Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 19 apr 2024 7:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: nieuwe Zalm norm
BerichtGeplaatst: za 14 jul 2012 11:44 am 
Daalder

Geregistreerd: do 30 jun 2011 4:38 pm
Berichten: 1977
Alle huizenbezitters, dus niet alleen de starters, moeten hun hypotheek direct gaan aflossen. Dat bepleit Gerrit Zalm, voorman van ABN Amro, in het AD van vandaag. Wie niet meedoet, moet zijn belastingvoordeel kwijtraken.

lees verder http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/ar ... nt=weekend


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: nieuwe Zalm norm
BerichtGeplaatst: zo 15 jul 2012 9:31 am 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 07 mei 2009 12:16 pm
Berichten: 1412
Zo zie je maar hoe snel en effectief het bankiersvirus om zich heen kan grijpen en kennelijk weldenkende mensen (?) in korte tijd volledig kan corrumperen.

Wat zouden de banken lachen met zo'n maatregel... en dat noemt zich ook nog steeds VVDer :evil:

_________________
Pecunia olet! Geldt niet voor Crypto :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: nieuwe Zalm norm
BerichtGeplaatst: zo 15 jul 2012 8:07 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6731
Meneer Zalm, zal zijn huis wel 'vrij' hebben...

Het is altijd makkelijk ideeen te opperen, waar je zelf geen last van hebt.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: nieuwe Zalm norm
BerichtGeplaatst: ma 16 jul 2012 9:49 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
Mede de ABN hebben de aflossingsvrije hypotheek gestimuleerd en volop verkocht. Dat was gunstig voor de ABN.
Nu wil de ABN als voorloper kennelijk dat er afgelost wordt omdat dat op dit moment weer gunstiger is voor de ABN.

De overheid moest eerst een oogje dicht knijpen bij torenhoge aflossingsvrije hypotheken en nu moet volgens Zalm de overheid via wetten burgers dwingen tot wat nu gunstig is voor de ABN. Dit kan alleen omdat wij pikken dat Zalm zo acteert. Waarom pikken we dat?

Banken en overheden worden een soort bendes die via wetten en handhavers de bevolking steeds openlijker laten doen wat zij willen, gewoon omdat zij dat willen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: nieuwe Zalm norm
BerichtGeplaatst: ma 16 jul 2012 1:20 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 okt 2008 10:16 am
Berichten: 250
De Nederlandse belastingbetaler doet toch al genoeg voor de banken en dan willen ze nog het laatste onderuit de kan.

Zalm moet zich maar eens goed gaan schamen voor wat hij ons allemaal heeft aangedaan eerst als partijleider/minister en nu als bankkier!!

De ING en de Rabobank vallen hem nu ook nog bij in zijn pleidooi.

Link naar een item op BNR maar dan uitgeschreven:

https://www.bnr.nl/topic/beurs/210684-1207/update-consument-de-klos-door-hypotheekplan-zalm

Nee, de banken zien de bui al hangen en willen nu nog snel nog meer paraplu's regelen, wederdom ten koste van hun klanten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: nieuwe Zalm norm
BerichtGeplaatst: ma 16 jul 2012 1:31 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 04 jan 2008 12:17 am
Berichten: 525
Woonplaats: Gouda
'Tuurlijk roepen banken dit maar ach, de VVD heeft al verklaard dat dit lijnrecht op hun standpunt staat m.b.t. HRA.
Niet dat de politiek zo betrouwbaar is maar toch... toch...?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: nieuwe Zalm norm
BerichtGeplaatst: ma 16 jul 2012 2:28 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 07 mei 2009 12:16 pm
Berichten: 1412
marcelm schreef:
De ING en de Rabobank vallen hem nu ook nog bij in zijn pleidooi.

Logisch. Het is namelijk voor de banken nog veel gunstiger dan velen denken.

Ik ben namelijk precies zo'n doelwit waarop ze het gemunt hebben.
Ik heb een "(Levens)spaarhyphotheek" die nu het laatste decennium in gaat (van 30 jaar).

Ik betaal al 20 jaar (levensverzekering)premie. Inmiddels is er kapitaal opgebouwd dat in depot zit (nu ongeveer 1/3 van het hypotheekbedrag). Daarop krijg ik een relatief hoge depotrente (wat heet) en belastingvrij. Dat is omdat die direct gekoppeld is aan de hypotheekrente. Vanaf nu gaat het hard met mijn kapitaalopbouw en over 10 jaar zit ik dan op een kapitaal dat gelijk is aan mijn hypotheekschuld. En dat is wat Den Haag wil !!!!

Echter dat geld staat is in handen van de levensverzekeraar (Alianz in mijn geval) en die rente wordt betaald door een ABN-AMRO dochter. Word ik nu verplicht met dat kapitaal af te lossen dan gaat het geld van de verzekeraar naar de bank en hoeft de dochter die hoge rente niet meer te betalen. Mij gaat dat veel geld kosten want ik raak mijn hypotheekaftrek, althans een deel daarvan kwijt.... en de opbouw van vermogen zodat ik mij per saldo veel meer moet betalen om volledig af te kunnen lossen.

