Hadjememaar schreef:
Belangrijk is de vraag of jouw "oude producten" woekerpolissen zijn.
Ja, dat is de vraag... dat kan ik niet goed inschatten. Maar als ik de cijfertjes van de adviseur mag geloven levert de polis straks zeer waarschijnlijk niet meer dan de garantie op en is het rendement dan 1.39%. Minus 1.2% VRH is dat dus praktisch niks. En omdat de polis pas meer opbrengt dan de garantie als ASR meer winst maakt dan 4% én dat door de verliezen van de afgelopen jaren zeker niet is te verwachten, lijkt dat onwaarschijnlijk.
Citaat:
Verder is het natuurlijk zaak dat je je niet blind staart op de voordelen van het banksparen, ook de adviseur niet.
Levensverzekeringen kun je tegenwoordig "los" veel voordeliger krijgen, maar de kosten ervan moet je zeker meetellen, eigenlijk zelfs ook als je besluit geen nieuwe levensverzekeringen te nemen.
Ik staar me zeker neit blind (anders was ik hier niet

), de adviseur omschrijft zichzelf van het type "vakidioot" die alles erg graag uitpluist. Dat type herken ik.

Ook hebben we het volgens hem nu zeker niet slecht voor elkaar (ik gok dus even dat we dus geen ernstige woekerpolis hebben), zeker omdat we bij de verzekering niet hebben gerekend met meerwaarde maar alleen met de garantie.
Citaat:
Brengt de oude bank kosten in rekening als je ophoudt met de woekerpolis ? Zo nee, geldt dat dan alleen als je bij dezelfde bank gaat banksparen, of ook als je dat bij een andere bank gaat doen ?
De huidige rente op de hypotheek is 0,4% lager omdat we ook de verzekering bij ASR laten lopen. Ik gok dat die vervalt als we anar een ander overstappen qua verzekering/banksparen of de verzekering helemaal laten vervallen. Wat het verder kost zoekt de adviseur nu uit.
Citaat:
Sommige woekerpolissen kennen een "overlevingswinst" of zo je wilt "overlijdenswinst". Je zit dan met een (groot) aantal deelnemers in hetzelfde "schuitje". Overlijdt er één, dan keert bij hem de levensverzekering uit en wat hij al "gespaard" had komt ten goede aan de overige deelnemers die de rit uitzitten.
Kent je woekerpolis een dergelijke overlevingswinst, dan deel je waarschijnlijk niet in die winst als je voortijdig stopt. Terecht overigens.
Dat heeft die van ons niet, VZIW.
Citaat:
Wat gaat die financieel adviseur kosten / aan kosten in rekening brengen.
[/quote]
De adviseur is er zo zeker van dat hij er een financieel gunstiger plaatje van kan maken, dat hij de uren die hij er na het gratis introgesprek aan gaat besteden pas in rekening gaat brengen als dat ook zo is. Klinkt als "no cure no pay". Het gaat ons dus in elk geval niks kosten. Hijschrijft overigens met een dikke pen: €125,- per uur. Da's ruim meer dan ik als ICT adviseur bij klanten kost (alleen krijgt hij , net als ik, dat uurtarief net zelf... da's voor de baas).