SpaarInformatie schreef:
@1500: Zakelijke rekeningen staan zeker op ons lijstje. Banksparen zullen we nog goed moeten bestuderen. Groensparen is een verhaal apart nu de fiscale voordelen grotendeels afgeschaft gaan worden. We vragen ons af hoe lang die groene producten nog aangeboden worden.
Hoewel ik zelf geen kinderen heb, heb ik geen bezwaar tegen jeugdspaarrekeningen in de lijst, zolang dat maar meteen duidelijk is als beperkende voorwaarde. Wie geïnteresseerd is in rekeningen met beperkende voorwaarden heeft zelf de plicht die voorwaarden te bekijken en af te wegen of voor hem de nadelen opwegen tegen de voordelen. Ook en vooral of hij er eigenlijk wel voor in aanmerking komt, hetgeen bij een poging tot sluiten van een overeenkomst al snel boven water zal komen.
In ieder geval pleit ik ervoor om de jeugdspaarrekeningen niet in een "verloren hoekje" te stoppen. Als het iemand uitkomt, zou hij ze ook niet graag willen missen.
Groensparen; in eerste instantie zal de rente voor de leners oplopen. Pas als die wegblijven, zal ook de rente voor de spaarders lager worden. Pas dan kan geconcludeerd worden of dit werkelijk een aflopende zaak is. Stel dat het verlies gedeeld wordt: leners gaan in de toekomst gemiddeld 0,65% meer rente betalen, spaarders nemen hiermee genoegen terwijl ze het fiscale voordeel van 1,3% kwijtraken............ Blijft nog altijd de vrijstelling in de VRH van 1,2%. Dit opgeteld bij de stijgende interesse in deze producten de laatste jaren, is Groensparen niet per definitie ten dode opgeschreven.