Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu vr 09 mei 2025 6:18 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Sparen met voorwaarden
BerichtGeplaatst: ma 07 feb 2011 11:47 am 
3 Kwartjes

In het lijstje met rekeningen met beperkende voorwaarden staan ook deze Jeugd spaarrekeningen, 4 bij de top 10.
Velen van ons echter hebben/willen geen kinderen/jeugd en/of willen (nog) niet voor hun sparen, deze toch wat unieke rekeningen vervuilen n.m.m. de lijst, is het een optie om die uit de lijst te halen en een apparte lijst te geven.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 07 feb 2011 3:34 pm 
Kwartje

voorstel ondersteun ik graag

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 07 feb 2011 4:00 pm 
Knaak

Ben ik eigenlijk ook wel mee eens. Ik vind dat je wel zelf moet kunnen kiezen of je akkoord gaat met een voorwaarde voor misschien wat extra rente. Maar hiervan zijn de meeste spaarders bij voorbaat al uitgesloten. Het is m.i. eigenlijk geen voorwaarde, maar een rekening voor een specifieke kleine doelgroep. Hetzelfde geldt voor Rabo GeneratieSparen en enkele andere buiten de top-10. Maar wat als er rekeningen speciaal voor mannen/vrouwen komen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 12 feb 2011 3:22 pm 
Site Admin

We zijn het met jullie eens. Door de renteverlagingen zijn er een aantal "vreemde" rekeningen in de top 10 gekomen voor sparen met voorwaarden, waaronder de jeugdspaarrekening van ASN. Als we tijd hebben, gaan we dit aanpassen zodat dit soort rekeningen een aparte rubriek krijgen.

Hetzelfde geldt voor rekeningen die bijvoorbeeld niet (meer) af te sluiten zijn. We willen die wel laten zien, want er zijn waarschijnlijk nog veel mensen die zo'n rekening hebben, maar voor nieuwe spaarders zijn die minder interessant.

Helaas weten we nog niet wanneer we dit gaan aanpassen maar het staat zeker hoog op ons actie lijstje!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 14 feb 2011 11:57 am 
3 Kwartjes

Misschien dat het mogelijk zou moeten zijn (toekomst droom misschien?) om te kiezen wat voor beperkende voorwaarden je 'acceptabel' vindt.

- Minimum saldo boven x
- Maximum leeftijd y
- Opname kosten 0.5% (of meer evt per percentage?)
- Ander garantie stelsel (evt per land?)
- Verplichte betaal rekening bij...
- Minimale periode voor hoogste rente...

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 15 feb 2011 8:35 am 
Site Admin

Namliam: Dat is best lastig te bouwen. We hebben er wel eens over gedacht maar we weten niet of het veel gebruikt gaat worden. Als de rekeningen zoals jeugdsparen er al uit zijn, dan wordt de lijst al veel overzichtelijker en dus sneller te scannen. Zou het invullen van het wensen formulier wat beperkende voorwaarden betreft dan niet langer duren dan even de hoogste rentes in het lijstje nakijken inclusief de beperkende voorwaarde die in de info tekst staan?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 15 feb 2011 9:09 am 
Knaak

Ik denk wel dat je inzicht wil blijven houden in spaarrekeningen met beperkende voorwaarden. Want als het renteverschil de voorwaarde teniet doet, dan is het mogelijk ineens wel interessant. Ik wil best een minimumsaldo aanhouden of een extra betaalrekening nemen of bijv. maandsparen als de rente stukken hoger is. Maar wat misschien iets simpeler en handiger is, dat je zelf rekeningen blijvend "verwijdert" uit je overzicht.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 15 feb 2011 9:55 am 
Daalder

Als wij dan toch aan het wensen zijn, heb ik er ook nog wel een paar.
Zoals het toevoegen van overzichten van de rentetarieven banksparen (volgens mij een grote hit) en zakelijke spaarrekeningen.
En onderaan het lijstje groensparen.
Daar verdwijnt toch het voordeel van de consument voor het leeuwendeel in de zak van een bank. :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 15 feb 2011 11:09 am 
3 Kwartjes

SpaarInformatie schreef:
Namliam: Dat is best lastig te bouwen.

Tja, kan me ook voorstellen dat je dat niet op de standaard pagina zet... bovendien "Toekomst droom" lijkt mij dat er belangrijker zaken zijn...

Zoals wat 1500 aanhaalt, zakelijke rekeningen of groensparen mogelijk spaarloon maar dat is van zoveel factoren afhankelijk of levensloop sparen, zo mogelijk nog erger?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 15 feb 2011 2:19 pm 
Knaak

De lijst opschonen door jeugdspaarrekeningen niet meer te tonen lijkt mij een vrij goed idee. Verder zou ik er niets aan veranderen, en hetzelfde zeggen als wat vele Carnavalvierders in Maastricht doen in de plaatselijke ophef over het al dan niet verplicht tappen van bier in plastieken bekers in plaats van de hier zeer courante en hooggewaarde 'glaazer' (glazen): "hawwe zoe" (houden zo). Proost!

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 15 feb 2011 10:49 pm 
Site Admin

@1500: Zakelijke rekeningen staan zeker op ons lijstje. Banksparen zullen we nog goed moeten bestuderen. Groensparen is een verhaal apart nu de fiscale voordelen grotendeels afgeschaft gaan worden. We vragen ons af hoe lang die groene producten nog aangeboden worden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 16 feb 2011 2:41 am 
3 Kwartjes

SpaarInformatie schreef:
@1500: Zakelijke rekeningen staan zeker op ons lijstje. Banksparen zullen we nog goed moeten bestuderen. Groensparen is een verhaal apart nu de fiscale voordelen grotendeels afgeschaft gaan worden. We vragen ons af hoe lang die groene producten nog aangeboden worden.

Hoewel ik zelf geen kinderen heb, heb ik geen bezwaar tegen jeugdspaarrekeningen in de lijst, zolang dat maar meteen duidelijk is als beperkende voorwaarde. Wie geïnteresseerd is in rekeningen met beperkende voorwaarden heeft zelf de plicht die voorwaarden te bekijken en af te wegen of voor hem de nadelen opwegen tegen de voordelen. Ook en vooral of hij er eigenlijk wel voor in aanmerking komt, hetgeen bij een poging tot sluiten van een overeenkomst al snel boven water zal komen.
In ieder geval pleit ik ervoor om de jeugdspaarrekeningen niet in een "verloren hoekje" te stoppen. Als het iemand uitkomt, zou hij ze ook niet graag willen missen.

Groensparen; in eerste instantie zal de rente voor de leners oplopen. Pas als die wegblijven, zal ook de rente voor de spaarders lager worden. Pas dan kan geconcludeerd worden of dit werkelijk een aflopende zaak is. Stel dat het verlies gedeeld wordt: leners gaan in de toekomst gemiddeld 0,65% meer rente betalen, spaarders nemen hiermee genoegen terwijl ze het fiscale voordeel van 1,3% kwijtraken............ Blijft nog altijd de vrijstelling in de VRH van 1,2%. Dit opgeteld bij de stijgende interesse in deze producten de laatste jaren, is Groensparen niet per definitie ten dode opgeschreven.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]