Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 19 apr 2024 5:37 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zelf einddatum bepalen
BerichtGeplaatst: vr 14 jan 2011 12:26 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: di 17 jun 2008 7:08 pm
Berichten: 140
Weet iemand of er aanbieders zijn van deposito's waarbij je niet aangeeft of de deposito een looptijd heeft van bijv. 5 jaar, maar waarbij je kan aangeven, dat de deposito moet aflopen op een bepaalde einddatum? Nu zit je altijd (naar mijn weten) vast aan hele jaren als het om deposito's gaat die langer lopen dan 2 jaar.
Waarom ik dit vraag is het volgende : Ik wil over laten we zeggen 10 jaar, iedere maand een bepaald bedrag vrij laten vallen door aflopende deposito's. Nu is dit alleen mogelijk door iedere maand een bedrag vast te zetten voor 10 jaar. Maar ik wil op dit moment bedragen vast zetten, die over 10 jaar, over 10 jaar en 1 maand, over 10 jaar en 2 maanden etc. vrijkomen.

(Mocht er ook iemand meelezen die werkt bij een bank, dan is dit misschien iets om te overwegen om dit mogelijk te maken. De rente die vergoed wordt zou dus in het bovenstaande geval een gewogen gemiddelde kunnen zijn van de rente die wordt vergoed voor een 10 jarig en een 11 jarige deposito.)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Kan bij Rabobank
BerichtGeplaatst: vr 14 jan 2011 12:59 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: wo 17 sep 2008 9:28 am
Berichten: 229
Forfun schreef:
Maar ik wil op dit moment bedragen vast zetten, die over 10 jaar, over 10 jaar en 1 maand, over 10 jaar en 2 maanden etc. vrijkomen.

Volgens mij kan dit met Rabo Doelsparen:

Rabobank schreef:
De kenmerken van Rabo DoelSparen in het kort
  • Looptijd van 2 tot en met 20 jaar, door u zelf te bepalen op basis van de gekozen einddatum.
  • Sparen met een vaste rente: iedere inleg krijgt een gegarandeerde vaste rente tot de einddatum.
  • Rente per inleg is gebaseerd op de resterende looptijd op het moment van inleggen, afgerond op hele jaren naar beneden.
  • Flexibel inleggen: u kunt eenmalig, af en toe of periodiek (bijvoorbeeld maandelijks) een bedrag storten.
  • (...)

Bron: rabobank.nl

Voor de wat langere looptijden zijn de rentes hierop zo te zien zelfs nog best redelijk.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 15 jan 2011 12:25 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 01 dec 2008 11:17 am
Berichten: 703
Rabo Doelsparen geeft wat flexibiliteit.

Addertje onder het gras vindt ik toch dat rente naar beneden wordt afgerond
[i]Rente per inleg is gebaseerd op de resterende looptijd op het moment van inleggen, afgerond op hele jaren naar beneden.[/i]

_________________
veel beloven en weinig geven doet veel mensen in vreugde leven


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 16 jan 2011 7:40 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: di 17 jun 2008 7:08 pm
Berichten: 140
Bedankt voor jullie beide bijdragen. Maar is de Rabobank de enige die dit aanbiedt? Die bank staat nu niet bekend om z'n concurrerende rentes.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 16 jan 2011 7:50 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Ze bieden anders wel (naast NIBC) de hoogste rente. OK, 20 jaar vastzetten, maar wel 4,5% gegarandeerd.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 01 apr 2011 11:30 am 

Geregistreerd: vr 01 apr 2011 10:42 am
Berichten: 26
Forfun schreef:
Ik wil over laten we zeggen 10 jaar, iedere maand een bepaald bedrag vrij laten vallen door aflopende deposito's. Nu is dit alleen mogelijk door iedere maand een bedrag vast te zetten voor 10 jaar. Maar ik wil op dit moment bedragen vast zetten, die over 10 jaar, over 10 jaar en 1 maand, over 10 jaar en 2 maanden etc. vrijkomen.


Wat jij wil is een soort van deposito-ladder voor een bepaalde termijn.
Een normale deposito ladder heeft als doel om gebruik te kunnen maken van de hogere rentes van deposito's, maar tegelijkertijd wel bij een deel van je spaargeld te kunnen. Om zo nog enigszins flexibel te blijven. Het idee is dan om je spaargeld zo te verdelen in deposito's, dat er iedere periode een deposito afloopt. Bijvoorbeeld als je 12 deposito's vastzet in 1-jaarsdeposito's en dat er dan iedere maand 1 afloopt. Die je vervolgens weer vastzet voor 1 jaar. Maar in een noodgeval hoef je dan nooit langer dan 1 maand te wachten op 1/12 deel van je geld. (Afhankelijk van de hoeveelheid van je spaargeld en je behoefte kun je de termijn van de deposito's en de tijd tussen het aflopen van deposito's aanpassen).

Als je per se al je spaargeld nu vast wil zetten dan kun je dat als volgt oplossen: (Ik ga er voor het gemak even vanuit dat je 12000 euro wilt vastzetten in 12 deposito's die over 10 jaar, 10 jaar en 1 maand, 10 jaar en 2 maanden,.......10 jaar en 11 maanden aflopen)
je sluit nu af:
1000 euro in deposito 1: 10 jaar
2000 euro op spaarrekening
3000 euro in deposito 2: 3 maanden
3000 euro in deposito 3: 6 maanden
3000 euro in deposito 4: 9 maanden.

Volgende maand open je deposito 5: 1000 euro voor 10 jaar

De maand daarop open je deposito 6: 1000 voor 10 jaar

De maand daarop valt je deposito 2 vrij. Deze 3000 euro verdeel je als volgt:
1000 euro in en nieuw deposito: 1000 euro voor 10 jaar
2000 euro op spaarrekening.

En zo ga je door totdat al je geld na 11 maanden in 10 jaarsdepositos zit met 1 maand verschil.

Het zou inderdaad handiger zijn als de banken dit makkelijk maken door je zelf een einddatum te laten kiezen. Maar opdez manier ben je niet gebonden aan de (lage) tarieven van de rabobank.
Wel heb je in het eerste jaar een wat lagere rente op je korter lopende deposito's, maar las het goed is in ieder geval iets hogere rentes dan een gewone spaarrekening.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 01 apr 2011 2:40 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 787
Dit lijkt een beetje op een soort van lijfrente constructie .... of ligt dat aan mij?

Oh ja, natuurlijk zonder de kosten van diezelfde lijfrente...


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO