Harry schreef:
Bij mij zijn er ook 2 NIBC 10 jarige 6% depositos afgelopen dit jaar helaas. In mei 2019 loopt er nog eentje van 5,5% af bij Credit Europe bank en dan heb ik geen depositos meer. Lange termijn depositos was de beste optie voor hoge rente zonder risico met deposito garantie stelsel.
Nu hoofdzakelijk beleggen via de beurs en na succesvol 2017 en eerdere jaren was 2018 geen succesvol jaar. Maar er zijn nauwelijks alternatieven om de inflatie en VRH kosten tegen te gaan. Met de huidige koers van de ECB zal het nog wel enkele jaren duren voor er weer voldoende rente gegeven zal worden over spaargeld en depositos. Maar hoge rentes zoals toen zullen we waarschijnlijk niet meer meemaken.
Zeg nooit nooit

Maar voorlopig ligt dat heel ver van ons.
Ik heb nog een aanzienlijk bedrag in langlopende deposito's zitten. Rabobank DS 15+20 jaar, Centraal Beheer 10 jaar, NIBC div.looptijden, AEGON 20 jaar, ABN 10 jaar, ik kan nog even vooruit.
Alles wat is vrijgevallen is deels naar de beurs gegaan maar vooral naar crowdfunding.
Het rendement daarop is zeer lastig in een percentage uit te drukken maar toch altijd minimaal 4% en waarschijnlijk ergens rond de 4,5% na aftrek van alle kosten en defaults.
Dat is op zich niet verkeerd maar het kost veel tijd om het allemaal bij te houden.
Ik wil de crowdfunding niet té zeer laten oplopen met het oog op verzwakking van de economie. Ooit gaat dat komen en dan wil je sowieso geen projecten hebben die heel conjunctuurgevoelig zijn.