Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 18 apr 2024 9:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 03 jan 2010 2:37 pm 

Geregistreerd: zo 03 jan 2010 1:57 pm
Berichten: 5
Wie heeft er ervaringen met banksparen voor pensioen aanvulling en het overstappen naar een andere bank (die meer rente biedt)? Ik zou verwachten dat dit een eenvoudige overboeking is van bankspaarrekening bij Bank A naar bankspaarrekening bij Bank B.
Echter is dit niet mogelijk vanuit internet bankieren en zijn hier ook geen standaard formulieren voor. Ik kreeg het advies om een brief te schrijven met een verzoek tot overboeking.
Zijn er nog bepaalde zaken om op te letten? Heeft iemand een template voor dit soort brieven?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 03 jan 2010 2:48 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Ik ben nog nooit overgestapt met banksparen, maar ik vermoed dat het ongeveer hetzelfde zal gaan als bijv. met een uitkerende lijfrentepolis naar banksparen.
Dat ging zo:
Zelf een bankspaarrekening openen en direct opgeven hoeveel inkomend geld er (ongeveer) te verwachten is en van waar.
Lijfrente (bij jou de andere bank) opdracht geven het bedrag over te maken naar de nieuwe bankspaarrekening.
Verder moeten de banken het onderling afhandelen met elkaar i.v.m. vrijwaringen/zekerheden m.b.t. de fiscus.
Eén en ander zal best wel wat tijd nemen.

Template?
Ik heb 'm niet, maar het lijkt mij niet zo moeilijk een duidelijk mailtje(?) of (gescande?) brief met handtekening als overboekingsopdracht in elkaar te draaien.
Zoiets als:

Hierbij verzoek ik u beleefd m.i.v. heden bankspaarrekening nr. ......... t.n.v. ........ te willen beeindigen.
Het saldo, inclusief opgebouwde rente, kunt u overmaken naar mijn/onze bankspaarrekening bij [naam van de bank] t.g.v. rek.nr. ............. t.n.v. ..........

Bij voorbaat dankend voor uw medewerking.

Met vriendelijke groet,

[Handtekening]
[Naam + adres]


P.S. Met dat ik 'mijn/onze' schreef vroeg ik mij af of het wel mogelijk is een bankspaarrekening als en/of-rekening te openen.
Volgens mij kan dat niet, omdat er een SOFI/BSN-nummer aan gekoppeld is.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 10 jan 2010 3:42 pm 

Geregistreerd: zo 03 jan 2010 1:57 pm
Berichten: 5
Bij SNS Bank kan dit alleen via een speciale bankspaar/lijfrente adviseur die niets meer kan dan een postadres noemen (email is niet mogelijk). De enige manier is een verzoek per post. Eens kijken hoe lang het allemaal duurt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 10 jan 2010 3:59 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 aug 2009 9:06 pm
Berichten: 314
@stuuver ben je niet een contract aangegaan met een vastgestelde looptijd ? zoja dan zullen ze vrees ik erg moeilijk gaan doen of (hoge) kosten in rekening brengen, anders is het aan het eind van de looptijd, dan heb je dacht ik een vrije keuze.

Het is ook daarom dat ik terughoudend ben met banksparen, je zit vast aan een variabele rente en dat weten de banken dus zullen ze,net als bij levensloop en spaarloon, steeds kariger worden met de rente.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 10 jan 2010 4:17 pm 

Geregistreerd: zo 03 jan 2010 1:57 pm
Berichten: 5
http://www.snsbank.nl/particulier/spare ... paren.html

Zijn er kosten aan verbonden?

Een SNS Lijfrente Spaarrekening openen en aanhouden, kost niets. Ook als je later het opgebouwde kapitaal bij een andere instelling onderbrengt, brengen we geen kosten in rekening. Er zijn wel kosten verbonden aan het stopzetten van een deposito voor het einde van de afgesproken looptijd. Dan betaal je retourrente. De hoogte van die rente is afhankelijk van de resterende looptijd.


Heb geen deposito momenteel.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 11 jan 2010 7:31 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
Kniertje schreef:
Het is ook daarom dat ik terughoudend ben met banksparen, je zit vast aan een variabele rente en dat weten de banken dus zullen ze,net als bij levensloop en spaarloon, steeds kariger worden met de rente.

Helaas heb je gelijk. Als er in dit land iets is wat fiscaal aantrekkelijk is, wordt het tegelijkertijd verziekt met nadelen en beperkingen zodat je jezelf in heel veel gevallen in je vingers snijdt. Kennelijk is het onmogelijk om fiscaal voordeel te hebben zonder addertjes onder het gras en kleine lettertjes. Jammer!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 07 maart 2010 6:19 pm 

Geregistreerd: zo 03 jan 2010 1:57 pm
Berichten: 5
stuuver schreef:
Wie heeft er ervaringen met banksparen voor pensioen aanvulling en het overstappen naar een andere bank (die meer rente biedt)? Ik zou verwachten dat dit een eenvoudige overboeking is van bankspaarrekening bij Bank A naar bankspaarrekening bij Bank B.
Echter is dit niet mogelijk vanuit internet bankieren en zijn hier ook geen standaard formulieren voor. Ik kreeg het advies om een brief te schrijven met een verzoek tot overboeking.
Zijn er nog bepaalde zaken om op te letten? Heeft iemand een template voor dit soort brieven?


De overboeking is inmiddels gelukt maar het heeft wel een tijdje geduurd.

- Brief met verzoek naar SNS Bank verstuurd op 11 januari
- Donderdag 14 januari contact met SNS Bank, ze kunnen niets zeggen contact dient te verlopen via adviseur.
- Vrijdag 15 januari SNS adviseur neemt contact op, antwoord: De afdeling wacht nog op een vrijwaringsverklaring van Aegon.
- Na een aantal weken nog geen verandering te zien in de saldo's via internet bankieren. Op vrijdag 5 februari contact gezocht met Aegon Bank, ze blijken niet op de hoogte te zijn dat SNS bank wacht op een vrijwaringsverklaring !
- Maandag 8 februari navraag gedaan bij SNS adviseur. Zie hier het antwoord waarom Aegon Bank niet op de hoogte is:
Citaat:
Vanaf 1 oktober 2009 is SNS Bank aangesloten bij het OSK. Als gevolg hiervan zal SNS geen vrijwaringsverklaring meer versturen naar verzekeraars of banken die ook bij het OSK zijn aangesloten. Is de overdragende verzekeraar (Aegonbank)of bank niet aangesloten bij het OSK dan zal SNS een Vrijwaringsverklaring naar deze verzekeringsmaatschappij c.q. bank sturen. Aegonbank is niet aangesloten bij het OSK en dient dus een vrijwaringsverklaring op te sturen naar SNS Bank.

Tja, je moet het allemaal maar weten als consument. Op mijn beklach dat ik niet ben geinformeerd om zelf dit verzoek te doen bij Aegonbank, helaas geen reactie van de SNS adviseur.

- Woensdag 17 februari, bedrag is overgeboekt.

Dus bij het overboeken van bankspaarbedragen van de ene bank naar de andere bank: Dien bij beide banken een verzoek in !!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 07 maart 2010 6:51 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
stuuver schreef:
Dus bij het overboeken van bankspaarbedragen van de ene bank naar de andere bank: Dien bij beide banken een verzoek in !!

Als je goed gelezen hebt was dat ook mijn advies.
Paul209 schreef:
Zelf een bankspaarrekening openen en direct opgeven hoeveel inkomend geld er (ongeveer) te verwachten is en van waar.
Lijfrente (bij jou de andere bank) opdracht geven het bedrag over te maken naar de nieuwe bankspaarrekening.
Verder moeten de banken het onderling afhandelen met elkaar i.v.m. vrijwaringen/zekerheden m.b.t. de fiscus.

Nog een goede raad:
Ga niet op eigen houtje en/of-rekening(en) willen afsluiten.
Ik krijg steeds meer de indruk dat zoiets bij (pensioen?)banksparen sowieso niet kan.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 07 maart 2010 9:05 pm 

Geregistreerd: zo 03 jan 2010 1:57 pm
Berichten: 5
Tsja, je hebt gelijk.. maar bankspaarrekening was al geopend, rekeningnummer bekend, stond op mijn naam en had al een saldo. Verzekeringen lopen vaak via de rekening van de verzekeraar, polisnummer moet dan in de omschrijving. In dit geval was het een simpele (dacht ik) overboeking van de ene naar de andere rekening.

Misschien gaat OSK iets brengen zodat we net zo makkelijk bankspaarrekening kunnen wisselen als normale spaarrekeningen met overboekingen die hooguit een dag duren. Hopelijk gaan de consumentenorganisaties hier bovenop zitten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 07 maart 2010 11:11 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:08 am
Berichten: 910
Het zou idd fijn zijn als een snelle en makkelijke overstap mogelijk is.
Dit is op dit moment nog een van de struikelblokjes voor mij om nog even niet aan banksparen te beginnen.

_________________
De liefde voor geld is een wortel van allerlei schadelijke dingen!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 okt 2014 1:05 pm 

Geregistreerd: wo 29 okt 2014 1:00 pm
Berichten: 1
Ik heb het artikel meerdere keren gelezen, maar ik snap nog steeds niet waar er nou voor gewaarschuwd wordt.
DNB heeft het over overcapaciteit met als voorbeeld de introductie van banksparen??? :?:


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO