Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 18 apr 2024 2:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: depositogarantiestelling
BerichtGeplaatst: wo 23 feb 2011 4:34 pm 

Geregistreerd: wo 23 feb 2011 4:28 pm
Berichten: 3
De WU-bank is een dochter van ING. Betekent dit dat de saldi van beide banken vallen onder gezamenlijke dekking onder het depositogarantiestelsel (dus samen max. 100.000 euro per persoon) of geldt voor beide banken een aparte dekking (dus samen max. 200.000 euro per persoon)?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 24 feb 2011 2:02 am 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Ik heb dit nagezocht in allerlei kleine lettertjes.
Erg duidelijk is het echter niet.
Omdat WU een dochter is van ING geldt m.i. dat ze beide onder de gezamenlijke dekking vallen.
Het is wel de bedoeling dat WU te zijner tijd wordt afgesplitst van de ING, en dan als zelfstandige bank verder gaat (door mij gevonden in diverse info hierover).
Vanaf dat moment geldt de dekking dus voor iedere bank apart.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 24 feb 2011 10:20 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 01 dec 2008 11:17 am
Berichten: 703
Ik spaar zelf bij ING en ook bij WestlandUtrecht Bank.
Ik begrijp dat ze beiden zelfstandig een vergunning hebben en dus elk tot 100.000 euro onder deposito stelsel vallen.
samen tot 200.000 euro

Hierbij link naar register DNB http://www.dnb.nl/system/register.jsp?s ... %3Fdnb%3D1 Vul bij zoeken in; WestlandUtrecht Bank

Als ik Moneyou opzoek in register DNB is dit een Aangesloten instellingen via ABN AMRO en valt deze heel duidelijk onder vergunning ABN AMRO. Dus samen 100.000 euro
Hierbij link naar register DNB ;
http://www.dnb.nl/system/register.jsp?s ... %3Fdnb%3D1 Vul bij zoeken in; Moneyou

@ schuiver
Moneyou had voorheen eigen vergunning terwijl ze toen wel een dochter van ABN AMRO waren.
Nu is Moneyou onderdeel van ABN AMRO en vallen ze samen met Fortis onder 1 vergunning.

_________________
veel beloven en weinig geven doet veel mensen in vreugde leven


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 24 feb 2011 3:29 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 28 jan 2009 7:38 pm
Berichten: 467
Even nagevraagd bij WUB. Hun antwoord (letterlijk citaat):

Inzake uw vraag over het depositogarantiestelsel kunnen wij u bevestigen dat wij een eigen vergunning hebben en dus wat dat betreft niet onder ons moederbedrijf ING vallen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 24 feb 2011 11:00 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 jun 2008 8:42 pm
Berichten: 441
Hoe werkt dit:

Het centrale rekeningnummer is dus kennelijk een nummer bij de Kas Bank. zie topic: viewtopic.php?f=68&t=5217 , maar WUB heeft een aparte, zelfstandige bankvergunning?
Loyalis heeft ook een relatie met Kas Bank.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 26 feb 2011 3:07 am 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Het gaat dus om de zelfstandige bankvergunning, zoals ik nu begrijp.
Bedankt allemaal voor de uitleg.
Dat van moneyou was mij bekend, dat van WU niet.
Kas Bank is, volgens gevonden informatie, een effecten dienstverlener en tussenpersoon.
Kas Bank is ook beurs genoteerd, maar of zij ook als geld- en effecten bewaar bedrijf opereren, is me nu nog niet duidelijk.
Ik zal het verder uitzoeken.
---------------------------------------------
Update:
Kas Bank wordt uiteraard betaald voor haar dienstverlening (zoals administratie) , bekijk deze bank dan ook als een intermediair.
Ze werken ook als effecten bewaarbedrijf.
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/KAS_BANK

Zij hebben een eigen bankvergunning, maar als particulier kan je niet bij hun terecht voor een spaarrekening.
Die bieden zij niet aan.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 28 feb 2011 1:51 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 jun 2008 8:42 pm
Berichten: 441
Bij Loyalis wordt ergens op de site het volgende vermeld:

"Loyalis biedt de spaarrekening aan in samenwerking met KAS BANK NV. Je spaargeld valt dus onder het Nederlandse depositogarantiestelsel".

m.a.w. omdat Loyalis met Kas bank samenwerkt, valt Loyalis onder het garantiestelsel?
Loyalis heeft een aparte vergunning om spaarproducten aan te bieden, net als WUB. Beide werken samen met KAS BANK.
Alleen de vraag is volgens mij of dan elke organisatie apart onder het garantiestelsel valt (2x100.000).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 28 feb 2011 1:59 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 28 jan 2009 7:38 pm
Berichten: 467
@Borra
op precies die vraag kreeg ik het volgende volstrekt onbegrijpelijke antwoord

Inzake uw vraag over het depositogarantiestelsel kunnen wij u bevestigen dat wij een eigen vergunning hebben en dat u geld via de Kasbank komt ten gunste van ons, valt ook onder ons depostitogarantiestelsel.

ik heb dus nog maar een keer om opheldering gevraagd.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 28 feb 2011 2:04 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2117
@Florijn
We hebben al eens meegemaakt dat een schoonmaker de telefoon op nam bij een bank.
Maar dat nu ook al emails beantwoorden tot hun takenpakket behoort, is geheel nieuw voor mij. :wink:

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 28 feb 2011 3:21 pm 
Stuiver

Geregistreerd: di 10 jun 2008 10:33 am
Berichten: 76
@1500
Is me pas ook overkomen bij e-mails van een verzekeringsmaatschappij. Bijna onbegrijpelijk 'nederlands' met tig taalfouten per regel.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 28 feb 2011 3:48 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
Ze zullen hun helpdesk wel hebben geouthost naar een noord-afrikaans land of een land in het nabije oosten met veel re-migranten. Schijnt weer in de kosten te schelen.

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 28 feb 2011 4:19 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
@florijn:

Ik ben benieuwd naar de opheldering.
Je kunt dit natuurlijk ook navragen bij andere instanties, zoals DNB , de AFM, het kifid, etc.
Ervan uitgaande dat je dan niet iemand van de schoonmaakploeg aan de lijn krijgt. :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 28 feb 2011 5:20 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 28 jan 2009 7:38 pm
Berichten: 467
Snel en nu wel duidelijk antwoord. En ik blijf maar hopen dat ze meer verstand hebben van geld dan van Nederlandse grammatica:

Deze tegoeden kunnen niet bij elkaar opgeteld worden omdat uw spaartegoeden van WestlandUtrecht Bank onder de vergunning van WestlandUtrecht Bank vallen en de tegoeden van Loyalis onder de vergunning van Loyalis.

De KASbank is in deze niets anders dan een tussenstation en dat feit doet niet ter zaken mocht WestlandUtrecht of Loyalis een aanspraak moeten maken op de Depostio-garantie regeling. Idem geld voor de omgekeerde situatie. Mocht de KASbank een aanspraak moeten maken op steun van de Nederlansche Bank, dan zullen beide spaartegoeden apart aangemeld worden. Het spaartegoed van beide bedrijven bij de KASbank kan dus nooit bij elkaar opgeteld worden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 28 feb 2011 5:47 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Dit antwoord is dus duidelijk.
Ook is dit het antwoord, dat ik al verwachtte.
Bedankt Florijn.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 28 feb 2011 11:03 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 jun 2008 8:42 pm
Berichten: 441
Bedankt Florijn voor het navragen!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO