Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 1:10 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 20 jan 2019 1:55 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Weten jullie hoe duur het leven over 20 jaar is? Wie weet moet je dan al je zorgkosten zelf betalen. Met een AOW ben je dan arm. Ben je zeker van je aanvullend pensioen? Lijkt mij niet verkeerd om vanaf m'n 70e alles te kunnen doen en betalen zonder zorgen. Maar jullie mogen van mij nu alles uitgeven om de economie een boost te geven hoor...

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 20 jan 2019 2:34 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
Hoezo geld kwijt, misschien wil je over 10-15 jaar een seniorenwoninig kopen.

Veel deposito's mag je openbreken tbv aankoop woning dus op dat moment gebruik je mooi je geld.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 20 jan 2019 2:49 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
BillGates schreef:
Het nadeel van die lange deposito's is dat je je geld gewoon kwijt bent. Dat ga je nooit meer gebruiken. Want wat doe je als dat geld na 10, 15 of 20 jaar vrijkomt? Heb je dan een bestemming? Nee, je zet het gewoon weer voor 10, 15 of 20 jaar vast. Tot dat je dood bent.

Hoeft niet. CB heb ik vooral gedaan omdat ik mijn spaargeld in euro's minimaal op gelijke hoogte wilde houden (met toch nog een beetje rente).
Vanaf pensioendatum mag dat gaan dalen.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 20 jan 2019 2:55 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
groentje schreef:
Hoezo geld kwijt, misschien wil je over 10-15 jaar een seniorenwoninig kopen.

Veel deposito's mag je openbreken tbv aankoop woning dus op dat moment gebruik je mooi je geld.


Bijvoorbeeld :D

Ik probeer veel te spreiden in looptijden maar ook in verschillende vormen van belegging. Dan zijn er altijd wel potjes die je kunt aanspreken vóórdat de lange deposito's in beeld komen.

Bill heeft wel een punt. Als je je hele leven hard gewerkt en zuinig geleefd hebt (tot op zekere hoogte :wink: ) dan is het niet makkelijk om ineens met geld te gaan smijten.
Maar ja. Over 30 jaar zijn er misschien helemaal geen ouderenvoorzieningen meer en moet je zelf een verzorgster gaan inhuren om de bips te laten wassen (die van mij; voor alle duidelijkheid :wink: ).
Dus zelf in die fase moet je eigenlijk nog een spaarpot hebben.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 21 jan 2019 1:48 am 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 07 mei 2009 12:16 pm
Berichten: 1412
obligataire schreef:

Dus zelf in die fase moet je eigenlijk nog een spaarpot hebben.

Of JUIST niet want daar heb je de zorgkosten en de WMO, Wet maatschappelijke ondersteuning. toch voor.

_________________
Pecunia olet! Geldt niet voor Crypto :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 21 jan 2019 11:22 am 
Daalder

Geregistreerd: do 30 jun 2011 4:38 pm
Berichten: 1975
piet_pecunia schreef:
obligataire schreef:

Dus zelf in die fase moet je eigenlijk nog een spaarpot hebben.

Of JUIST niet want daar heb je de zorgkosten en de WMO, Wet maatschappelijke ondersteuning. toch voor.


Daar is de inkomensnorm voor afgeschaft vanaf 2019. Iedereen betaalt 17,50 per 4 weken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 21 jan 2019 11:41 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 04 jan 2008 12:17 am
Berichten: 525
Woonplaats: Gouda
De langlopende deposito's die ik de laatste jaren heb afgesloten zijn voor:

Uitvaartpotje: In plaats van een uitvaartverzekering af te sluiten leggen we het geld dat we aan premie zouden betalen opzij en zetten we dat vast. Het mooie is dat zo'n deposito vrijkomt bij overlijden.
(Studie)pot voor mijn dochter. We sparen voor onze dochter zodat ze een zakcentje heeft wanneer ze volwassen is. Dat duurt nog wel even. Nu staat het geld nog op naam van mijn vrouw en mijzelf maar als ze verstandig genoeg blijkt gaan we in de jaren naar haar 18e toe dat geld vast zo langzamerhand op haar naam zetten. Voor box 3 maakt het nu in ieder geval nog niet uit of het op haar of onze naam staat. Dan houd ik er liever nu nog de controle over.

Het ziet er overigens naar uit dat ze een echte beta wordt. Dat zegt niet alles maar dat geeft al wel wat vertrouwen dat ze met geld om zal leren gaan. :-)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 21 jan 2019 7:19 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
piet_pecunia schreef:
obligataire schreef:

Dus zelf in die fase moet je eigenlijk nog een spaarpot hebben.

Of JUIST niet want daar heb je de zorgkosten en de WMO, Wet maatschappelijke ondersteuning. toch voor.


Ik ga er vanuit dat tegen die tijd, de pot helemaal leeggevreten is. Excusez le mot :wink:

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 21 jan 2019 9:00 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
obligataire schreef:
groentje schreef:
Hoezo geld kwijt, misschien wil je over 10-15 jaar een seniorenwoninig kopen.

Veel deposito's mag je openbreken tbv aankoop woning dus op dat moment gebruik je mooi je geld.


Bijvoorbeeld :D

Ik probeer veel te spreiden in looptijden maar ook in verschillende vormen van belegging. Dan zijn er altijd wel potjes die je kunt aanspreken vóórdat de lange deposito's in beeld komen.

Bill heeft wel een punt. Als je je hele leven hard gewerkt en zuinig geleefd hebt (tot op zekere hoogte :wink: ) dan is het niet makkelijk om ineens met geld te gaan smijten.
Maar ja. Over 30 jaar zijn er misschien helemaal geen ouderenvoorzieningen meer en moet je zelf een verzorgster gaan inhuren om de bips te laten wassen (die van mij; voor alle duidelijkheid :wink: ).
Dus zelf in die fase moet je eigenlijk nog een spaarpot hebben.


Bill heeft zeker een punt zonder zijn punt precies te kennen, maar ik kan er eenvoudig dit over zeggen. Een woning kopen en hierin tot het einde blijven wonen staat gelijk aan het niet opmaken van je vermogen. Daar is dus geen verschil, of het geld nu in vastgoed (woning) zit of bij een bank staat of belegd is. Het blijft vermogen.

Interen is niet verplicht, maar wel een mogelijkheid. Als het geldsysteem werkt is er minder inspanning voor nodig om bijtijds te beginnen met interen, dan om vermogend onder de plankjes te gaan.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 22 jan 2019 9:50 pm 
Kwartje

Geregistreerd: zo 06 jul 2008 4:46 pm
Berichten: 282
Even een overzicht van mijn deposito's (zonder bedragen) die ik heb staan.
Gemiddelde rente is voor mij nu 2,46%, rekening houdend met het bedrag per deposito.
Groen is rente met de vrijstelling etc.

Bank Jaren Einde Rente
Credit Europe 7 2019 4,00%
LeasePlan Bank 5 2019 4,00%
MoneYou Groen 1 2019 2,00%
Centraal Beheer 5 2021 1,55%
ING Groen 10 2021 5,65%
ABN Amro 10 2022 4,60%
Centraal Beheer 10 2022 4,00%
ING Groen 5 2022 2,00%
Centraal Beheer 10 2023 4,00%
NIBC 10 2023 4,00%
NIBC 7 2023 4,00%
NIBC 10 2024 3,30%
Centraal Beheer 10 2024 3,30%
Centraal Beheer 10 2024 3,20%
NIBC 10 2024 3,00%
Centraal Beheer 10 2025 2,80%
Centraal Beheer 10 2025 2,60%
Centraal Beheer 10 2025 1,90%
Centraal Beheer 10 2026 1,35%
Zwitserleven 10 2026 1,70%
Rabobank 15 2028 4,20%
Rabobank 15 2028 4,07%
Rabobank 16 2029 4,00%
Centraal Beheer 15 2032 2,00%

Mooi uitlijnen lukte niet. Maar zo een boel deposito's en ja, nog 13 jaar wachten voor de laatste. De laatste jaren vooral richting het huis gegaan, dat was toch weer effectiever dan een deposito.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 22 jan 2019 10:41 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 07 mei 2009 12:16 pm
Berichten: 1412
Dacht ik dat ik er lekker mee bezig was :shock: Hoewel, redelijk herkenbaar!

_________________
Pecunia olet! Geldt niet voor Crypto :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 22 jan 2019 10:49 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 07 mei 2009 12:16 pm
Berichten: 1412
theswitch schreef:
.... De laatste jaren vooral richting het huis gegaan, dat was toch weer effectiever dan een deposito.

Hier ook zo. Afgelost/verkocht/nieuw.
Nu nog een levensverzekering onder het oude regiem waardoor ik wel premie moet betalen maar ook "winst" en dividend krijg en geen VRH of te betalen (nog 8 jaar). Voor een deel nog een beetje gerechtigheid!

_________________
Pecunia olet! Geldt niet voor Crypto :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO