Dennis schreef:
Wat ik mij ook afvraag is waarom je een deposito van 3 maanden of half jaar zou afsluiten terwijl je een spaarrekening (vaak ook bij dezelfde bank) kunt openen waar je ten alle tijde bij je geld kunt en ook nog hogere rente kunt krijgen, aangezien voor deze korte looptijden ook een lagere rente geld.
Ik heb me ook altijd afgevraagd wie de afnemers zijn van dat soort deposito´s want de kans dat die meer opleveren dan de gewone spaarrekeningen lijkt me vrijwel nul. Er zijn trouwens uitzonderingen op jouw "regeltje" mbt de hoogte van de rente bv Yapi Kredi: spaarrekening 4.5%, half jaar deposito 5%. Daar loont het wel.
Dennis schreef:
Om 20000 euro op een spaarrekening zetten van 5% krijg 1000 euro rente. zet je het geld op een deposito van een jaar bij garanti bijv. krijg je 0,65 meer en zou dus 1130 euro krijgen. natuurlijk wel leuk om een beetje meer te krijgen maar op jaarbasis is 130 euro niet zo heel veel. en dan kun je er een geheel jaar niet aankomen. hier staat dan wel tegenover dat je rentepercentage voor die periode vaststaat en dus niet lager kan worden wat uiteraard op een spaarrekening wel kan. maar dit kan ook nog omhoog worden bijgeschroefd.
Dennis, in dit forum vind je rijp en groen door elkaar. Even generaliserend (niet schieten
): daar waar studenten en starters er behoefte aan hebben om hun beperkte hoeveelheid vermogen "altijd" direct ter beschikking te hebben (lijkt me overigens zeer verstandig) zijn er ook wat oudere, meer vermogende forumlezers/schrijvers, die bezig zijn met sparen voor VUT/pensioen/aflossing huis, en die zeker weten dat ze een groot deel van hun reeds gespaarde vermogen de komende x jaar niet nodig zullen hebben. Voor die laatste categorie zijn deposito´s wel aantrekkelijk, ook omdat een klein beetje renteverschil gelijk over een hoop euro´s gaat.
We zitten nu in een periode dat de banken over elkaar heen buitelen om de hoogste rente aan te bieden, waardoor (langlopende) deposito´s niet aantrekkelijk lijken. Nog niet zo heel lang geleden was de beweging precies andersom en was je met deposito´s spekkoper. Het is geen vraag OF dat weer gaat gebeuren, maar WANNEER. Dat laatste weet helaas niemand, en daarom zul je met een mix van vrij opneembaar, kort vast en lang vast gemiddeld het meest van je geld maken.