Procent schreef:
Ik wilde vanavond even snel en handig online mijn maandbedrag wijzigen.
Het leek mij, dat dat op een goedbeveiligde site veilig kan, en kan mij er ook
niet zo snel iets bij voorstellen, dat fraudeurs er iets in zien om mijn maandbedrag
te wijzigen.
Maar dat viel allemaal tegen. Ik moet een formulier invullen, daarna downloaden,
vervolgens uitprinten, ondertekenen, in een envelop doen, frankeren en opsturen
naar een postbusnummer. En dat is nog niet genoeg. Er moeten ook nog kopieen van
mijn rijbewijs bij (voor- en achterkant)
Snapt iemand de logica hiervan? Waarom al dit gedoe, terwijl dit heel makkelijk met
een paar muisklikken online kan? De kans op identiteitsfraude bij het opsturen van
kopieeen van je legitimatie-bewijs zal ook heus niet zo groot zijn, maar in ieder
geval toch groter, dan dat een of andere hacker voor de lol bedragen van maandelijkse
incasso's gaat zitten wijzigen van anderen.
Beste Procent & andere forumleden,
Graag lichten we het proces 'wijzigen maandbedrag SNS Maxisparen' toe.
Het wijzigen van een maandbedrag is inderdaad niet erg fraudegevoelig. Er is echter in de 'rools en regulations' met
Equens afgesproken dat we incasso's en wijzigingen daarin alleen mogen verwerken met een handtekening van de klant. Dat is ook de reden dat de overeenkomst bij het openen van
SNS Maxisparen getekend teruggestuurd moet worden, terwijl dat bij geen enkele andere spaarrekening het geval is.
We kunnen ons voorstellen dat dit proces als omslachtig wordt ervaren en dit proces is daarom ook een intern discussiepunt. We blijven hier scherp op en bekijken regelmatig of hier andere afspraken over gemaakt kunnen worden. Zolang we geen 'go' hiervoor hebben, kunnen we de processen helaas niet aanpassen. Uit de wijzigingen die voortkomen uit de invoering van
SEPA, blijkt echter dat ook in 2014 vastgehouden gaat worden aan de (ouderwetse) fysieke handtekening voor een incasso-opdracht.
We begrijpen dat dit niet het meest bevredigende antwoord is, maar hopen dat we hiermee verduidelijking hebben kunnen bieden.
Met vriendelijke groet,
Tibor
SNS Bank Webcare