deposito immers vergelijken met de gemiddelde marktrente gedurende de hele looptijd en niet met de rentestand van een bepaald moment (bijv. aan het eind).

Bij een sterk stijgende rente zijn deposito’s natuurlijk altijd ongunstig. Maar dan kun je je troosten met de wetenschap dat je er nooit langer dan een jaar aan vastzit.

Je hebt bij deze constructie redelijk veel geld vaststaan in deposito’s, wat misschien vervelend is als je je geld ergens anders voor wilt gebruiken. Toch hoef je nooit lang te wachten voordat er iets vrijkomt. Een ander voordeel van deze constructie zit hem in de gewoonte: 1 keer per maand de beste jaardeposito uitzoeken zonder al te veel gepieker over looptijden en renterisico’s.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze werkwijze? Ik hoor graag jullie mening.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 26 aug 2008 12:29 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Jouw analyse is m.i. correct, slechts bij snel stijgende rentes zit je met een deposito fout.
En zelfs dat valt te nuanceren: het enige nadeel dat je hebt is dat je niet optimaal profiteert van de gestegen rente. Dat doet niet echt pijn tenzij de inflatie uit de klauw loopt.

Ik beperk me niet tot eenjarige deposito's. Ik heb er wel enkele afgesloten bij Garantibank omdat deze een mooie aanbieding hebben met 5,5% rente.
Voor het overige kies ik voor uiteenlopende looptijden, zodat het geld in principe gespreid in de tijd weer binnenkomt.

Aangezien ik het geld redelijk goed kan missen vind ik lange looptijden ook erg interessant. Zeker die van DHB (5,85% voor 4 en 5 jaar).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 26 aug 2008 4:47 pm 
Kwartje

Geregistreerd: do 17 apr 2008 10:47 pm
Berichten: 299
Op dit moment lijkt het mij het beste om (als je financiën het toelaten) elke maand 5 deposito's te openen. Van 1 t/m 5 jaar. 1 jarig bij Garanti, de anderen bij DHB. Als je dan 1 jaar verder bent krijg je gedurende 5 jaar maandelijks een gegarandeerd bedrag. En je kunt maandelijks de hoogste deposito's er uit vissen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 26 aug 2008 9:24 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: do 17 apr 2008 9:46 pm
Berichten: 210
Woonplaats: ZH
Thijs schreef:
Op dit moment lijkt het mij het beste om (als je financiën het toelaten) elke maand 5 deposito's te openen. Van 1 t/m 5 jaar. 1 jarig bij Garanti, de anderen bij DHB.


Dit is voor mij en veel anderen geen reeele optie omdat je dan al heel snel boven de garantie komt. In jouw voorbeeld van DHB en Garanti.

Als je relatief veel wilt vastzetten in deposito's zijn er nu simpelweg niet genoeg banken met een goede rente.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 26 aug 2008 10:48 pm 
Kwartje

Geregistreerd: do 17 apr 2008 10:47 pm
Berichten: 299
Met mijn en/of rekening kan ik bij deze 2 banken Eur. 160.000,00 kwijt (dat eigen risico van 10% neem ik). Laat dan nog wat staan bij CEB 5% en Icesave 5,25% (in afwachting van hun depositorekening). Hou je dan nog over kun je nog altijd (op dezelfde manier 1 - 5jaar) bij AK Eur. 80.000 kwijt tegen een redelijke rente. Hou je dan nog over zou je eigenlijk geen problemen moeten hebben :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 26 aug 2008 11:37 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Hier wordt nog even een interessante kwestie aangeroerd.

Boven 20K (40K bij een e/o rekening) geldt een eigen risico van 10% over de volgende 20K (40K bij een e/o rekening).

Nu kan men geld inleggen in deze tranche, en een eventueel verlies van 10% riskeren.
Men kan ook dit risico niet nemen en kiezen voor een alternatieve bank met lagere rente.

Welk argument speelt dan een doorslaggevende rol.......het renteverschil of de rating van de bank?
Stel dat de rente een half procent hoger is, dan heb je 20 jaar nodig om een eventueel 10% verlies terug te verdienen?
Theoretisch gesproken :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2008 9:50 am 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
obligataire schreef:
Nu kan men geld inleggen in deze tranche, en een eventueel verlies van 10% riskeren.
Men kan ook dit risico niet nemen en kiezen voor een alternatieve bank met lagere rente.

Welk argument speelt dan een doorslaggevende rol.......het renteverschil of de rating van de bank?


Voor de kredietcrisis maakte ik me er niet zo druk over en nam ik het risisco van eventueel 10% verlies voor lief. Er zijn in het verleden in Nederland "slechts" een paar banken omgevallen, dus ik achtte het risico klein. Nu, met de kredietcrisis, denk ik daar wat anders over. Ik zou er zodanig van balen dat ik geld kwijt zou raken door het faillissement van een bank, dat ik het risico helemaal niet meer neem, ongeacht de rating van de bank. Spreiden dus. Er zijn overigens genoeg banken met goede rentes, en afhankelijk van wat je wil is dan weer de één dan weer de andere bank een goede keus: DHB voor langlopende deposito´s, Garantibank voor 1 jaar deposito´s, Anadolu/CEB voor direct opneembaar (geen IceSave discussie a.u.b.). Omdat ik toch al (zoals de meesten hier) een strategie hanteer van een deel lang vast, een deel kort vast, en een deel vrij opneembaar denk ik dat ik nauwelijks last heb van renteverlies.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2009 8:56 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
Deze topic even afgestoft en de verwachtingen die destijds zijn voorspeld lijken uit te komen.

Voor het eerst in bijna 3 jaar is de 12-maand euribor onder de 3% gedaald.

Het huidige percentage is 2,995% op 5-1-2009.

3 maanden geleden (vlak voor het ingrijpen van de centrale banken) stond de 12 maands-euribor nog boven de 5,5%!!

De vraag is niet of de deposito's met een looptijd van 1 jaar en korter binnenkort naar beneden gaan, maar wanneer.

Als uitleg over de euribor hieronder een stukje tekst van Euribor-rates.eu

Spaarrente en Euribor

De hoogte van het Euribor tarief en de geboden spaarrente hebben een sterk verband. Dit heeft 2 redenen. Allereerst hebben de panelbanken de keuze of ze geld lenen van andere banken (tegen het Euribor tarief) of dat ze geld lenen van spaarders. De spaarrente die geboden wordt aan spaarders zal vaak lager zijn dan Euribor. Het verschil bedraagt dan "marge voor de bank". Op het moment dat Euribor daalt, dalen dus ook de marges van de bank. Daarom zullen banken vaak besluiten om bij dalingen van de Euribor tarieven hun spaarrentes ook te verlagen. En omgekeerd. Dit gaat echter vaak met vertraging: de spaarrente bij veel banken wordt pas aangepast bij een wat grotere wijziging op de rentemarkten.

Euribor blijkt echter wel een hele goede indicator te zijn voor de richting van de spaartarieven.

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 15 maart 2009 5:39 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: do 17 apr 2008 9:46 pm
Berichten: 210
Woonplaats: ZH
De huidige nog relatief hoge depositorentes lijken nu erg aantrekkelijk.
Veel spaarders zullen zich nu afvragen sluit ik nu nog snel een deposito af en voor hoelang? Een jaar, twee jaar, drie jaar of nog langer?

De trend van de rente is al enige tijd negatief en gezien de Euribor en het ECB rentebeleid lijkt de daling zeker nog niet afgelopen. De depositorentes zijn nog maar amper gedaald.

Maar wat daarna? Verschillende economen en 'deskundigen' houden serieus rekening met een periode van bovengemiddelde inflatie doordat o.a. de geldhoeveelheid in de economie flink stijgt.
Kort door de bocht, bij hogere inflatie zal de rente weer worden opgeschroefd.

Zelf verwacht ik dat de crisis in 2010 naar de achtergrond is verdrongen en dat dan de inflatie (en de rentes) snel zullen oplopen. Ik denk daarom dat het het verstandigst is om nu deposito's voor maximaal 1 tot 2 jaar af te sluiten. Je wil niet 5 jaar lang tegen een rente van 5,5% zitten met een inflatie van 4, 5 of wellicht 6 procent!

Wat is jullie mening?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 17 maart 2009 2:24 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: do 17 apr 2008 9:46 pm
Berichten: 210
Woonplaats: ZH
Is er niemand die hier een mening over heeft?
:(
Het lijkt me toch dat velen ook met dit vraagstuk zitten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 17 maart 2009 2:39 pm 
Stuiver

Geregistreerd: za 29 nov 2008 3:05 pm
Berichten: 95
Roeland, Als dat het scenario is dat zich voor gaat doen, ja, maar dit soort voorspellingen vind ik koffiedik kijken. Ik heb geen glazen bol.
Vanwege nogal wat onzekerheid (zoals inflatie) zet ik niet graag iets langer weg. Dat is een keuze die ik heb gemaakt. Die kan niemand voor jou maken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 17 maart 2009 6:43 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Echt herstel kan nog wel even duren, en daarna zijn er misschien ook nog meerdere scenario's denkbaar. Mijn verwachting is dus dat de rente eerst nog door het dal moet, en daarin ga ik liever niet mee. De Europese rente mag dan misschien bijna op z'n laagst zijn (andere thread), maar de spaarrentes ijlen op het moment heel erg na (omdat banken blijkbaar geld nodig hebben), en wie weet weigeren ze straks weer zoals gebruikelijk mee te gaan met de stijgingen. En aangezien ik ruim 5% voorlopig al heel mooi vind, ga ik voor 'long'.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO