Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu di 17 jun 2025 12:04 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 05 mei 2010 9:54 pm 
Vijfje

tot mijn verbazing zie ik dat de Rabo op zowel koninginnendag, als op bevrijdingsdag (vandaag)
gewoon afboekingen gedaan heeft (machtigingen)

Ik d8 dat de computers tot op heden ook altijd een vrije dag hadden op deze dagen.

Of zijn ze nu (1 november 2009 EU regels?) verplicht om gewoon het betalingsverkeer ook op feestdagen beschikbaar te houden?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 06 mei 2010 2:55 am 
Gulden

Ook bij ING is dit zelfde het geval.
Tweede Paasdag waren er bijvoorbeeld wel voorboekingen te zien die dan de dag erna (op dinsdag) daadwerkelijk werden uitgevoerd.
Wellicht heeft het iets te maken met het verschil in feestdag: nationale of internationale feestdag.

De computers hebben dus geen vrije dagen (niet zo erg hoor, want ook ik - en ik ben dus geen computer -heb niet altijd vrij op feestdagen, zondagen, etc.).

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 06 mei 2010 9:55 am 
Kwartje

schuiver schreef:
Ook bij ING is dit zelfde het geval.
Tweede Paasdag waren er bijvoorbeeld wel voorboekingen te zien die dan de dag erna (op dinsdag) daadwerkelijk werden uitgevoerd.
Wellicht heeft het iets te maken met het verschil in feestdag: nationale of internationale feestdag.

Dat doet ING op elke weekenddag en feestdag. Overboekingen verschijnen direct, met een sterretje er bij om aan te geven dat het een reservering betreft. Als boekdatum wordt in eerste instantie de invoerdatum vermeld. Op de eerstvolgende werkdag wordt de overboeking daadwerkelijk uitgevoerd. De boekdatum (en valutadatum) wordt veranderd in de dag van uitvoering , de datum van invoer wordt vermeld als "transactiedatum".

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 06 mei 2010 12:52 pm 
Gulden

Ja, het is bekend dat ING op deze wijze boekt.
Op Koninginnedag en Bevrijdingsdag waren er geen reserveringen met sterretjes erbij.
Kennelijk geldt een nationale feestdag dus niet als officiƫle "zondag/feestdag" in het betalingsverkeer.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 06 mei 2010 6:36 pm 
Stuiver

Het ligt eraan of het Europeesche feestdagen zijn of niet. De z.g. targetdagen.

B.v. met Pasen zijn het in heel Europa 2 feestdagen. Deze dagen ligt het betalingsverkeer plat.
Maar dagen die we hier alleen in NL kennen, b.v. koninginnedag en bevrijdingsdag dan gaat het betalingsverkeer 'gewoon' door.
1 mei (dag van de arbeid) is een dag die we hier in NL niet vieren ofzo, maar waarbij het betalingsverkeer dus wel plat ligt.

1ste kerstdag is ook zo'n dag, maar 2e kerstdag is weer niet een gezamelijke feestdag, dus dan werkt het betalingsverkeer wel.
E.e.a. heeft me ook een paar jaar gekost voordat het me duidelijk was, maar het blijft elk jaar weer goed nadenken en plannen.

Greetz,
Jacqueline.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 07 mei 2010 12:55 am 
Gulden

Helder en duidelijk. Bedankt voor het antwoord.

Profiel  

Berichttitel: Overzicht Rabobank
BerichtGeplaatst: vr 07 mei 2010 10:38 am 
Dubbeltje

Rabobank heeft hier wat informatie staan over overboekingen rondom feestdagen. In deze pdf is een compleet overzicht te vinden van het betalingsverkeer tijdens de feestdagen in 2010. Zo is op beide paasdagen en beide kerstdagen (internationale 'bank holidays') geen interbancair betalingsverkeer mogelijk, maar op Koninginnedag, Bevrijdingsdag, Hemelvaartsdag en 2e Pinksterdag wel.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]