Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 9:21 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 23 dec 2007 9:36 am 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Beste Spaarinformatie vrienden,

Ik wilde jullie een vraagje voorleggen waar ik al een tijdje mee zit.

Zoals jullie allemaal weten moeten we straks bij de belastingaangifte weer onze spaartegoeden opgeven per 1 januari 2007 en 31 december 2007. De belastingdienst berekent dan het gemiddelde, en daarover (onder aftrek van het belastingvrije bedrag) "mogen" we dan 1,2% belasting betalen.

Nu gaat mijn vraag over het spaarsaldo op 1 januari: Stel dat je op 1-1-2007 een spaartegoed had van 10.000 euro. Dit is het bedrag dat je dan moet invullen. De rente over 2006, die bij de meeste banken met valutadatum 1-1-2007 wordt bijgeschreven, hoef je echter daar **niet** bij op te tellen (heb ik gechecked bij de belastingtelefoon, en leidt ik ook af uit papieren overzichten van mijn banken uit het verleden).

Ik vind dit verder prima (immers, anders zou je alleen maar meer belasting moeten betalen), maar toch vind ik het vreemd: Ik bedoel maar: Als op je afschrift staat "valutadatum 1-1", dan zou je dit bedrag toch eigenlijk bij je tegoed moeten optellen?

In de toelichting en help-files van de aangifte zie ik hierover ook nooit iets staan. Ik had toch minstens iets verwacht als "Let op: u hoeft alleen het spaarsaldo op te geven, niet de bijgeschreven rente op 1-1".

Wie kan mij hiervoor een verklaring geven? Ik zelf heb bijv. over 2003 per ongeluk m'n spaarsaldo per 1-1 opgegeven incl. de bijgeschreven rente (oa. omdat ik indertijd van Vola *geen* papieren "Fiscaal overzicht" kreeg met daarop de saldi). Inmiddels zit ik wat beter in deze materie, en laat de bijgeschreven rente dus sowieso weg... Ik heb inmiddels trouwens al een correctie naar de belastingdienst gestuurd over 2003, en ik hoop dat ik die 23 euro nog terug krijg :roll:

Dank voor jullie aandacht!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 23 dec 2007 2:15 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
SpaarXL schreef:
Beste Spaarinformatie vrienden,

Nu gaat mijn vraag over het spaarsaldo op 1 januari: Stel dat je op 1-1-2007 een spaartegoed had van 10.000 euro. Dit is het bedrag dat je dan moet invullen. De rente over 2006, die bij de meeste banken met valutadatum 1-1-2007 wordt bijgeschreven, hoef je echter daar **niet** bij op te tellen (heb ik gechecked bij de belastingtelefoon, en leidt ik ook af uit papieren overzichten van mijn banken uit het verleden).



Volgens mij gaat het niet om het eindsaldo op 1-1, maar altijd om het saldo van 31-12 van het betreffende jaar.
Oftewel, een jaar loopt van 1-1 t/m 31-12, en zo denkt de fiscus er ook over zover ik weet.
Ik zou de rente boeken op de datum welke op het afschrift staat.
Da's bij veel banken verschillend, ze keren meestal uit op 31-12 óf op 1-1.
Behalve DSB, die keert 2x per jaar ergens in een jaar uit (rond maart en sept. / mei en nov.).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 23 dec 2007 2:35 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Overigens, ingeval een bank op 31-12 rente uitkeert, is dat al meegenomen op je jaaroverzicht?
Als je het bedrag van het fiscaal jaaroverzicht overneemt, zit je toch goed?
Da's namelijk ook de informatie die de fiscus van de bank over je ontvangt.
Ik zou niet de behoefte hebben om daar van af te wijken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 23 dec 2007 4:09 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2220
1. In principe volg ik de fiscale overzichten. Ik krijg echter regelmatig correcties hierop ( Rabobank). Blijkbaar is deze materie voor de banken ook ingewikkeld.

2. Volgens Elsevier zijn de peilmomenten 31 december 24.00 uur en 1 januari 00.00 uur, hierdoor zal het vermogen op 31 december vrijwel altijd gelijk zijn aan dat van 1 januari. Rente die wordt bijgeschreven in de loop van januari valt dus buiten de rendementsgrondslag. Bovendien is opgebouwde rente van maximaal 1 jaar vrijgesteld.

3. Als je 31 december geld opneemt van je girorekening wordt dit pas 1(of2) januari verwerkt. Je fiscale (boek)saldo is dan dus hoger dan je werkelijke saldo. Hoewel ik mij hier nooit druk om heb gemaakt, mag je volgens mij hiervoor corrigeren. In ieder geval is het zo dat als je 31 december effecten koopt deze direkt in je portefeulle worden bijgeboekt, terwijl het geld pas in januari van je rekening wordt afgeschreven. Hiervoor mag je zelf corrigeren anders zou je 2x de vermogensrendementsheffing over hetzelfde bedrag betalen.

4. Bij mij was het saldo bij Vola op 1 januari( volgens fiscaal overzicht) in ieder geval 1 keer inclusief rente. Toen was het saldo dus wel hoger dan dat op 31 december. Volgens mij was dit niet correct. Ik heb er echter geen werk van gemaakt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 23 dec 2007 4:47 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Paul209 schreef:
Volgens mij gaat het niet om het eindsaldo op 1-1, maar altijd om het saldo van 31-12 van het betreffende jaar.
Oftewel, een jaar loopt van 1-1 t/m 31-12, en zo denkt de fiscus er ook over zover ik weet.


Dit begrijp ik niet, of jij begrijpt mij niet. Laten we het niet te ingewikkeld maken. Neem als voorbeeld een spaarvermogen van 50.000 euro (belastingvrije voeten ed. even buiten beschouwing latend). Dit bedrag staat het hele jaar 2006 op de rekening.

Bij een rente van 4% krijg je dan dus 2.000 euro aan rente. De meeste banken schrijven de rente bij met valutadatum 1 januari.

Je saldo op 1-1-2007 is dan dus nog steeds die 50.000 euro, maar de bank schrijft dus op 1-1-2007 ook die 2.000 euro bij! Toch hoef je dat (volgens je fiscale overzicht en volgens de belastingtelefoon) **niet** bij je spaarsaldo op 1-1 op te tellen. Je "mag" dus invullen: 50.000, en niet 52.000. Daarvoor zoek ik nu een verklaring.

Paul209 schreef:
Ik zou de rente boeken op de datum welke op het afschrift staat.


Dat is nu juist de kern van m'n vraag: De rente wordt bijgeschreven met valutadatum 1-1-2007, dus je zou verwachten dat je valutaire saldo dan (volgens het voorbeeld) is: 50.000+2.000 = 52.000, en toch is dat niet zo!!

Paul209 schreef:
Da's bij veel banken verschillend, ze keren meestal uit op 31-12 óf op 1-1.
Behalve DSB, die keert 2x per jaar ergens in een jaar uit (rond maart en sept. / mei en nov.).


Zoals ik al zei: Ik ga uit van rentebijschrijving op 1-1, zoals de meeste grote banken doen.

Bedankt voor de reacties alvast...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 23 dec 2007 4:54 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Doboy schreef:
1. In principe volg ik de fiscale overzichten. Ik krijg echter regelmatig correcties hierop ( Rabobank). Blijkbaar is deze materie voor de banken ook ingewikkeld.


Aha, zo dom was m'n vraag dus niet?

Doboy schreef:
2. Volgens Elsevier zijn de peilmomenten 31 december 24.00 uur en 1 januari 00.00 uur, hierdoor zal het vermogen op 31 december vrijwel altijd gelijk zijn aan dat van 1 januari.


Dus je bedoelt:
Beginsaldo van 1-1-2007 is gelijk aan 31-12-2006 24.00 uur en
Eindsaldo van 31-12-2007 is gelijk aan 1-1-2008 0.00 uur?

Doboy schreef:
Rente die wordt bijgeschreven in de loop van januari valt dus buiten de rendementsgrondslag. Bovendien is opgebouwde rente van maximaal 1 jaar vrijgesteld.


De rente wordt inderdaad in de loop van januari bijgeschreven, maar met **valutadatum** 1 januari, da's het verwarrende... Trouwens, dat de opgebouwde rente is vrijgesteld wist ik zo niet, heb je daar een bron/ quote voor?

Doboy schreef:
4. Bij mij was het saldo bij Vola op 1 januari( volgens fiscaal overzicht) in ieder geval 1 keer inclusief rente. Toen was het saldo dus wel hoger dan dat op 31 december. Volgens mij was dit niet correct. Ik heb er echter geen werk van gemaakt.


Aha, interessant. Had je dat fiscale overzicht per post of per email? Ik kan 't niet als "hardcopy" vinden, misschien heb ik 't nog ergens als email backup, daar zou ik even naar moeten zoeken. Maar als jij zegt dat zij de rente *wel* meerekenen, zouden zij zowat de enigen zijn, dan is het toch wel de moeite waard om eens na te kijken...

Opnieuw bedankt voor de reacties.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 23 dec 2007 6:33 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2220
SpaarXL schreef:
Dus je bedoelt:
Beginsaldo van 1-1-2007 is gelijk aan 31-12-2006 24.00 uur en
Eindsaldo van 31-12-2007 is gelijk aan 1-1-2008 0.00 uur?


Ja, precies.

SpaarXL schreef:
Trouwens, dat de opgebouwde rente is vrijgesteld wist ik zo niet, heb je daar een bron/ quote voor?


Nee, niet direct. Maar staat in de Elsevier. In de toelichting op je belastingaangifte staat:
"Spaartegoeden: jaarlijks (of vaker) rentebijschrijving
Als de rente jaarlijks (of vaker) wordt bijgeschreven op uw spaartegoeden, geef dan het totaal van de tegoeden op de peildatums aan. Geef dus niet de opgebouwde rente aan die op de peildatums nog niet was bijgeschreven."

Hierdoor hoef je de opgebouwde rente van depositos en spaarrekeningen met afwijkende renteuitkeringsdata ook niet aan te geven. Opgebouwde rente langer dan 1 jaar wordt een ander verhaal.

SpaarXL schreef:
Aha, interessant. Had je dat fiscale overzicht per post of per email?

Per email.Het saldo van 1 januari 2004 van het ene overzicht klopte niet met het saldo van 31 december 2003 van het vorige overzicht. Het verschil was precies gelijk aan de rente over 2003.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 23 dec 2007 11:44 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Doboy schreef:
Hierdoor hoef je de opgebouwde rente van depositos en spaarrekeningen met afwijkende renteuitkeringsdata ook niet aan te geven. Opgebouwde rente langer dan 1 jaar wordt een ander verhaal.


Bij opgebouwde rente langer dan 1 jaar, spreekt de belastingdienst zeker over "gerijpt in jaar ....", dus belast in dat jaar?
Ook al is het nog niet tot een uitkering gekomen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 24 dec 2007 12:57 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2220
Spaartegoeden: minder vaak dan jaarlijks rentebijschrijving


Als de rente minder vaak dan jaarlijks wordt bijgeschreven, geef dan de waarde in het economische verkeer op 1 januari 2006 aan van dat tegoed. Dit is doorgaans de waarde van het spaartegoed inclusief de rente die u tot 1 januari 2006 heeft opgebouwd. Als u het tegoed op 31 december 2006 nog had, geeft u in box 3 de waarde in het economische verkeer aan van het tegoed op die datum. Het gaat hier om de waarde inclusief de rente die u tot en met 31 december 2006 heeft opgebouwd. Ook als deze rente op dat moment nog niet was bijgeschreven.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 24 dec 2007 10:06 am 
Kwartje

Geregistreerd: di 07 aug 2007 1:09 pm
Berichten: 291
Volgens mij zijn dit de regels.
Je moet opgeven het saldo op 1/1 als begin en het saldo op 31/12 als eind. Bij sommige banken krijg je een net fiscaal jaaroverzicht met ook netjes deze 2 saldi gemeld en dan valt op dat er dus ook een verschil zit tussen het saldo van 31/12/(n-1) en 1/1/n (nl de rente)
M.i. wordt de verwarring veroorzaakt door het feit dat veel banken in hun fiscaaloverzicht alleen de stand per 31/12 vermelden en dat "men" dus als beginsaldo het eindsaldo van het voorgaande jaar neemt.

Een saldo per 0.00 uur of 24.00 uur is natuurlijk onzin. Waar het omgaat is vanaf wanneer een bepaald saldo zelf rentedragend is geworden. De rente wordt valutair op 1/1 gestort (en echt niet om 0.00 uur) maar is wel direct rentedragend. Dus is het eindsaldo van 1/1 24.00 uur het daadwerkelijk saldo dat aan de fiscus opgegeven dient te worden.

Verder staat nog ergens in deze thread dat opnames pas later verwerkt worden en dus dat je die kunt corrigeren in de saldi.
Als dit als mag dan maakt het geen verschil want volgens de regels der wet dien je ook het geld dat je in je portemonnee hebt zitten (of ergens los in een oude sok :wink: ) ook te vermelden.

Citaat:
Overigens, ingeval een bank op 31-12 rente uitkeert, is dat al meegenomen op je jaaroverzicht?


Ja dus, zie DHB


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 24 dec 2007 11:27 am 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
barbaraf schreef:
Volgens mij zijn dit de regels.
Je moet opgeven het saldo op 1/1 als begin en het saldo op 31/12 als eind. Bij sommige banken krijg je een net fiscaal jaaroverzicht met ook netjes deze 2 saldi gemeld en dan valt op dat er dus ook een verschil zit tussen het saldo van 31/12/(n-1) en 1/1/n (nl de rente)
M.i. wordt de verwarring veroorzaakt door het feit dat veel banken in hun fiscaaloverzicht alleen de stand per 31/12 vermelden en dat "men" dus als beginsaldo het eindsaldo van het voorgaande jaar neemt.


Ik pak er 's een fiscaal overzicht bij... Er staat op:
-------------
Uw saldo per 01-01-2003 EUR xxx
Uw saldo per 31-12-2003 EUR xxx
-------------
En inderdaad, het saldo per 1-1-2003 wordt hier vermeld EXCLUSIEF de opgebouwde rente. Dit wijkt dus af van jouw bewering hierboven: er zit dus *geen* verschil in de saldi van 31/12/(n-1) en 1/1/n. Jullie weten nu zo langzamerhand wel dat mijn vraag nu juist *DAAROVER* gaat, dus waarom excl. de rente, terwijl die wel met valutadatum 1-1-2003 op m'n rekening is bijgeschreven!

Achterop het overzicht lees ik dit:
"Wanneer u een aangiftebiljet moet invullen is het volgende voor u van belang: Uw saldo per 1-1-2003 exclusief bijgeschreven rente over het jaar 2002 en het saldo per 31 december 2003 vult u in bij "Voordelen uit sparen en beleggen" in de linker- respectievelijk rechterkolom"

AHA! Hier zie ik dus voor het eerst dat er specifiek wordt uitgelegd dat je de rente *niet* hoeft bij te tellen (nogmaals, terwijl de valutadatum wel degelijk 1-1 is).

En nog maar 's: daar draait m'n vraag nu om: Waarom wordt er oa. bij het aangifteprogramma niet duidelijk vermeld dat je deze rente *niet* hoeft mee te tellen?

Graag jullie reactie...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 24 dec 2007 12:46 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
SpaarXL schreef:
En nog maar 's: daar draait m'n vraag nu om: Waarom wordt er oa. bij het aangifteprogramma niet duidelijk vermeld dat je deze rente *niet* hoeft mee te tellen?


Het gaat je misschien om het spel, en niet om de knikkers: maar ik zou gewoon telkens het bedrag van het verstrekte jaaroverzicht van de bank volgen.
Geeft m.i. ook geen discussie bij een eventuele belastingcontrole.

Zoals in jouw geval een hele (kerst)boom opzetten over 23 euro, gaat mij toch iets te ver en kost uiteindelijk meer tijd en geld.
De genoemde 23 euro zou ik liever terugverdienen door te shoppen en te hoppen bij banken met een betere rente.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 24 dec 2007 1:32 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2220
barbaraf schreef:

Als dit als mag dan maakt het geen verschil want volgens de regels der wet dien je ook het geld dat je in je portemonnee hebt zitten (of ergens los in een oude sok :wink: ) ook te vermelden.

Behalve als je het ondertussen hebt uitgegeven. :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 24 dec 2007 2:16 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Paul209 schreef:
Het gaat je misschien om het spel, en niet om de knikkers


Paul209 schreef:
Zoals in jouw geval een hele (kerst)boom opzetten over 23 euro


Het gaat me niet om die 23 euro, maar ik wilde graag weten hoe het precies zit. In mijn kennissenkring is er ook niemand die het precies weet (incl. mensen die "er verstand van hebben"), daarom vroeg ik het hier. Er zal ergens toch wel iemand zijn die dit herkent en precies weet hoe het zit (i.p.v. te gissen).

Paul209 schreef:
De genoemde 23 euro zou ik liever terugverdienen door te shoppen en te hoppen bij banken met een betere rente.


Nogmaals, het gaat me niet om dit bedrag, ik heb dat alleen maar aangegeven om aan te tonen met welke bedragen je in dit soort gevallen te maken hebt. Ik had ook kunnen zeggen: "Het was niet een groot bedrag, maar wel genoeg om een jaar je bankpasje van te betalen".

En dat shoppen naar de beste rente doe ik sowieso wel, daarom vind ik spaarinformatie.nl ook zo'n prima site!

Bedankt voor het meedenken. (Enne, NEE, ik betaal geen 23 euro per jaar voor een pasje!)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2008 3:12 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
OHRA bank presteert het nu zelfs om op hun fiscale overzichtje (online) al op 31-12-2007 de rente mee te tellen die ze op 1-1-2008 uitkeren...

Zucht...

Dat slaat echt nergens op.

Als je een fiscaal overzicht maakt voor je klanten hoef je zelfs bij het saldo van 1-1-2008 de bijgeschreven rente ***NIET*** op te tellen (wie het niet gelooft belt maar eens met de belastingtelefoon).

Dus OHRA moet niet beweren dat de rente al op 31-12-2007 bij je saldo zit, en ook op 1-1-2008 moet ie er nog niet bij!!! Als mensen de bedragen van dit soort overzichtjes gaan overnemen op hun aangifte betalen ze teveel belasting, punt!

BTW, ik heb nu een brief hierover naar de belastingdienst gestuurd, ik wil het wel 's zwart op wit hebben, want zelfs het aangifteprogramma voor 2007 (net een paar dagen oud) geeft mijns inziens niet duidelijk genoeg aan hoe dit zit.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO