Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu za 27 apr 2024 6:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 27 dec 2023 11:06 pm 

Geregistreerd: vr 22 dec 2023 5:07 pm
Berichten: 5
Beste allemaal,
Ik lees hier op de site; Yapi Kredi 10 jaar deposito 3.25%.
"Bij rente einde looptijd 3.75% daarbij ontvangt u geen rente op rente, hierdoor kan de effectieve rente per jaar lager zijn! De uitbetaling van de jaarlijkse rente wordt gedaan op uw tegenrekening."
Je kunt bij aanvragen dus kiezen voor 3.25 jaarlijks of 3.75 einde looptijd.
Mijn vragen;
1) Bij uitkeren naar spaarrekening vervalt rente op rente voordeel toch sowieso?
2) Is 3.75% einde looptijd dan niet de betere keuze?
Kom er niet helemaal uit, de ene calculator zegt dat ik op €7000 met 3.75% €2625 rendement maak. De andere zegt een rendement van meer dan €3000.
Wie kan het een leek uitleggen?
Thanx
Dago Bert


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 28 dec 2023 9:30 am 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3939
Bij een inleg van 7000, 10 jaar vast, 3,75% zonder rente-op-rente, renteuitkering achteraf, ontvang je na 10 jaar 9625, zijnde je inleg plus 2625.
In het geval van jaarlijkse rentebetaling is de einduitkomst onvoorspelbaar, maar:
Citaat:
1) Bij uitkeren naar spaarrekening vervalt rente op rente voordeel toch sowieso?
is niet waar. Met die uitgekeerde rente kun je verder sparen en dan krijg je wel degelijk rente over die rente. De vraag is alleen: Hoeveel rente levert dat op?
Als je kiest voor 10 jaar vast, 3,25%, jaarlijkse rentebetaling, ontvang je, bij 7000 inleg, van Yapi in totaal 2275 aan rente.
Zonder je met de rekensommen lastig te vallen, kan ik je zeggen dat je die rente op een spaarrekening verder moet laten groeien met ca. 3,24% per jaar om ook uit te komen op een totaal van 2625.
Op dit moment is 3,24% op een gewone Nederlandse spaarrekening niet haalbaar, maar je weet niet wat er in 10 jaar gaat gebeuren.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 28 dec 2023 11:25 am 

Geregistreerd: vr 22 dec 2023 5:07 pm
Berichten: 5
Super bedankt Jan! Dan wordt het die 3.75 einde looptijd. Het geld is van m'n dochter en stond op een Rabo regenboog maar is voor d'r 18e. Dan kan ik het beter zo doen en heb ik er geen omkikken naar. Straks de opbrengst in 2 jaar terug naar d'r eigen rekening 'schenken'. Jammer dat ik nergens fatsoenlijke deposito's op naam van kind kon vinden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 28 dec 2023 4:42 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3939
Ik zou even contact opnemen met Yapi Kredi.
Volgens mij kun je daar wel een rekening openen op naam van je kind.

En anders: Het geld is al van je dochter. Er is wel een mouw aan te passen om dat zo te houden en het niet later "terug te schenken".

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 28 dec 2023 9:51 pm 

Geregistreerd: vr 22 dec 2023 5:07 pm
Berichten: 5
Wederom dank!
Ben erg benieuwd welke mouw dat is. Zou je me hier iets meer over kunnen vertellen of waar ik hier meer over kan vinden?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 28 dec 2023 10:16 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3939
Ik zou eerst proberen die rekening op naam van je dochter te openen. Dat is het eenvoudigst.

Bij de regenboogrekening staat het geld toch op naam van je dochter? Dan is het geld van haar!
Het belangrijkst is, een afschrift (liefst meer) van die rekening te bewaren.
Verder: Zet iets op schrift!
Je kunt het formeel houden; Je leent het geld van je dochter met de belofte haar over 10 jaar het geld terug te geven, plus rente.
Dan zou misschien de rente als schenking kunnen worden gezien dus beter:
Schrijf gewoon op wat je wilt doen: Het geld via jou beter laten renderen, rekeningnummers, namen, enz.
Leuk het op met handtekeningen van jezelf, je partner, je dochter (met zegel zoals een poēzieplaatje),opa's en oma's...
Is helemaal legaal, je hebt er geen notaris bij nodig, en ik moet de belastinginspecteur nog tegenkomen die hier moeite mee heeft, zeker bij deze bedragen.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 28 dec 2023 10:23 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3939
Waar je hier meer over kunt vinden? Er worden familiebanken opgericht. Dat gaat over tonnen, soms over tonnen aan rente. Komt geen notaris aan te pas.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 29 dec 2023 12:43 am 

Geregistreerd: vr 22 dec 2023 5:07 pm
Berichten: 5
Edit; niet relevante deel reactie verwijdert

Ga de boel inderdaad vastleggen met screenshots van overboekingen e.d. en dan zien we wel. Schenken kan altijd nog als backup oplossing.
Familiebank wordt lastiger lijkt me. Dan zal ze ons ook rente moeten betalen aan ons.
Dank!


Laatst bijgewerkt door Dago Bert op vr 29 dec 2023 10:18 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 29 dec 2023 9:10 am 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3939
Ik dacht dat het over Yapi Kredi ging.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 29 dec 2023 10:17 am 

Geregistreerd: vr 22 dec 2023 5:07 pm
Berichten: 5
Mijn excuses... ik haalde topics door elkaar. Ik ga Yapi nog even napluizen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 29 dec 2023 10:23 am 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3939
Ik zal het je nog sterker vertellen.
Het geld van je dochter zonder meer op jouw naam nemen mag wettelijk zijn toegestaan, echt netjes is het niet. En om het geld "later terug te schenken" zal zij het eerst aan jou moeten schenken, nietwaar? En bij een schenking van kind aan ouder is de vrijstelling een stuk lager...

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO