Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu ma 16 jun 2025 9:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: AAA Rating in gevaar ?
BerichtGeplaatst: di 08 dec 2009 6:32 pm 
Dubbeltje

Kredietbeoordelaar verwacht stroppen op leningen Rabobank AAA rating Rabobank in gevaar AMSTERDAM - Kredietbeoordelaar Standard & Poor’s (S&P) verwacht dat Rabobank de komende tijd nog te maken zal hebben met relatief grote verliezen op leningen.

S&P verlaagde daarom dinsdag zijn ’outlook’ voor de kredietwaardigheid van stabiel naar negatief. Dit kan een voorbode zijn op een lagere kredietbeoordeling van Rabobank.

S&P stelt dat de bankensector voorlopig last zal blijven houden van de zwakke economische omstandigheden. Hierdoor komen relatief meer bedrijven en consumenten in betalingsproblemen. Banken moeten hiervoor voorzieningen treffen wat ten koste gaat van de resultaten.

Rabobank heeft door de recessie ook te maken met een toename van kredietverliezen. S&P denkt dat dit ook de komende tijd zo zal zijn.

Rabobank is een van de meest kredietwaardige banken ter wereld. De bank heeft bij S&P en Moody’s, een ander belangrijk kredietbeoordelingsbureau, een AAA-kredietbeoordeling. Dit is de hoogste waardering die er is.

Moody’s besloot overigens in oktober al zijn ’outlook’ voor de kredietwaardigheid van Rabobank te verlagen van stabiel naar negatief. Het minder bekende bureau Fitch hanteert sinds 2002 al de lagere kredietwaardering AA+.

Een verlaging van de kredietwaardering betekent dat Rabobank te maken krijgt met hogere financieringskosten. Het verschil tussen triple A, zoals de AAA-rating wel wordt genoemd, en het volgende treetje AA+ is echter niet zo groot. Rabobank lijdt wel gezichtsverlies. De bank gaat er in reclame-uitingen prat op bij verschillende kredietbeoordelaars een AAA-rating te hebben.

De Rabobank zegt er tegen verschillende media op te vertrouwen dat het zal lukken de AAA-status te behouden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 08 dec 2009 10:44 pm 
Dubbeltje

Landsbanki had op Moody’s een triple A rating. Moody’s met z’n ratings is één van de belangrijkste internationale betrouwbaarheids ratings en AAA is zeer betrouwbaar. We weten inmiddels wat dat waard is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 12 dec 2009 7:36 pm 
2 Kwartjes

@Ikke
Ik weet niet hoe je bij die 'wijsheid' komt.
Maar de 'long-term obligation rating' van Moody's voor Landsbanki was op 30 september 2008 een A2-rating "on review for possible downgrade". Op 28 februari 2008 had een downgrading plaatsgevonden van Aa3 naar A2.
Op 10 maart 2009 ging de 'long-term obligation rating' van Moody's voor Landsbanki van C naar Caa2 ("Obligations rated Caa are judged to be of poor standing and are subject to very high credit risk.")

A penny saved is a penny earned.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 12 dec 2009 10:10 pm 
Dubbeltje

@Empire
Ja, maar wat jij daar allemaal opsomt, dat was allemaal te laat. Het ging juist om de rating in 2007, toen Icesave ook in Nederland actief werd en velen zich op die aantrekkelijke Icesave internetspaarrekening storten (waaronder ikke). En om te beoordelen of het verstandig was om in Icesave te stappen of niet, keek je dan naar die zgn. betrouwbare rating van toen.

Mijn ‘wijsheid’ komt hier vandaan, en gaat over begin 2007:
http://www.veb.net/Effect/2009-07-11_14 ... -11_14.pdf
Pagina 18 e.v.: “Zeg eens AAA
Maar het zijn niet alleen de Amerikaanse hypotheken die een te hoge rating kregen. Ook dichter bij huis waren genoeg opmerkelijke ratings waarneembaar. Begin 2007 mochten Fortis en ING zelfs een triple-A-rating voeren na een stelselherziening van kredietbeoordelaar Moody’s. Ook de inmiddels genationaliseerde IJslandse banken Landsbanki (moeder van Icesave), Glitnir en Kaupthing waren de gelukkigen met een triple-A-rating. Na hevige kritiek paste Moody’s deze rating een maand later weer aan. Bovendien werden ook in Nederland op grote schaal gestructureerde producten met een triple-A-labeltje verkocht. Vooral Rabobank maakte dankbaar gebruik van het triple-A-loket van de kredietbeoordelaars …”

Zie ook:
http://www.efinancialnews.com/assetmana ... 2447538224
en bijv.:
http://valuestarspremium.com/TijdslijnKredietcrisis
En als je nog wat verder googled vind je genoeg kritiek eind 2008 op de Credit Rating Agencies:
http://www.lgcplus.com/crunch-time-for- ... 70.article

P.S. Ikzelf had misschien begin 2008 wat wijzer (i.e. alerter) moeten zijn, maar dat is achteraf, zoals zo vaak :?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 13 dec 2009 3:34 am 
2 Kwartjes

@Ikke
De kritiek op de rating-bureaus is volkomen terecht, begrijp me niet verkeerd, maar de door mij genoemde downgradings (in 2008) waren voor jou dus blijkbaar geen aanleiding om geen spaarrekening bij Icesave te openen of het geld weg te halen. Toen Landsbanki in Nederland begon bezat het de triple A-rating niet meer.
Zelf ben ik geen spaarrekening bij Icesave begonnen, nadat ik had gegoogled en schrok van de (zeer) negatieve berichten in verschillende media. Het risico was dus bekend. Daarop heb ik familie en kennissen per e-mail geadviseerd niet op de diensten van Icesave in te gaan.

Hoofdsom en rente 'gewoon' teruggekregen, omdat je onder het toenmalige garantiebedrag was gebleven?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 13 dec 2009 12:44 pm 
Dubbeltje

@Empire
Ik ga graag tot jouw kennissenkring behoren, want ik ben er toen dus wel ingetuimeld (evenals nu in de DSB bank, weliswaar onder DGS) :wink: .
Ik denk dat ik in 2008 niet grondig genoeg gegoogled heb op Icesave, mede door te veel andere zaken aan m’n hoofd waarschijnlijk. Ik had ook niet verwacht dat een bank (en zeker een land) zo maar en zo snel kon omvallen.
Wijsheid komt met de jaren, zeggen ze …, ervaring ook.

Ja, ik was wel zo verstandig om onder het toenmalige garantiebedrag te blijven, en heb alles (hoofdsom+rente) relatief vrij snel 'gewoon' netjes terug gekregen.
En nu maar proberen een oplettende brave burger te blijven, want de wereld deugt niet :wink: .

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 14 dec 2009 3:31 am 
2 Kwartjes

@Ikke
Citaat:
En nu maar proberen een oplettende brave burger te blijven, want de wereld deugt niet :wink: .
Mundus vult decipi (De wereld wil bedrogen worden)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 14 dec 2009 4:31 pm 
Dubbeltje

@Empire
… ergo decipiatur ("… laat haar dus bedrogen worden")

Oftewel de schone schijn (het motto) van beursgoeroes, politici, de media, …

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 18 dec 2009 11:21 pm 
Dubbeltje

Verlies AAA Rating heeft gevolgen voor bezitters van ledencertificaten
Amsterdam 18-12-2009 - De Rabobank dreigt haar AAA-rating te verliezen. Dat is op te maken uit de beslissing van kredietbeoordelaar Standard & Poor’s. S&P stelde zijn ‘outlook’ voor de bank van ‘stabiel’ naar ‘negatief’ bij. S&P verwacht dat de Rabobank de komende tijd relatief grote verliezen op haar leningen zal maken.
Bezitters van Rabo ledencertificaten kunnen de waarde hiervan zien dalen

Bezitters van Rabo ledencertificaten kunnen de waarde hiervan zien dalen

Standard & Poor's komt tot deze conclusie omdat, zo meent de kredietbeoordelaar, de bankensector voorlopig nog veel last zal ondervinden van de zwakke economische omstandigheden. Zowel bedrijven als consumenten zullen betalingsproblemen ondervinden. Alle banken zullen daardoor voorzieningen moeten treffen. Deze voorzieningen gaan ten koste van de resultaten.
Verlaagde kredietwaardigheid

Het effect voor de Rabobank is groter dan menigeen denkt. Door de verlaagde kredietwaardigheid zal de bank een hoger rentepercentage moeten gaan betalen op de kapitaalmarkt.

...

BRON: http://www.beleggingsflits.nl/nieuws/artikel/rabobank-verliest-waarschijnlijk-laatste-aaa-rating/30

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 02 jan 2011 12:33 pm 
Dubbeltje

Rababonk leende miljarden van de fed, volgens onderstaande link.

http://www.accountingweb.nl/cgi-bin/ite ... 25B%20%25Y

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]