Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 19 apr 2024 1:04 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 23 sep 2008 12:03 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 sep 2008 11:56 am
Berichten: 39
Wat is het verschil tussen termijndeposito's en achtergestelde deposito's en waarom vallen de laatste niet onder het garantiestelsel van de Nederlandse Bank?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 23 sep 2008 12:17 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 16 mei 2008 8:18 pm
Berichten: 172
Dat is nou net het verschil met een normaal deposito, dat ze niet onder het garantiestelsel vallen. Gaat de bank failliet dan sta je achteraan de rij om je geld terug te krijgen. In ruil voor dit risico ontvang je dan een (behoorlijk) hogere rente. Vaak hebben deze deposito's ook nog een lange looptijd. Ik zelf begin er niet aan. Ik wil nl. geen risico lopen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 23 sep 2008 1:14 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 sep 2008 11:56 am
Berichten: 39
Bedankt voor je antwoord, kuripot.
Maar hoe weet je met welk soort deposito je te maken hebt?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 23 sep 2008 2:31 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 16 mei 2008 8:18 pm
Berichten: 172
Zover ik weet is er slechts 1 bank die een achtergesteld deposito aanbiedt: DSB-bank. Het staat er dan ook duidelijk bij. Als je het rentepercentage ziet (hoog) dan moet er al een lampje gaan branden. Samen met de informatie op spaarinformatie moet je dan wel 1 en 1 bij elkaar kunnen optellen. Trouwens lees altijd de voorwaarden op de site. Er staat altijd bij of iets wel of niet onder het (nederlandse of niet) depositogarantiestelsel valt. Dan zit je tot 20.000 euro 100% veilig. Maar daar is al genoeg over geschreven op dit forum (daar worden we wel eens moe van).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 23 sep 2008 3:54 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Friesland Bank heeft er ook een.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 23 sep 2008 7:10 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 sep 2008 11:56 am
Berichten: 39
Ik blijf tobben over die naam: áchtergestelde deposito's. Ik vind ze een beetje zielig en ben geneigd er toch een paar honderdjes op te zetten, zodat ze zich wat minder achtergesteld kunnen voelen.
Maar verder ben ik weer wat wijzer geworden: als ik geld op een deposito wil zetten, dan lees ik voor de zekerheid die voorwaarden of informeer bij de bank. Want men zou ook een níet achtergesteld deposito met een hele hoge rente mis kunnen lopen door er al bij voorbaat vanuit te gaan dat het wel weer een achtergesteld deposito zal zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 23 sep 2008 7:45 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Vermiljoen schreef:
Want men zou ook een níet achtergesteld deposito met een hele hoge rente mis kunnen lopen door er al bij voorbaat vanuit te gaan dat het wel weer een achtergesteld deposito zal zijn.
Als regel meldt een bank nadrukkelijk dat het om een achtergesteld deposito gaat.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 30 sep 2008 6:58 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 sep 2008 11:56 am
Berichten: 39
Bedankt voor de antwoorden!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 30 sep 2008 8:44 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 05 jul 2008 9:52 pm
Berichten: 134
[quote="Vermiljoen"]Ik blijf tobben over die naam: áchtergestelde deposito's. Ik vind ze een beetje zielig en ben geneigd er toch een paar honderdjes op te zetten, zodat ze zich wat minder achtergesteld kunnen voelen.
quote]
:lol: :lol: :lol:

Er zijn er wel van 12% of zo, maar dat zijn van kantoortjes waar ik nog nóóit van gehoord heb.
Frieslandbank biedt 6,5 en 7%. DSB 8%.
Vergeleken met bijv. NIBC 6% (mét garantie) zit er niet veel meer winst in achtergestelde depositos, momenteel.

Een paar jaar geleden bood DSB 7% terwijl spaarrekeningen 3,nogwat % waren. Dan tikt het wel aan. DSB lost netjes af, je hebt er geen omkijken naar. Ik heb er goede ervaring mee, maar momenteel is het niet aantrekkelijk. Looptijd is ook veel langer, en dus niet handig.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re:
BerichtGeplaatst: zo 12 okt 2008 2:07 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 okt 2008 6:32 pm
Berichten: 110
bbqonfire schreef:
... Looptijd is ook veel langer, en dus niet handig.


Lange looptijd kan ook handig zijn. Je weet wel 10-15 jaar lang wat voor rente je kan verwachten op je inleg. En bij DSB is de minimale inleg 2500,- dus het zijn geen enorme bedragen.

_________________
www.MyC4.com eradicate poverty by investing in African Businesses and even get a return on your investment!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Re:
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 11:49 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep 2008 5:22 pm
Berichten: 212
Woonplaats: Randstad
Isave schreef:
bbqonfire schreef:
... Looptijd is ook veel langer, en dus niet handig.


Lange looptijd kan ook handig zijn. Je weet wel 10-15 jaar lang wat voor rente je kan verwachten op je inleg. En bij DSB is de minimale inleg 2500,- dus het zijn geen enorme bedragen.

Als de bank failliet gaat heb je a) geen garantie; b) je staat achteraan in de rij van schuldeisers.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Re:
BerichtGeplaatst: zo 19 okt 2008 10:22 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
Sphere schreef:
Als de bank failliet gaat heb je a) geen garantie; b) je staat achteraan in de rij van schuldeisers.

Niet aan beginnen dus, zeker omdat de rentevergoeding over het algemeen nauwelijks boven het gangbare niveau uitkomt. Voor dat kleine beetje extra wil je toch geen risico lopen in deze barre tijden...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 27 okt 2008 8:41 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 okt 2008 9:38 am
Berichten: 291
Woonplaats: Friesland
Voor de super rijken onder ons, zijn de achtergestelde deposito's interessant. Hoogstwaarschijnlijk hebben ze hun meeste geld toch al gespreid onder verschillende banken. Als er dan nog veel overblijft wat boven het depositogarantiestelsel komt, dan kun je dit net zo goed stallen in een achtergesteld deposito: je rendement is dan immers toch hoger! Daarom wordt het vaak ook een kapitaaldeposito genoemd.

_________________
De goudstandaard moet weer ingevoerd worden


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO