Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu wo 15 jan 2025 4:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verkeerd rentebedrag?
BerichtGeplaatst: ma 07 jul 2008 6:09 pm 

Ik vraag me af hoe IceSave de rente berekend. Volgens mijn Excel berekening heeft IceSave precies 1 dag te weinig betaald. De rente stond 30 juni al op mijn rekening, dus het lijkt wel of ze tot 30 juni de rente hebben berekend ipv t/m 30 juni. Maar is dat wel correct? Het kwartaal duurt tenslotte ook t/m 30 juni. Ik ben benieuwd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 07 jul 2008 6:16 pm 
Vijfje

Dat d8 ik eerst ook... op maandag wordt de rente 2x bijgewerkt... voor 7 uur is eigenlijk het opgebouwde bedrag t/m zaterdag. Na 7 uur is het opgebouwde bedrag t/m zondag...

Dus eigenlijk moet je nu kijken. En dan zou je het juiste bedrag moeten zien (opgebouwd t/m zondag)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 08 jul 2008 5:13 pm 
Vijfje

Zover ik kan zien klopt alles...

maar ja.. ik heb er nu ook alweer geld bijgestort, dus het is moeilijk te berekenen of het klopt...

ik i.i.g. dat ik de dag dat het erop staat, meer rente moet krijgen dan die dag ervoor.. en dat was het geval...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 08 jul 2008 6:08 pm 
Vijfje

icesave rekent 365 dagen niet 366.. mogelijk dat je daar fout zit... en 1 dag mist...

http://www.icesave.nl/veelgesteldevragen/

Saldo 1.000. De effectieve rente is 5,25 % per jaar.

Stel u spaart €1000,- op 1 januari tegen een nominale rentepercentage van 5,1497 % per jaar. Hieronder ziet u een voorbeeld hoe de rente wordt berekend.

Op 31 maart wordt de rente over het eerste kwartaal bijgeschreven op uw Icesave Spaarrekening. (€1000 x 5,1497%) x (90/365) = €12,70, uw totaal saldo wordt dan €1012,70

Op 30 juni wordt de rente over het tweede kwartaal bijgeschreven op uw Icesave Spaarrekening. (€1012,70 x 5,1497%) x (91/365) = €13,00, uw totaal saldo wordt nu €1025,70

Op 30 september wordt de rente over het derde kwartaal bijgeschreven op uw Icesave Spaarrekening. (€1025,70 x 5,1497%) x (92/365) = €13,31, uw totaal saldo wordt nu €1039,01

Op 31 december wordt de rente over het vierde kwartaal bijgeschreven op uw Icesave Spaarrekening. (€1039,01 x 5,1497%) x (92/365) = €13,49, uw totaal saldo wordt nu €1052,50

De opgebouwde rente over één kalenderjaar is € 52,50, het rentepercentage over het gehele jaar is 5,25 % = effectieve rente per jaar.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 09 jul 2008 5:34 pm 

Wat betekent dit nu in de praktijk? Ik heb 3 juni een bedrag gestort wat er 4 juni op stond. Dat heeft er de rest van het kwartaal op gestaan. Laten we zeggen dat dat bijvoorbeeld 1000 euro was. Als ik dat in vul in mijn excel sheet komt er 3,63 euro rente uit (1000x0,0491)/365x27. Is dat correct of reken ik dan niet goed?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 09 jul 2008 6:06 pm 
Dubbeltje

ja, behalve dat er volgens mijn calculaties maar 26 dagen zijn meegenomen, ik kan dat echt niet op een andere manier verklaren. Daarbij hoort 30 juni dan al weer bij de volgende kwartaal, dus telt die dag niet mee. Volgens mij klopt op die manier de aan mij uitgekeerde rente.

Maar ik ben nog steeds op zoek naar iemand die dat hier even kan bevestigen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 10 jul 2008 1:13 pm 

Geldwolf schreef:
ja, behalve dat er volgens mijn calculaties maar 26 dagen zijn meegenomen, ik kan dat echt niet op een andere manier verklaren. Daarbij hoort 30 juni dan al weer bij de volgende kwartaal, dus telt die dag niet mee. Volgens mij klopt op die manier de aan mij uitgekeerde rente.

Maar ik ben nog steeds op zoek naar iemand die dat hier even kan bevestigen.

Als 30 juni bij het volgende kwartaal wordt meegenomen, dan klopt mijn uitgekeerde rente ook. Ik heb IveSave al een paar keer gemaild, maar ze begrijpen me niet of willen me niet begrijpen want ze sturen hele andere antwoorden terug of niks terug.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 10 jul 2008 4:05 pm 
Dubbeltje

we houden het in de gaten. Vervelend dat er geen andere forummembers zijn die dit eens even kunnen checken, blijkbaar gelooft men dat het zomaar klopt. Inmiddels heb ik er maar eens een uitgebreide berekening op losgelaten, en dat vergeleken met de tot nu toe in dit kwartaal opgebouwde rente, en ook die is niet correct.

Hij klopt in die zin dat ik inderdaad op een getal uitkom wat alleen bereikt kan worden door meetelling van de laatste dag van het vorige kwartaal. Maar in dat geval is de opgebouwde rente op dit moment gelijk aan mijn berekening tot en met eergisteren. Dat zou dus de rente zijn die gisteren opgebouwd zou zijn. Ik ga later vandaag nog eens inloggen om te zien of de opgebouwde rente verhoogd is, als er vandaag nog wat bijkomt dan zou het inderdaad tot en met gisteren oftewel tot vandaag zijn dus dan is alles oke. Effe geduld nog ...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 10 jul 2008 4:56 pm 

Ik heb ook het idee dat mijn opgebouwde rente berekend is over het bedrag t/m eergisteren. Ga ik ook nog eens narekenen als ik tijd heb.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 10 jul 2008 11:11 pm 
Dubbeltje

net nog gecheckt, en om 23.00 was de rente van gisteren er nog niet 'bijgeschreven', ik heb vandaag een bijboeking gedaan die mijn saldo 2x zo groot maakt, dus morgen kan ik zien of het klopt, want als dan nog 1x de rente over het oude saldo wordt bijgeschreven dan betekent dat dat het systeem gewoon 1 dag achter loopt en voor de rest prima werkt

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 10 jul 2008 11:14 pm 
Kwartje

Zou het ook andersom kunnen zijn?

Het viel mij op dat de 'renteteller' pas begon te lopen twee dagen nadat ik de rekening geopend had. Dus mogelijk zit daar een stukje vertraging wat een verschil terweeg brengt?

Heb niet de hele topic gelezen, dus hoop dat ik de plank niet teveel mis sla ;-)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 11 jul 2008 12:40 am 
Kwartje

Even heel andere vraag hierover;

Hoe reken je de nominale rente uit bij uitbetaling per kwartaal?

Ik gebruik zelf een Excell sheet waarin ik de nominale rente invul en dus per kwartaal bijschrijf, echter deze rente heb ik voor het gemak overgenomen uit jullie rekenvoorbeeld.
Misschien is de rente wel ergens van de IceSave website te plukken, maar ik zou graag zelf de logica zien en de nominale rente willen kunnen berekenen vanuit de effectieve rente.

Groeten,
Jan

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 11 jul 2008 8:45 am 
Gulden

Moneymaker schreef:
Hoe reken je de nominale rente uit bij uitbetaling per kwartaal?

Zie:

http://forum.spaarinformatie.nl/viewtopic.php?t=428

Ik ga zelf ook weer 's werken aan het updaten en uitbreiden van mijn renteberekenings spreadsheet in Excel. Ik had al eens een voorbeeldje (voor een Ohra maandspaarrekening) gezet op

http://uploaded.to/?id=bhyeln

Misschien moest ik die maar 's uitbreiden met alle rekeningen die we hier op het forum volgen? Met een beetje uitleg erbij over de specifieke berekeningsmethodes per bank? Bijv. 360 of 365 dagen methode, valutadatum=boekdatum-1, renteuitkering per jaar of kwartaal, etc.)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 11 jul 2008 8:58 am 
Kwartje

Fantastisch, thx voor de link naar de uitleg!

Ik heb jouw Excell bestand gebruikt als basis voor een bestand wat ik gebruik, waarbij ik twee rekeningen heb opgenomen; IceSave en Argenta.

In het overzicht staat de opgebouwde rente per dag, bij IceSave per kwartaal bijgeschreven, bij Argenta per jaar.
Ook een totaal van opgebouwd vermogen (= rente + vermogen van beide rekeningen opgeteld).

En als laatste de omrekening van effectief naar nominaal voor IceSave natuurlijk ;-)

Ik zal kijken of ik hem vanavond of morgen even op internet kan zetten voor de liefhebbers.

Jan

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 11 jul 2008 10:28 am 

Heb het nog een keer nagekeken en ze lopen dus een dag achter met de rente. Ik heb vandaag de rente gekregen over het bedrag wat ik eergisteren op mn rekening staan had. Ik had dit bedrag toen fors verhoogd en het verschil met mijn rentebedrag van gisteren komt ook precies overeen met de rente die ik dan gisteren al zou moeten krijgen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]