Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu zo 08 feb 2026 4:12 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 07 feb 2026 12:08 am 
Kwartje

Een aantal rentetarieven gaan op 9 februari omhoog. Zo gaat Alfa Slimmer Sparen naar 1,9%.
Zie https://www.anadolubank.nl/klantenservice/rentetarieven/

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 07 feb 2026 11:54 am 
Knaak

Waarom staat er bijna overal "Rentepercentages effectief op jaarbasis". Dat lijkt mij onzinnig.
De enige waar het zinnig zou zijn omdat het afwijkt van de normale regel, daar staat het nou net niet bij. Is dit verbloeming?

Bij de vrij opneembare producten zie ik mij niet bekende varianten:
Kwartaalbetaling rente i.p.v. op 31-12 en een nieuwe product met dagbetaling rente. Dan is effectieve rente vermelden logisch.
Maar bij Deposito's ?

Dit is dan weer verwarrend bij de dagelijkse renterekening:
Citaat:
Op uw Alfa Rente Direct Spaarrekening ontvangt u een hoge rente van 1.85 %,
De rente wordt dagelijks berekend en per dag uitgekeerd. Hierdoor ontstaat een rente -op- rente effect (samengestelde rente) en is de effectieve rente per jaar hoger dan de basisrente die per dag wordt berekend en uitgekeerd,
Ze doen het hier voorkomen alsof de rente hoger wordt dat 1,85% wat natuurlijk niet zo is.
Heeft iemand zo'n dagbetaling spaarrekening kunnen openen? Dit lijkt mij wel een interessant product om er bij te hebben.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 07 feb 2026 12:42 pm 
Knaak

Biil, bedoel je de 18 maanden depo? Bij HUIDIGE RENTE* staat een * dus de eff. rente geldt logischerwijs voor de hele kolom. Maar het is knullig van ze.

Het mooist is 5 jaar 3%. Dit is prima. In Duitsland zijn er maar 2 aanbieders die nu marginaal hoger staan. Ik overweeg nog wat 5 jaar vast te zetten. Nu 2 aanbieders op 3% staan kan ik rustiger wachten. Liever bij Anadolu, om bij Garanti vaker de nieuweklantenrente te kunnen krijgen. Dat kan niet zolang je daar een deposito hebt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 07 feb 2026 1:20 pm 
Knaak

@Stuiver. Inderdaad 18 maanden, daar staat geen * bij omdat de rente NIET 2,50% effectief is. je krijgt de rente pas na 18 maanden uitbetaald als 3,75%. De effectieve rente is bijv. 2,484% op jaarbasis en nominaal 2,50% op 18 maanden basis.
Alle andere deposito's zijn effectief al het genoemde percentage omdat ze jaarlijks worden uitbetaald. Daar is geen verschil tussen effectief en nominaal.
Ze hadden dus alleen een opmerking moeten plaatsen bij de 18 maanden en dan de tekst 2,484% effectief, wat dat is het enige rentepercentage% wat niet of voorhand zichtbaar is. Het enige percentage dat je wetenschappelijk moet berekenen.
2.50% is een verbloeming van de lagere effectieve rente.
En spaarinformatie, die normaal wel effectieve percentages gebruikt, zou dus hier 2,48% op jaarbasis kunnen vermelden.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]