Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu zo 28 apr 2024 9:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2008 3:49 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
SpaarXL schreef:
BTW, ik heb nu een brief hierover naar de belastingdienst gestuurd, ik wil het wel 's zwart op wit hebben, want zelfs het aangifteprogramma voor 2007 (net een paar dagen oud) geeft mijns inziens niet duidelijk genoeg aan hoe dit zit.


Zeker na de aankondiging komende periode extra alert te zijn op spaarcentjes en bijv. vakantiehuisjes.
Zie o.a.: http://tinyurl.com/355tz7
Duidelijkheid vooraf is dan niet verkeerd.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 05 jan 2008 10:22 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
SpaarXL schreef:
OHRA bank presteert het nu zelfs om op hun fiscale overzichtje (online) al op 31-12-2007 de rente mee te tellen die ze op 1-1-2008 uitkeren...

Frappant is dat de rente 31-12-2007 om 00:00:00 uur('s ochtends?) is ingevoerd terwijl op 1 januari 2008 nog niets op mijn overzicht te zien was.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 05 jan 2008 10:40 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Nogmaals: Het OHRA renteoverzicht klopt gewoon niet (durf ik dan maar even te beweren), ik heb er nu ook een brief heen gestuurd, verwacht daar een schriftelijke reactie op.

Je moet het sowieso niet voor je belastingaangifte gebruiken!!!! (Bel de belastingtelefoon maar)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 05 jan 2008 10:47 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
SpaarXL schreef:
Nogmaals: Het OHRA renteoverzicht klopt gewoon niet (durf ik dan maar even te beweren), ik heb er nu ook een brief heen gestuurd, verwacht daar een schriftelijke reactie op.

Je hebt volkomen gelijk, mij hoef je niet te overtuigen. Als de valutadatum nou 31 december was zou ik het nog kunnen begrijpen, maar nu...
Hebben ze het trouwens met je andere rekening ook zo gedaan?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jan 2008 9:16 am 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Doboy schreef:

Citaat:
Hebben ze het trouwens met je andere rekening ook zo gedaan?



Het foutieve "fiscale" overzichtje staat bij al mijn 3 Ohra spaarrekeningen:

(1) de gewone spaarrekening met 3,5% rente (waar nog 100 euro opstaat plus de nu bijgeschreven rente, en die een dezer dagen wordt opgeheven),

(2) De Ohra maandspaarrekening, waarop over het afgelopen jaar slechts 4,25% rente is uitgekeerd, terwijl het 6,25% moest zijn (is ook in behandeling, de fout is inmiddels erkend)

(3) de Kruidvat maandspaarrekening, waar wel met 6,25% rente is gerekend.

Al met al een "right bloody mess"...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2008 12:22 am 

Geregistreerd: za 26 jan 2008 11:21 pm
Berichten: 2
Hoi,

SpaarXL schreef:
OHRA bank presteert het nu zelfs om op hun fiscale overzichtje (online) al op 31-12-2007 de rente mee te tellen die ze op 1-1-2008 uitkeren...

Zucht...

Dat slaat echt nergens op.


De verklaring hiervoor moet je zoeken in het schimmige spel dat banken spelen met boekingsdatum en valutadatum. De boekingsdatum is de datum dat de rente (volgens de adminstratie van de bank) echt op je rekening is bijgeboekt. De valutadatum is de virtuele transactie datum die telt voor rente berekeningen.

In het geval van OHRA is je tegoed op 31/12 dus al gegroeid met de
uit te keren rente, maar dat bedrag begint pas op 1/1 mee te tellen in de rente berekening voor volgend jaar.

Voor betaalrekeningen heeft dit spel rond valuta dagen soms onverwachte gevolgen. Als je je rekening te actief beheert loop je het risico dat je debet rente moet betalen, ook als je nooit echt rood hebt gestaan. Zie bijv. http://kassa.vara.nl/portal?_scr=kassa_ ... number=257


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2008 8:44 am 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Rene, bedankt dat je ook meedenkt over dit onderwerp.

Wat jouw opmerking over valuteren betreft: Daar ben ik inderdaad van op de hoogte, toch overkwam het me een paar maanden geleden weer dat ik per ongeluk m'n loon uitgaf terwijl ik het nog niet "echt" binnen had (oftewel: ik zag het bedrag op m'n scherm op boekdatum 10, gaf 't uit ook op de 10de, maar het bedrag stond pas met valutadatum 12 *echt* op m'n rekening).

Over het fiscale overzicht van OHRA: Hier discuzeuren we ook over in de thread OHRA - Vraag over het "in leven houden" van maandsparen. Lees daar ook even mee AUB, dan kun je oa. lezen dat ik al telefonisch van de belastingdienst heb gehoord dat zelfs op 1-1 de rente nog niet bijgeteld hoeft te worden. Daarover hoop ik nog een schriftelijke reactie van de belastingdienst te krijgen. Ook heeft OHRA toegegeven dat hun fiscale overzichtje niet klopt. Maar zoals ik al zei, lees daar even verder, want ik ben wel benieuwd naar je reactie!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 03 jun 2008 5:28 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Beste mensen,

Als ik eerlijk ben was ik het al al weer bijna vergeten, maar ik heb op 25 april dan toch eindelijk antwoord gekregen van de "Inspecteur Belastingdienst Noord (H.J. Brouwer)". Dit antwoord roept eigenlijk weer meer vragen op dan dat het beantwoordt, maar goed, ik geef de brief hier weer, dan kunnen we het er eens over hebben:

Citaat:
Geachte heer Hutseklutser,

In uw schrijven van 4 januari 2008 stelt u de vraag of u bij de opgave van uw spaartegoed op 1 januari de bijgeschreven rente wel of niet dient mee te tellen. Tevens stelt u de vraag of de fiscus de opgaven van de banken altijd volgt.

Allereerst wil ik mijn excuses aanbieden voor de late beoordeling/behandeling van uw brief.

U dient de totale waarde van uw spaartegoed op 1 januari op te geven in box 3. De vraag of u de rente wel of niet dient mee te tellen is afhankelijk van de vraag of de opgebouwde rente op de peildatum is bijgeschreven. Indien de waarde op 1 januari door de banken is opgegeven inclusief de opgebouwde rente kunt u er vanuit gaan dat de rente op de peildatum is bijgeschreven en dient de totale waarde, inclusied de opgebouwde rente worden opgegeven.

De opgaven van de bank worden in eerste instantie altijd door de fiscus gevolgd. Indien u echter kunt aantonen dat de waarde welke is doorgegeven door de banken niet juist kunt u de banken verzoeken een nieuwe opgave aan de fiscus te verstrekken.

Ik vertrouw erop u voldoende te hebben ingelicht.


Hmmm, dit is toch niet het antwoord dat ik had verwacht. Hieruit zou dus blijken dat de postbank al jaren "foute" renteoverzichten verstuurt.

Maar zoals ik al zei: Hier is de brief, laten we er maar eens over discussieren...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 03 jun 2008 5:30 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Je kunt het dus ook zo bekijken: Als de bank het beste belang van de spaarder volgt, zetten ze de rente er niet bij per 1-1. (Zelfs al is de valutadatum 1-1). Zo'n bank heeft daar zelf niets meer of minder om volgens mij.

Banken die de rente optellen bij het saldo op 1-1, doen dus eigenlijk hun klant een beetje tekort...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 03 jun 2008 6:25 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
Nou, ik geef mooi op zonder opgebouwde rente. Ik heb deze brief niet gehad, dus ik weet nergens vanaf. :D Behalve dan bij AT, daar kom je er niet onderuit.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 03 jun 2008 7:17 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Ik geef zelf ook op exclusief rente, dit is wat ze me altijd verteld hebben ("ze" is de belastingdienst, per telefoon). Misschien ga ik nog wel 's een brief schrijven, kijken of ik weer dezelfde reactie krijg :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 03 jun 2008 7:56 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
SpaarXL schreef:
......, maar ik heb op 25 april dan toch eindelijk antwoord gekregen van de "Inspecteur Belastingdienst Noord (H.J. Brouwer)"

Dit is voorlopig dus de zienswijze van slechts 1 belastinginspecteur. Het zou bepaald niet de 1e keer zijn dat de belastingdienst verschillende zienswijzen naar buiten brengt en dat je in een andere regio van een andere inspectie dus een andersluidend antwoord krijgt op een specifieke vraag.
Ik kan me niet voorstellen dat de banken de opgave zonder rente op eigen houtje hebben verzonnen. En als dat wel het geval is, hoef je er na het inmiddels flinke aantal jaren dat men dat zo hanteert, niet meer wakker van te liggen. Een duidelijk geval van bij de belastingplichtige opgewekt vertrouwen dat het exclusief per 1.1. bijgeschreven rente opgeven van het vermogen de juiste handelswijze is. Het probleem mooi bij de fiscus laten zou ik zo zeggen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 03 jun 2008 8:42 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Ik denk dat de Fiscus hier minder van wakker ligt dan jullie........

Tenzij je een megavermogen hebt, gaat het hier slechts om een paar tientjes aan belasting.
Daarvoor durf ik het gokje wel te wagen...... :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 03 jun 2008 9:02 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Nogmaals, het gaat niet om die paar tientjes. Het is gewoon vreemd dat hier geen duidelijke regels bestaan. En als je netjes je aangifte wilt doen blijkt dat je maar moet gokken welke bedragen je moet nemen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 03 jun 2008 9:15 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Ik vul jaarlijks beroepsmatig belastingaangiften in (zakelijke en particuliere) en ik volg standaard de opgaven van de bank.
De regels zijn wat mij betreft vrij helder. Ook de uitleg van de Fiscus is helder.

Als ik kijk naar OHRA, dan zie ik dat de rente is bijgeschreven op 31 december.
Invoertijd 31-12-2007 00:00:00


Let op: de Fiscus gebruikt nergens de term valutadatum(!!)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO