N.a.v. dit door Paul209 aangesneden onderwerp, heb ik enkele malen contact gehad met Henk Steenbekkers. Wij vermoeden dat m.n. senioren testamenten bezitten waarin staat dat de langstlevende de nalatenschap krijgt en dat eventuele kinderen pas erven na haar/zijn overlijden.
Omdat dit sinds januari 2003 wettelijk is geregeld, zijn m.i. testamenten waarin alleen dit staat beschreven overbodig geworden. Bezitters van deze testamenten kunnen overwegen om hun testament te herroepen.
Herroepen in 2008 is waarschijnlijk goedkoper dan straks het opmaken van een Verklaring van Erfrecht.
Geen testament betekent dat er geen (dure) Verklaring van Erfrecht nodig is.
Naar mijn bescheiden mening mag het bij een en/of rekening niets uitmaken of er wel of geen testament is. Uit de voorwaarden kan ik niet opmaken dat na het overlijden van een rekeninghouder een notariële akte moet worden overhandigd.
Ik heb een aantal banken gevraagd welke aktie moet worden ondernomen na het overlijden van een rekeninghouder van een en/of (spaar)rekening. De DSB Bank vraagt een kopie van de akte van overlijden omdat de tenaamstelling moet worden veranderd. Dus deze bank vraagt voor een en/of rekening geen Verklaring van Erfrecht als er wel een testament is en ook geen verklaring van het Centraal TestamentenRegister (CTR) dat er geen testament is.
Ervaringen en adviezen zijn welkom.
Geïnteresseerde forumbezoekers kunnen meer reacties lezen op o.a.
http://www.seniorweb.nl/webcontact/foru ... OPIC_ID=83
Ik weet dat dit onderwerp afwijkt van de doelstelling van deze site maar ook in het laatste hemd van een spaarder zitten geen zakken.