Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu zo 28 apr 2024 10:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 27 mei 2013 11:54 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2119
Wie heeft er nog een bank nodig?

Terwijl banken steeds minder geld uitlenen, schieten crowdfunding en peer2peer lending sites als paddestoelen uit de grond. Hoe zit de toekomst van ons financiële systeem er uit?
Crowdfunding? Peer2peer?
Lees meer.

Het zal niet van de ene op de andere dag een feit zijn, maar het artikel en de vraag hebben toch wel wat.
De huidige volgegeten en er flink op los knoeiende financiële instellingen hebben m.i. hun beste tijd gehad.
Ieder nadeel heeft z'n voordeel en jonge bedrijven zien hun kans schoon.
Dat het er in de toekomst toch wat anders uit gaat zien, dat zie ik wel gebeuren.
Ook zal er wel een verschuiving plaatsvinden van bankiers, die zich steeds ernstiger beknot voelen in hun royale beloningen en zullen vertrekken richting nieuwkomers en nieuwe systemen.
Uiteraard om hun spelletjes in een iets gewijzigde vorm voort te zetten, daar ben ik niet bang voor.

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 12 maart 2014 11:56 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Vandaag sprak ik iemand die wat geld heeft geïnvesteerd in crowdfunding, via
http://www.geldvoorelkaar.nl/geldvoorel ... agina.aspx

De rendementen worden maandelijks uitbetaald op annuïteitsbasis.

Heeft iemand hier (eigen) ervaring mee?

De risico's lijken mij aanzienlijk groot omdat het vaak om startende bedrijven gaat. Die willen nog wel eens sneuvelen :)
Er is uiteraard geen garantieregeling van toepassing zoals bij sparen.
Daarentegen zijn de rendementen op het oog weer aantrekkelijk.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 13 maart 2014 9:53 am 

Geregistreerd: vr 27 apr 2012 9:10 am
Berichten: 26
Ik heb wel ervaring met geldvoorelkaar.nl. Momenteel heb ik in zo'n 25 projecten daar geinvesteerd, met een looptijd van tussen de een en vijf jaar en met rentes tussen de zes en tien procent. Per project krijg je dus maandelijks hetzelfde bedrag uitgekeerd, ze langzaamaan aflossend terwijl je rente ontvangt. Momenteel krijg ik zo'n 7.65% rente over mijn uitstaande geld. Ik ben bijna precies een jaar geleden begonnen bij geldvoorelkaar.nl en tot nu toe zijn alle betalingen netjes binnengekomen.

Elk nieuw project ontvangt een risicoclassificatie gebaseerd op het aflossingsvermogen van de mensen achter het project en zakelijke projecten ontvangen nog een extra risicoclassificatie gebaseerd op financiele cijfers van de voorgaande jaren. Niet alle projecten zijn trouwens van (startende) bedrijven, soms gaat het om zonnepanelen aanschaffen, een verbouwing, meubilair voor een studentenwoningcomplex etc. Projecten die kansloos geacht worden, worden niet door geldvoorelkaar.nl aangenomen.

Natuurlijk heb je alsnog een hoger risico dan bij een spaarrekening of deposito, maar je krijgt er ook wel meer rente voor terug. En je kunt natuurlijk investeren in projecten die je echt leuk of belangrijk vindt. Soms komen er best innovatieve, duurzame of filantropische dingen voorbij! En je kunt al vanaf 100 EUR per project inleggen, dus het is best makkelijk om te spreiden over veel projecten, wat het al wat veiliger maakt. Bovendien zullen betalingsproblemen niet al na een maand optreden, dus je bent niet alles kwijt wanneer er een project verkeerd loopt.

Misschien ook interessant: isePankur. Hierbij leen je geld aan mensen in Estland, Spanje en Finland. Je kunt al vanaf 10 EUR per project uitlenen (dus spreiden is heel makkelijk) en de rentes zijn gemiddeld erg hoog. Zo krijg ik momenteel 20+% rente over mijn leningen. Hier ben ik nog maar twee maanden mee bezig, dus hoe het precies zal lopen weet ik nog niet. Ook absoluut niet risicovrij natuurlijk, maar leuk om ernaast te doen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 13 maart 2014 10:59 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3947
Tje schreef:
Bovendien zullen betalingsproblemen niet al na een maand optreden, dus je bent niet alles kwijt wanneer er een project verkeerd loopt.

Helemaal uitgesloten is dat ook niet.
Hoe dan ook krijg je juist van je eerste terugbetaling maar ongeveer de helft uitgekeerd, de rest is voor de "bank".

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 13 maart 2014 11:22 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Als 'geldvoorelkaar' een juiste inschatting maakt van de situatie, is het niet zo voor de hand liggend dat een 'project' al heel gauw in betalingsproblemen geraakt. Overigens hebben zij hun verantwoordelijkheid op dat punt al bij voorbaat uitgesloten in de te tekenen overeenkomst.

Wat ik me afvraag, is er een juridische afbakening van het geld, ofwel is er een soort van beheersstichting ofgeld derden rekening waar het geld van de funders in komt zodat niemand in de verleiding kan komen er dure horloges of auto's van te gaan kopen?

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 14 maart 2014 1:37 am 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3947
Wat het laatste betreft: geen idee.
In mijn onschuld ga ik ervan uit, dat het geld van de "spaarder" linea recta wordt overgemaakt naar de "lener", onder inhouding van een "succesfee" van 2% tot 5%. (afhankelijk van de looptijd).
Geen slechte deal, want geldvoorelkaar loopt nauwelijks risico, alleen de naam staat op het spel.
(En als die naam naar de k**** gaat kun je altijd onder een andere naam opnieuw beginnen.)

Als ze hun werk goed doen, ja (werk waarvoor ze overigens €125,00 tot €295,00 apart in rekening brengen). Zonder namen te noemen wil ik toch even memoreren dat er in deze wereld grote ratingbureau's bestaan, die hun ratings meer dan verklaarbaar hebben verlaagd op het moment dat bleek dat bomen toch niet tot in de hemel groeien.

Zolang het klein is (en dat is het nu) is het allemaal nog vrij overzichtelijk. Zo gauw als het groeit neemt het risico exponentieel toe. Een vergelijking met de bitcoin is misschien niet helemaal op zijn plaats, maar het is ook zo'n nieuwigheid.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 23 maart 2014 11:59 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
De site moet het inderdaad hebben van provisies (o.a. 0.9% van de uitgeleende bedragen).
Deze provisies lijken me niet extreem hoog. De site heeft de nodige kosten waaronder de IT techniek en de eigenaren moeten ook ergens van leven :wink:

Ik vind het idee en de opzet op zich sympathiek.
Er is enorm veel geld onder het publiek (al is het slecht verdeeld). Dat geld vindt via de traditionele kanalen (de banken) maar moeilijk zijn weg.
Banken vergoeden weinig rente aan de spaarders en tegelijk houden ze de hand op de knip waar het de kredietverlening betreft.
Waar eerst piloten in opleiding zomaar 150K konden lenen, worden nu zelfs zeer veelbelovende projecten niet meer gefinancierd of zelfs bestaande ondernemingen onderuit gehaald.
In deze situatie kan crowdfunding een serieuze rol spelen.

Vandaag heb ik ingeschreven op een leuk project met een heel goed te overzien risico (volgens Graydon).
Ik doe dat met zakelijk geld dus als het mis gaat krijg ik in ieder geval nog wat terug :wink:

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 24 maart 2014 2:10 am 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3947
Ik houd toch wat meer van het complete verhaal.
Die 0,9% van de uitgeleende bedragen noemt geldvoorelkaar een "succesfee", hij wordt met de eerste uitkering verrekend en verder moet je maar afwachten of het werkelijk een succes wordt.

Bij de lener trekt geldvoorelkaar ook meteen tot 5% af van wat hij eigenlijk leent, ook geheten "succesfee". Verder betaalt de lener tot €295,00 aan "plaatsingskosten". Bij een lening van pakweg €10.000,00 toch nog eens 2,95%.

Voor zijn diensten strijkt geldvoorelkaar in dit voorbeeld 8.85% op. Niks mis mee, als de andere partijen maar beseffen dat zij alle risico lopen, geldvoorelkaar heeft vanaf dag 1 zijn zaakjesvoorelkaar.

Beleggen met zakelijk geld heeft zo zijn voordelen. Een eventueel verlies kunnen afwentelen op anderen is er inderdaad één van.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 24 maart 2014 2:37 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
JandeV schreef:
Niks mis mee, als de andere partijen maar beseffen dat zij alle risico lopen, geldvoorelkaar heeft vanaf dag 1 zijn zaakjesvoorelkaar.

Niets nieuws onder de zon. Als bijvoorbeeld jouw droomhuis geen droomhuis blijkt, krijg je toch ook geen geld terug van de makelaar, taxateur, notaris en de fiscus (overdrachtsbelasting)?
Iedere provisiepakker in onze samenleving werkt op die manier. Daar hebben ze blijkbaar wat voor gedaan; garantie tot de voordeur.

JandeV schreef:
Beleggen met zakelijk geld heeft zo zijn voordelen. Een eventueel verlies kunnen afwentelen op anderen is er inderdaad één van.

Beleggen met zakelijk geld heeft ook zo zijn nadelen. Eventuele winsten deels moeten afstaan aan de staat is daar één van.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 24 maart 2014 3:44 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3947
obligataire schreef:
Als bijvoorbeeld jouw droomhuis geen droomhuis blijkt, krijg je toch ook geen geld terug van de makelaar, taxateur, notaris en de fiscus (overdrachtsbelasting)?
Laat ik het maar wat dichter bij ons onderwerp houden: sparen.
Als mijn bank een zeperd heeft omdat een kredietnemer niet aan zijn verplichtingen kan voldoen, heb ik daar weinig last van. Zeker niet als mijn tegoed onder de 100.000 Euri blijft.
Voor die zekerheid betaal ik een prijs, ik krijg een lagere rentevergoeding.

Citaat:
Beleggen met zakelijk geld heeft ook zo zijn nadelen. Eventuele winsten deels moeten afstaan aan de staat is daar één van.
Het zijn twee kanten van dezelfde medaille, maar toch leuk dat je eens de onderbelichte kant naar voren bracht.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 24 maart 2014 9:15 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 28 jan 2009 7:38 pm
Berichten: 467
Ik heb een paar investeringen gedaan via www.CrowdAboutNow.nl.
Zelfde idee. Als een project het beoogde geld niet binnenhaalt, krijg je het weer teruggestort. Dat is netjes afgehandeld door "Stichting Beheer Derdengelden CrowdAboutNow"
Om je renteverlies te beperken is het zaak om te wachten tot het einde van de inschrijftijd voor je instapt. Hier betalen de meeste projecten pas uit aan het eind van de looptijd, dus na 2,3 of 5 jaar Het risico is dus wat groter.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 27 maart 2014 10:14 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
1e Bankroet in Crowdfunding (geldvoorelkaar)

http://www.sprout.nl/325/83367/financiering/eerste-bankroet-in-crowdfunding.html?utm_source=nieuwsbrief-sprout&utm_medium=email&utm_campaign=failliet-met-crowdfunding-candy-crush-crasht-901

"afgaan op ervaringscijfers gaat tussen de 3 en 5% failliet"

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 27 maart 2014 11:53 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2119
De naam van de organisatie is mij ontschoten, maar ik heb in het verre verleden ook met een dergelijk Nederlands project meegedaan.
Het betrof microkredieten in arme landen.
Op een bepaald moment kreeg ik bericht (+ m'n inleg en rente) dat ze er mee moesten stoppen wegens strubbelingen met de AFM o.i.d.
Ofwel, zomaar "bankje spelen" liep spaak vanwege de spelregels en de hoge kosten en onzekerheden die eraan verbonden waren de zaak te legaliseren.
Vaak ook iets om vooraf te bedenken of onderzoeken, hoe dát geregeld is.

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 27 maart 2014 10:43 pm 
Daalder

Geregistreerd: do 30 jun 2011 4:38 pm
Berichten: 1978
http://daskapital.nl/2014/03/zielig_ook ... rojec.html


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 27 maart 2014 11:14 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Ieder bedrijf kan failliet gaan. Ik denk dat de investeerders dat zelf ook wel snappen. Ook zonder leedvermaak van buitenstaanders.
Als een klant van een bank failliet gaat wordt er ook schade geleden.
Niet alleen door de bank maar ook door de spaarders zoals wij want deze risico's worden netjes door de bank doorgecalculeerd o.a. in de spaarrente.

Wat doe je er aan, kritisch zijn bij de selectie, breed spreiden, en sowieso alleen met een beetje speelgeld meedoen. Naar rato dan.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO