Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 3:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 21 sep 2009 11:33 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Volgens mijn berekening biedt de DSB deposito van 10 jaar rentevast (5,25%) momenteel de hoogste rente voor mensen die hun geld 6,7,8,9 of 10 jaar vast willen zetten.
Bij 6,7,8 jaar betaal je dan weliswaar 5% boete en bij 9 jaar 3%, maar als je dat verrekent met de 5,25% jaarlijkse opbrangst, ben je toch hier het voordeligste mee uit.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 27 sep 2009 11:05 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: zo 27 sep 2009 5:34 pm
Berichten: 670
Daar is volgens mij niets tussen te krijgen! De negatieve publiciteit over de bank van Dirk Scheringa levert ons spaarders een aantrekkelijk deposito op.


A penny saved is a penny earned.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 27 sep 2009 11:47 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
Klopt.

Wat gebeurt er als DSB besluit de voorwaarden omtrent boete te wijzigen?

Moet ik die dan aanvaarden, of kan ik op een eenvoudige manier de overeenkomst kosteloos ongedaan maken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2009 1:21 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Een dergelijke vraag is al eerder voorbij gekomen.
Het antwoord daarop is:
NEE, voorwaarden mogen nooit eenzijdig gewijzigd worden zonder dat kosteloze ontbinding van een lopende overeenkomst mogelijk is.
De tegenpartij mag gewijzigde voorwaarden wel proberen naar binnen te schuiven, maar dient gelijktijdig een ontbinding van een reeds lopende overeenkomst aan te bieden. *)
Reageer je daar binnen de gestelde tijd niet op door bijv. te ontbinden, zit je wél aan de nieuwe voorwaarden vast.
Kwestie van niet in slaap vallen en wikken en wegen als zoiets zich -waarmee dan ook- voordoet.

Echter, ze kunnen het je met je beslissing knap moeilijk maken.
Stel -ik schrijf STEL :mrgreen: - je kunt op een gegeven moment een deposito nog 5 jaar tegen 5,25% met een (gewijzigde) hogere boete bij afkoop voortzetten, terwijl je elders nog maar hooguit voor 2 of 3 procent terecht kunt.
Dan heb je m.i. echt iets om over na te denken. :wink:

Vroeger bleef de mogelijkheid van ontbinden vaak (expres) onderbelicht.
*) Ik meen dat het tegenwoordig wettelijk verplicht is de klant er nadrukkelijk op te wijzen.
Iets met zorgplicht en Wet Oneerlijk Handelspraktijken.
Meer over het onderwerp tussentijds gewijzigde voorwaarden is te vinden op o.a. http://www.consuwijzer.nl

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2009 10:22 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
Citaat:
Stel -ik schrijf STEL - je kunt op een gegeven moment een deposito nog 5 jaar tegen 5,25% met een (gewijzigde) hogere boete bij afkoop voortzetten, terwijl je elders nog maar hooguit voor 2 of 3 procent terecht kunt.
Dan heb je m.i. echt iets om over na te denken.


Dat doe ik ook. Schakel misschien niet zo snel als sommige Snelle Jelle's, maar ik ben bezig!
Ik denk er dus druk druk druk over na, en denk er over een beperkt deel, ca 10%, van mijn reserves in een 10 jaars deposito te zetten.

Globaal zijn mijn reserves dan als verdeeld;
15% aandelen *
12% obligaties *
3% overig (wat dit precies is weet ik niet) *
4% liquide *
10% deposito 10 jr
42% deposito tot 2 jr
14% vrij sparen

* Robeco Balanced Mix

Denkelijk bestaat deze kans over 2 maanden niet meer; schakel ik snel genoeg; wordt het anders werkelijk jaren op "blaren" zitten?

November 2008, mijn eerste 2 deposito's, 6 en 12 maanden a 6%, je kan het je herinneren, "de 6% is bereikt". Dat vond ik al spannend genoeg, maar op zeker moment gaat het gebeuren. De logische stapjes in het leven van een heel gemiddeld mens.

Groeten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2009 11:14 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Als ik goed reken dan zou je in geval van urgentie 48% direct kunnen aanwenden voor uitgaven.
Ik reken je effecten dan ook mee als vrije reserve. Effecten kan je vlot liquide maken, als je wil tenminste.
Dit lijkt mij toch als geheel redelijk geruststellend.

_________________
Pecunia non olet!


Laatst bijgewerkt door obligataire op ma 28 sep 2009 11:23 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2009 11:22 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
stuiver schreef:
Dat doe ik ook. Schakel misschien niet zo snel als sommige Snelle Jelle's, maar ik ben bezig!

Mijn voorbeeld diende uitsluitend om in z'n algemeenheid aan te geven hoe men toch in staat kan zijn eventuele gewijzigde voorwaarden naar binnen te schuiven.
Gewoon door je een keus te laten maken, die in sommige situaties eigenlijk geen keus is.
Heeft niets met snel schakelen te maken, maar je kunt er maar beter op voorbereid zijn.

stuiver schreef:
Globaal zijn mijn reserves dan als verdeeld;
15% aandelen *
12% obligaties *
3% overig (wat dit precies is weet ik niet) *
4% liquide *
10% deposito 10 jr
42% deposito tot 2 jr
14% vrij sparen
* Robeco Balanced Mix

Als ik naar dit lijstje kijk mag je m.i. -even kort door de bocht- stellen 52% (heel officieel) voor enige tijd niet opneembaar is, met de rest kan je vrijwel direct 'op de vlucht slaan'.
(Overigens, ik kan zo snel geen reden bedenken waarom je dat zou willen.)
Zelfs dat 'heel officieel' mag je bij DSB met een korreltje zout nemen, voor geld is daar je vrijheid ook te koop.
Kortweg, als je bereid bent op grootste deel van de posten verlies te nemen als dat nodig is, ben je in principe nog steeds vrij man (of vrouw).
Hoe groot dat verlies zal zijn kan niemand je voorspellen.
Ik denk dat daar voor jou de schoen een beetje wringt.

P.s. Oeps, Obli dook er tussendoor.
Maar we zeggen hetzelfde.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2009 12:53 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
Hm. Het lijkt mij inderdaad dat ik niet om DSB 10 jaar heen kan.

De vraag is nog wel, met welk bedrag. :shock:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2009 1:13 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Dat is vaak aardig te bepalen door het ergste scenario te bedenken en je daar op te richten.
Valt het achteraf mee, dan valt het achteraf mee.
Hou je ervan om jezelf voor de gek te houden, dan houd je jezelf voor de gek. :wink:

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2009 3:42 pm 
Stuiver

Geregistreerd: zo 13 jul 2008 11:58 am
Berichten: 89
BillGates schreef:
Volgens mijn berekening biedt de DSB deposito van 10 jaar rentevast (5,25%) momenteel de hoogste rente voor mensen die hun geld 6,7,8,9 of 10 jaar vast willen zetten.
Bij 6,7,8 jaar betaal je dan weliswaar 5% boete en bij 9 jaar 3%, maar als je dat verrekent met de 5,25% jaarlijkse opbrangst, ben je toch hier het voordeligste mee uit.


ik ben ook eens aan het rekenen geweest, kan iemand me helpen met het volgende:
stel je legt 100.000 in op dit deposito, kom ik na 5 jaar op 128.830, tel ik daar 5% opnamekosten vanaf kom ik op 122.389
Als ik dit bedrag ingeef op de DSB site geeft de "calculator" na 5 jaar aan: 121.250 (geen rente op rente ?) minus opnamekosten = 115.188
welke berekening is nu de juiste / wat doe ik verkeerd ?
Verder, als ik datzelfde bedrag bij internet sparen extra ingeef, kom ik na 5 jaar op 115.927 (met het "risico" dat de rente van 3% nog omlaag gaat, wat niet onwaarschijnlijk is)
Is dit wat BillGates bedoelt, het rendement van dit deposito is na 5 jaar, zelfs met de lagere berekening, nagenoeg identiek aan de huidige gemiddelde spaarrekening ?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2009 4:10 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
itsmeallright schreef:
Als ik dit bedrag ingeef op de DSB site geeft de "calculator" na 5 jaar aan: 121.250 (geen rente op rente ?)

Dat is het bedrag dat gebaseerd is op een 5jaars deposito, tegen 4.25% rente. Maar, zoals BillGates aangaf, na 5 jaar bereik je het punt dat je net zo goed een 10jaars deposito had kunnen nemen (tegen 5.25% rente), waarbij je dan bij vervroegd beeindigen na 5 jaar 5% boete moet betalen. Die 5% boete kun je als het ware omslaan per jaar dat het deposito gelopen heeft. 5% boete na 5 jaar looptijd is 1% boete per jaar. Dit betekent dat je effectief 5.25% - 1% = ... 4.25% hebt gekregen, net zoveel als bij een 5jaars deposito.

Er staat overigens 121.250, en dat is precies 5x 4.25% rente over 100.000 EURO (of 5x 5.25% over 100.000 EURO met 5% = 5000 EURO boete). Er is geen rente op rente: het depositobedrag, en daarmee het bedrag waar je 5.25% rente op krijgt, is en blijft 100.000 EURO. Wel krijg je elk jaar je rente uitgekeerd op een tegenrekening, die je natuurlijk weer weg kunt zetten. Helaas tegen een minder aantrekkelijk percentage. Die "rente-op-rente" is niet meegenomen in de vermelde 121.250.

Overigens, bij elk jaar dat je het langer volhoudt in je 10jaars deposito wordt het effect van de boete op je behaalde rendement-per-jaar minder. BillGates heeft al uitgerekend dat er geen enkele andere aanbieder is met een deposito van 6 jaar of langer die op kan tegen de DSB met het 10jaars deposito, zelfs met de boete meegerekend. Als je een 7jaars deposito zou willen dan kun je beter bij DSB het 10jaars deposio afsluiten en de boete na 7 jaar voor lief nemen, dan bij bv CE een "echt" 7jaars deposito afsluiten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2009 4:19 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
Citaat:
Als je een 7jaars deposito zou willen dan kun je beter bij DSB het 10jaars deposio afsluiten en de boete na 7 jaar voor lief nemen, dan bij bv CE een "echt" 7jaars deposito afsluiten.


Inderdaad, op grond van de berekening.

Maar stel dat eerstgenoemde bank geen 7 jaar meer bestaat, dan zou het wel eens kunnen dat het deposito van laatstgenoemde bank uiteindelijk meer rendement gaf.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2009 4:29 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
DSB valt onder het DGS dus dat lijkt me louter theoretisch.............

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2009 4:38 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
DGS garandeert een hoop, maar niet dat een bank niet omvalt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2009 4:43 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Maar wel dat je in dat geval je geld terugkrijgt.
En even afgezien van de dagen wachttijd, heb je dan meer rente gehad dan bij C.E.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO