Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu zo 15 jun 2025 6:34 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 25 aug 2008 12:30 pm 
Vijfje

ma 25 aug 2008, 10:13
Bankiers en economen in verwarring door crisis.

JACKSON HOLE (AFN) - De kredietcrisis stelt ’s werelds belangrijkste monetaire beleidsmakers en economen voor een raadsel.
Dit bleek afgelopen weekeinde bij de jaarlijkse bijeenkomst van centrale bankiers en topeconomen in het Amerikaanse Jackson Hole.

...

Bron: http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/ ... tml?p=17,2

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 25 aug 2008 9:07 pm 
Stuiver

Ik vind dat woord "verwarring" wel mooi. :wink:
Dat betekent dat niemand weet wat er aan de hand is, en ook niemand weet waar dit allemaal op uit zal draaien.

Een week of 4 geleden stonden er in één Elsevier, 6 verschillende artikelen die gingen over de huidige financiele crisis. In de rubriek beurs, algemeen kort ecomonisch nieuws, een kort interview met een bankier, een algemeen artikel over de huizencrisis, een stukje in algemeen kort nieuws enz. Het viel me op, dat overal mensen werden geciteerd die er verstand van hebben, en dat iedereen echt iets anders zegt.

De een zegt, dat dit nog maar het begin is, en dat nu het gedonder met de creditcard-maatschappijen gaat beginnen.
De andere zegt weer, dat we overdreven reageren en er niks aan de hand is.
Een ander zegt dat dit tijdelijk vervelend is, maar heel goed een leerzaam is voor de banken, en dat we door deze crisis veel onheil in de toekomst kunnen voorkomen. Kortom: niemand weet het, of in ieder geval heeft iedereen er zijn eigen visie op.

In de Elsevier van deze week las ik weer 2 nieuwe meningen:
- het rentepercentage, waartegen banken elkaar geld uitlenen, stijgt weer, en dat zou duiden op een hersteld onderling vertrouwen.
- door de enorme strenge boekhoudregels in de VS, die nog niet zolang geleden zijn ingevoerd, is men verplicht om op een balans, hypotheek-pakketten die sterk in waarde zijn gedaald als nul te waarderen. Pas als zo'n hypotheken-pakket wordt verkocht, mag je het weer op de balans zetten. Gevolg: omdat zo'n pakket in de praktijk altijd nog wel iets opbrengt, ziet de balans er veel te somber uit, en kan het straks alleen maar meevallen.

Ik weet het dus allemaal ook niet. Maar wat ik wèl weet, is dat niemand het weet. ;-)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 25 aug 2008 9:37 pm 
Vijfje

Procent schreef:
het rentepercentage, waartegen banken elkaar geld uitlenen, stijgt weer, en dat zou duiden op een hersteld onderling vertrouwen.

Dat duidt op een verzwakking van het onderlinge vertrouwen.

Overigens ben ik het ook wel eens met de stelling dat banken door al die afwaarderingen, enorme stille reserves aan het kweken zijn.
Als deze banken de crisis uiteindelijk overleven, zal dat er vroeg of laat er ook wel weer uitkomen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 25 aug 2008 10:07 pm 
Stuiver

obligataire schreef:
Procent schreef:
het rentepercentage, waartegen banken elkaar geld uitlenen, stijgt weer, en dat zou duiden op een hersteld onderling vertrouwen.

Dat duidt op een verzwakking van het onderlinge vertrouwen.

Je hebt gelijk!
Nu toch maar even de letterlijke tekst erbij gepakt, en hier een citaat uit het artikel:
(Topman John Varley van het Britse Barclays)
"Varley ondersteunde zijn stelling door te wijzen naar de rentetarieven op leningen, die banken elkaar verstrekken. Die zijn gezakt en dat duidt op toenemend vertrouwen."

foutje van mij dus..... :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]