Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu ma 16 jun 2025 5:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 07 okt 2008 11:32 am 

Ik snap iets niet. In de pers lees je voortdurend dat EU-landen boos op elkaar zijn vanwege het verhogen van de spaar-garantie. Zo zouden Nederlandse spaarders wel eens massaal naar Duitsland kunnen overlopen, nu daar een 100% garantie geldt voor 'Sparer und Sparerinnen'.

Echter, voor zover ik weet, kan je in het buitenland (zelfs binnen de EU) helemaal geen spaarrekening openen. Ik ken niemand die dat gedaan heeft, je hoort er ook nooit iemand over, en als je het probeert, eist de bank in kwestie bijv. dat je ingezetene bent van het land.

Hoezo zullen spaarders dus overlopen, als dat feitelijk niet kan? Snapt iemand dat?

Aanvullende vraag: mogen banken in andere EU-landen dit soort drempels wel opwerpen? Discriminatie op grond van nationaliteit is binnen de EU verboden, maar wellicht geldt hier een uitzondering.

Weet iemand hier iets van?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 07 okt 2008 11:42 am 
Vijfje

jwest schreef:
Aanvullende vraag: mogen banken in andere EU-landen dit soort drempels wel opwerpen? Discriminatie op grond van nationaliteit is binnen de EU verboden, maar wellicht geldt hier een uitzondering.

Weet iemand hier iets van?

Het vervelende is dat, indien het geen monopolist betreft, geen enkel bedrijf of instelling verplicht is zaken te doen met Jan en Alleman.
Men mag dus aanvullende eisen stellen.
Bijv. dat men ingezetene is van het betreffende land.
Banken onderling maken daar te pas en te onpas m.i. een beetje veel ge- c.q. misbruik van.
Riekt ernstig naar kartelvorming.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 07 okt 2008 12:21 pm 

Paul209 schreef:
Het vervelende is dat, indien het geen monopolist betreft, geen enkel bedrijf of instelling verplicht is zaken te doen met Jan en Alleman.
Men mag dus aanvullende eisen stellen.
Bijv. dat men ingezetene is van het betreffende land.
Banken onderling maken daar te pas en te onpas m.i. een beetje veel ge- c.q. misbruik van.
Riekt ernstig naar kartelvorming.

Je hoeft inderdaad niet met ieder individu zaken te doen, maar stelselmatig discrimineren op grond van nationaliteit is verboden binnen de EU. Dit bantwoordt de vraag dus niet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 07 okt 2008 1:09 pm 
Vijfje

jwest schreef:
Je hoeft inderdaad niet met ieder individu zaken te doen, maar stelselmatig discrimineren op grond van nationaliteit is verboden binnen de EU. Dit bantwoordt de vraag dus niet.

Dan vrees ik dat deze discussie ten einde is, mits je zelf een proefproces o.i.d. begint.
Dit onderwerp is hier namelijk al eerder voorbij gekomen, zonder echte 'oplossing' van het probleem.
http://forum.spaarinformatie.nl/viewtop ... ght=europa

Slotje?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 07 okt 2008 1:24 pm 

Paul209 schreef:
Dit onderwerp is hier namelijk al eerder voorbij gekomen, zonder echte 'oplossing' van het probleem.
http://forum.spaarinformatie.nl/viewtop ... ght=europa

Slotje?

Daar zocht ik al naar, maar kon het niet vinden.
Dank!
Mag van mij op slot - voor een proefproces heb ik geen tijd, zo'n querulant ben ik nou ook weer niet :-)
We zetten het bij op het veld van interessante vragen. Misschien daar een topic voor openen? Open, doch interessante vragen, die nog goed beantwoord moeten worden?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]