Ik vind dat woord "verwarring" wel mooi.
Dat betekent dat niemand weet wat er aan de hand is, en ook niemand weet waar dit allemaal op uit zal draaien.
Een week of 4 geleden stonden er in één Elsevier, 6 verschillende artikelen die gingen over de huidige financiele crisis. In de rubriek beurs, algemeen kort ecomonisch nieuws, een kort interview met een bankier, een algemeen artikel over de huizencrisis, een stukje in algemeen kort nieuws enz. Het viel me op, dat overal mensen werden geciteerd die er verstand van hebben, en dat iedereen echt iets anders zegt.
De een zegt, dat dit nog maar het begin is, en dat nu het gedonder met de creditcard-maatschappijen gaat beginnen.
De andere zegt weer, dat we overdreven reageren en er niks aan de hand is.
Een ander zegt dat dit tijdelijk vervelend is, maar heel goed een leerzaam is voor de banken, en dat we door deze crisis veel onheil in de toekomst kunnen voorkomen. Kortom: niemand weet het, of in ieder geval heeft iedereen er zijn eigen visie op.
In de Elsevier van deze week las ik weer 2 nieuwe meningen:
- het rentepercentage, waartegen banken elkaar geld uitlenen, stijgt weer, en dat zou duiden op een hersteld onderling vertrouwen.
- door de enorme strenge boekhoudregels in de VS, die nog niet zolang geleden zijn ingevoerd, is men verplicht om op een balans, hypotheek-pakketten die sterk in waarde zijn gedaald als nul te waarderen. Pas als zo'n hypotheken-pakket wordt verkocht, mag je het weer op de balans zetten. Gevolg: omdat zo'n pakket in de praktijk altijd nog wel iets opbrengt, ziet de balans er veel te somber uit, en kan het straks alleen maar meevallen.
Ik weet het dus allemaal ook niet. Maar wat ik wèl weet, is dat niemand het weet.