Dubbel kassa voor de banken dus. De verzekeraar is de poen voortijdig kwijt en mij gaat het minimaal honderden guldens per maand kosten (maar waarschijnlijk nog veel meer!).
En dat terwijl ik straks, zoals het nu is, helemaal niet met een hypotheekschuld blijf zitten. Mijn huishoudboekje is keurig op orde maar Zalm wil daar nu even met zijn rode pen in gaan zitten krassen.

Ja, een ding moet ik Zalm nageven. Hij heeft er over nagedacht :twisted:

_________________
Pecunia olet! Geldt niet voor Crypto :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: nieuwe Zalm norm
BerichtGeplaatst: ma 16 jul 2012 5:26 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
piet_pecunia schreef:
minimaal honderden guldens per maand kosten (maar waarschijnlijk nog veel meer!).


Guldens... wat zijn dat?

Ik begrijp de vergissing "Zalm-norm" ; "Zalmsnip" ("100 piek belastingvoordeel" voor iedereen, waar blijft de tijd.)

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: nieuwe Zalm norm
BerichtGeplaatst: ma 16 jul 2012 6:31 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Voorlopig is het nog lang niet zo ver. Het opperhoofd van de Rabobank (en al zijn voorgangers) roept ook regelmatig wat voor de eigen parochie, zonder dat dit daadwerkelijk door de politiek wordt opgepakt.
Uiteindelijk gaat de politiek hierover en niet de banken. En als er al iets zou gaan gebeuren dan is nu nog onmogelijk te gaan voorspellen in welke vorm een en ander zou gaan plaatsvinden. Het is te vroeg om nu al van een brug te springen :wink:

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: nieuwe Zalm norm
BerichtGeplaatst: ma 16 jul 2012 6:57 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 07 mei 2009 12:16 pm
Berichten: 1412
piet_pecunia schreef:
Guldens... wat zijn dat?

Ik begrijp de vergissing "Zalm-norm" ; "Zalmsnip" ("100 piek belastingvoordeel" voor iedereen, waar blijft de tijd.)

... maar niet eens zo vreemd ... al die contracten zijn destijds in guldens gesteld. Allemaal zaken die lang lopen (30 jaar) en een enorme invloed hebben op je (financiele) leven....
En toen dacht je nog dat de overheid (en misschien banken ook wel) in elk geval in dit soort zaken te vertrouwen is.
En inderdaad de vraag "voor wie zitten ze daar eigenlijk" is helaas maar al te toepasselijk :cry:

_________________
Pecunia olet! Geldt niet voor Crypto :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: nieuwe Zalm norm
BerichtGeplaatst: wo 18 jul 2012 12:39 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
@piet pecunia,

Zoals zo vaak.
Als iets (te) populair is of wordt, dan weet de overheid/banken er wel weer een voordeeltje uit te slaan.
Spaarloon en premiespaarloonregelingen werden te populair en de overheid wist het in een jaar of 10 de nek om te draaien.

Jaren geleden heb ik mijn spaarhypotheek opgedoekt bij de aankoop van een nieuwe woning en gekozen voor een aflossingsvrije variant.
Ieder jaar probeer ik hiermee het maximale voordeel ert uit te halen icm met sparen/depo's/VRH

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: nieuwe Zalm norm
BerichtGeplaatst: zo 22 jul 2012 1:30 pm 
Kwartje

Geregistreerd: do 19 jul 2007 5:44 pm
Berichten: 272
Leuke overheid .
Ga je extra aflossen .Houden ze alleen nog maar als peildatum 1 jan 2011 .Moest ik nog volop belasting (vermogensrendementsheffing) betalen voor geld wat ik al meer dan een jaar niet bezit .
Die vermogensrendementsheffing zo al het belachelijkste wat ooit is ingevoerd .Vang je nog nauwelijks spaarrente moet je toch dokken .


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: nieuwe Zalm norm
BerichtGeplaatst: zo 22 jul 2012 2:33 pm 
Daalder

Geregistreerd: do 30 jun 2011 4:38 pm
Berichten: 1977
@Inter
dat lijkt mij niet mogelijk 'meer dan een jaar niet bezit'. Is een kwestie van kiezen van het juiste aflossingsmoment. lijkt me niet slim om af te lossen in januari, maar eind december.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: nieuwe Zalm norm
BerichtGeplaatst: zo 22 jul 2012 5:59 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Het kan denk ik ook positief uitpakken: Op 1 januari bijvoorbeeld nog vrijstelling van VRH door fiscaal voordelig te beleggen, om dat in de loop van het jaar op te nemen en te storten in een lijfrentespaarregeling (banksparen), wat je weer af kan trekken in box 1. Het is gewoon de norm van de hele politiek om rare fratsen uit te halen, zodat je niet voor lange tijd weet waar je aantoe bent, maar waar je ook voordeel uit kan halen.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO