henrid schreef:
Even iets (heel) anders. Ik vind het onderscheid maken tussen spaarrekeningen zonder voorwaarden en met voorwaarden een beetje triviaal. Het verschaft in mijn ogen in ieder geval geen duidelijkheid en ik heb gemerkt dat er soms discussie is over waar een rekening onder moet vallen.
Sommige rekeningen hebben nauwelijks of geen voorwaarden, andere meerdere, voor de ene persoon misschien niet van belang, voor de ander juist een struikelblok. Bijv. wel/geen internetbankieren, soort garantieregeling, minimale storting, max. opnames per maand, etc etc... en je kan zelfs denken aan stabiliteit van percentage. Ik pleit voor één ranglijst, waarbij met icoontjes aangegeven wordt welke soorten voorwaarden er gelden, inclusief een filtermogelijkheid (evt. via cookie of eigen settings te onthouden) zodat iedereen z'n persoonlijke favorieten in de gaten kan houden.
Ik zat ook aan zoiets te denken. De tweedeling tussen rekeningen met en zonder voorwaarden is soms een beetje subjectief. Zo staat de Alfa Spaarrekening van de Anadolubank bij de rekeningen met voorwaarden, terwijl velen de beperkte opneembaarheid amper als een beperking ervaren. En zo staat de rekening Loyalis IdeaalSparen bij de rekeningen zonder voorwaarden, terwijl veel mensen de minimuminleg van 50.000 wel als beperkend ervaren.
Ik vroeg me daarom af of het misschien mogelijk zou zijn om bijvoorbeeld het overzicht van
http://www.spaarinformatie.nl/sparen/rekeningen/lijst een tabelvorm te geven in de sfeer van de beoordelingstabellen van de Consumentenbond. Het zou handig zijn als je die rekeningen dan snel zou kunnen sorteren (via sorteerknoppen) op voorwaarden die je zelf belangrijk vindt. Enkele voorbeelden van beperkingen die mogelijk interessant zijn:
- minimuminleg
- maximuminleg
- buitenlands garantiestelsel
- alleen storten vanaf tegenrekening
- geen internetrekening
- opnamekosten
- beperkt aantal opnamen
- bonusrenteregeling
- leeftijdsbeperking
- bankrating
Ik kan me trouwens ook wel voorstellen dat dit veel te veel werk is t.o.v. de voordelen die het mogelijk oplevert, want in de huidige opzet is deze site ook al uiterst informatief. Hulde!