Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu zo 15 jun 2025 3:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 02 apr 2008 12:05 pm 
Vijfje

Bron:
http://www.overgeld.nl/rubriek/consumen ... dig__.html
di 01 apr 2008, 12:54 | 5 reacties

Banken roepen bij een sterfgeval veel te snel om het dure papiertje.
Verklaring van Erfrecht vaak niet nodig.
door Edwin van der Schoot

AMSTERDAM - Helaas krijgen wij bijna allen wel eens te maken met een sterfgeval waarvoor wij naar de notaris moeten. Maar het bijna dwingende enthousiasme waarmee banken, Postbus 51 en de door veel begrafenisverzekeraars verstrekte Gids na een Overlijden u aansporen om zo snel mogelijk een verklaring van erfrecht te halen, is voorbarig.

...

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 02 apr 2008 7:34 pm 
Betekent dit dat een testament waarin hetzelfde staat beschreven als in de wet van 2003, overbodig is geworden?
Zo ja, kan ik de notaris verzoeken het testament te vernietigen?

BerichtGeplaatst: wo 02 apr 2008 7:42 pm 
Zunig schreef:
Zo ja, kan ik de notaris verzoeken het testament te vernietigen?

Wil je dit laten doen vanwege de kosten voor een verklaring van erfrecht?

BerichtGeplaatst: wo 02 apr 2008 8:53 pm 
Inderdaad, mijn naam zegt het al.

BerichtGeplaatst: zo 06 apr 2008 1:25 pm 
N.a.v. dit door Paul209 aangesneden onderwerp, heb ik enkele malen contact gehad met Henk Steenbekkers. Wij vermoeden dat m.n. senioren testamenten bezitten waarin staat dat de langstlevende de nalatenschap krijgt en dat eventuele kinderen pas erven na haar/zijn overlijden.
Omdat dit sinds januari 2003 wettelijk is geregeld, zijn m.i. testamenten waarin alleen dit staat beschreven overbodig geworden. Bezitters van deze testamenten kunnen overwegen om hun testament te herroepen.
Herroepen in 2008 is waarschijnlijk goedkoper dan straks het opmaken van een Verklaring van Erfrecht.
Geen testament betekent dat er geen (dure) Verklaring van Erfrecht nodig is.

Naar mijn bescheiden mening mag het bij een en/of rekening niets uitmaken of er wel of geen testament is. Uit de voorwaarden kan ik niet opmaken dat na het overlijden van een rekeninghouder een notariële akte moet worden overhandigd.
Ik heb een aantal banken gevraagd welke aktie moet worden ondernomen na het overlijden van een rekeninghouder van een en/of (spaar)rekening. De DSB Bank vraagt een kopie van de akte van overlijden omdat de tenaamstelling moet worden veranderd. Dus deze bank vraagt voor een en/of rekening geen Verklaring van Erfrecht als er wel een testament is en ook geen verklaring van het Centraal TestamentenRegister (CTR) dat er geen testament is.

Ervaringen en adviezen zijn welkom.

Geïnteresseerde forumbezoekers kunnen meer reacties lezen op o.a.
http://www.seniorweb.nl/webcontact/foru ... OPIC_ID=83

Ik weet dat dit onderwerp afwijkt van de doelstelling van deze site maar ook in het laatste hemd van een spaarder zitten geen zakken.

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 30 aug 2008 11:15 am 
Vijfje

Hier inmiddels 'oud nieuws'.
Wellicht toch interessant, omdat er een aantal banken genoemd worden en de wijze waarop ze ermee omgaan.

Bond: Banken jagen consument op hoge onkosten.

’Verklaring erfrecht vaak onnodig.’
door Edwin van der Schoot

AMSTERDAM, zaterdag 30-8-2008.

Banken jagen nabestaanden onnodig op kosten door vaak klakkeloos een verklaring van erfrecht te eisen.
Dat oordeel velt de Consumentenbond na een onderzoek onder de zes grootste Nederlandse banken.
Banken vragen om een verklaring van erfrecht wanneer een rekeninghouder overlijdt en een erfgenaam de banktegoeden wil overnemen.
...

Bron: De Telegraaf 30-8-2008.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 30 aug 2008 2:35 pm 
Dubbeltje

Mijn ervaring met de plaatselijke Rabobank; deze vroeg ook om een verklaring van erfrecht omdat er een testament was. Echter omdat het ging om en/of rekeningen hoefde het uiteindelijk niet. De enige consequentie is dat een (gratis) rekening niet opgeheven kan worden en dat de adressering 'Aan de erven van' blijft.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 30 aug 2008 7:51 pm 
Gulden

Volgens mij ligt het juridisch nog complexer. Je kunt immers een en/ofrekening hebben zonder met de andere rekeninghouder een erfrechtelijke verhouding te hebben. De voorwaarden die banken hanteren melden (voor zover ik ze ken) steeds dat beide rekeninghouders ieder afzonderlijk alle handelingen kunnen verrichten en alle rechten en plichten hebben t.o.v. het saldo. Dat betekent naar mijn mening dat bij overlijden van de ene rekeninghouder de andere volledig handelingsbevoegd blijft en over het gehele saldo kan beschikken. Alleen het formeel liquideren van de rekening of het wijzigen van de tenaamstelling zal op problemen stuiten.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]