Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 26 apr 2024 3:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 10 jun 2016 1:47 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: zo 27 sep 2009 5:34 pm
Berichten: 672
Uit de uitspraak van de Hoge Raad d.d. 10 juni 2016: (http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:HR:2016:1129)

Citaat:
Beoordeling van het middel
2.4.1.
Bij de beoordeling van het middel wordt het volgende vooropgesteld.
2.4.1.1. Bij de totstandkoming van box 3 met ingang van 2001 heeft de wetgever het forfaitaire rendement bepaald op vier percent. Dit percentage is niet afhankelijk gesteld van het werkelijke rendement van de bezittingen gedurende het jaar. De wetgever achtte dat gerechtvaardigd omdat:
“daarmee op een globale maar aanvaardbare wijze zou kunnen worden aangesloten bij de rendementen die belastingplichtigen in de praktijk, indien dit over een langere periode wordt bezien, gemiddeld zouden moeten kunnen behalen zonder dat zij daar (veel) risico voor hoeven te nemen. In zoverre kan derhalve niet worden gesteld dat in het concept van de forfaitaire rendementsheffing geen rekening wordt gehouden met de omvang van de werkelijk genoten inkomsten uit vermogen.”
(Kamerstukken II 1999/2000, 26 727, nr. 7, blz. 263).

2.4.1.2. Van de wetgever mag worden verlangd dat een forfaitair stelsel, waaraan een zekere ruwheid inherent is, zodanig wordt vormgegeven dat daarmee wordt beoogd de werkelijkheid te benaderen (vgl. HR 12 mei 1999, nr. 33320, ECLI:NL:HR:AA2756, BNB 1999/271). Bij de vaststelling van het forfaitaire rendementspercentage op vier percent heeft de wetgever dan ook terecht aansluiting gezocht “bij de rendementen die belastingplichtigen in de praktijk, indien dit over een langere periode wordt bezien, gemiddeld zouden moeten kunnen behalen zonder dat zij daar (veel) risico voor hoeven te nemen”.

2.4.1.3. Van het forfaitaire stelsel van box 3 kan, gelet op voormelde uitgangspunten, niet worden gezegd dat het elke redelijke grond ontbeert. Gelet op de ruime beoordelingsmarge die de wetgever op het terrein van het belastingrecht toekomt, is dit stelsel niet in strijd met artikel 1 EP. Dit stelsel zou slechts dan in strijd komen met artikel 1 EP indien zou komen vast te staan dat het destijds door de wetgever voor een lange reeks van jaren veronderstelde rendement van vier percent voor particuliere beleggers niet meer haalbaar is en belastingplichtigen, mede gelet op het toepasselijke tarief, zouden worden geconfronteerd met een buitensporig zware last (zie HR 3 april 2015, nr. 13/04247, ECLI:NL:HR:2015:812, BNB 2015/174). Indien deze onhaalbaarheid duidelijk zou worden en de wetgever ervoor kiest uit te blijven gaan van een forfaitair rendement, mag van hem worden verlangd dat hij de regeling aanpast teneinde de beoogde benadering van de werkelijkheid te herstellen.

2.5.1.
De onderhavige procedure betreft de forfaitaire rendementsheffing voor het jaar 2011. In het zojuist genoemde arrest BNB 2015/174 inzake de heffing van inkomstenbelasting voor het jaar 2010 was niet komen vast te staan dat het destijds door de wetgever voor een lange reeks van jaren veronderstelde rendement van vier percent voor particuliere beleggers toen niet meer haalbaar was. Er is geen grond om daarover anders te oordelen voor het onderhavige jaar 2011, ten aanzien van welk jaar in deze procedure niet is komen vast te staan dat de gemiddelde opbrengsten uit sparen en beleggen lager waren dan in 2010.

Beslissing
De Hoge Raad verklaart het beroep in cassatie ongegrond.


A penny saved is a penny earned.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 10 jun 2016 4:57 pm 
Gulden

Geregistreerd: do 03 maart 2011 9:42 pm
Berichten: 1204
Ook de FD heeft een artikel over de uitspraak van de Hoge Raad, inzake deze door een in Noorwegen wonende Nederlander aangespannen rechtszaak: http://fd.nl/economie-politiek/1155631/fictief-rendement-vermogensheffing-houdt-stand-bij-hoge-raad

Links of rechtsom de staat heeft inkomsten nodig , of dit redelijk is zal de overheid een worst wezen. De doelgroep die met in het in 2017 nog fictiever rendement aanname is te klein om er iets tegen te doen. De VVD laat zich gijzelen door deze PVDA maatregel die de heer Spekman in zijn handen doet klappen ( nivelleren is volgens hem namelijk altijd een feestje )

Ik ben benieuwd of de nieuwe staatssecretaris in de toekomst (in 2017 krijgen we gelukkig een andere kabinet ) de vermogensrendements heffing rechtvaardig en eerlijk maakt ( zeker voor de gewone spaarder die meer dan een ton aan spaargeld heeft )


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 10 jun 2016 5:29 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
In 2011 kon je nog ruim 4% halen, dus tja, begin eens een procedure over 2015 ofzo, zou ik zeggen...

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 10 jun 2016 6:44 pm 
Kwartje

Geregistreerd: za 16 mei 2009 10:11 pm
Berichten: 299
Toch knap van die lui van de Hoge Raad dat ze zulke rendementen ook in 2011 nog kunnen maken (en nog gemakkelijk ook). Ze kunnen dat waarschijnlijk nog steeds maar waarschijnlijk dan iets minder gemakkelijk. Ja, gestudeerd he. Ik geef ze wel gelijk dat ze dat kunstje niet verklappen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 jun 2016 9:29 am 
Dubbeltje

Geregistreerd: ma 14 jul 2008 9:25 pm
Berichten: 212
Wat als het over 2015 zou gaan en ook alvast over 2016?
Bijzonder dat dit niet meegenomen is..


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 jun 2016 10:14 am 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
Martijn schreef:
Ook de FD heeft een artikel over de uitspraak van de Hoge Raad, inzake deze door een in Noorwegen wonende Nederlander aangespannen rechtszaak: http://fd.nl/economie-politiek/1155631/fictief-rendement-vermogensheffing-houdt-stand-bij-hoge-raad

Ik ben benieuwd of de nieuwe staatssecretaris in de toekomst (in 2017 krijgen we gelukkig een andere kabinet ) de vermogensrendements heffing rechtvaardig en eerlijk maakt ( zeker voor de gewone spaarder die meer dan een ton aan spaargeld heeft )


"Gelukkig een ander kabinet" Dat zullen we toch eerst maar even moeten afwachten....
En een ander kabinet..? zal die beter zijn.? Mijn petje af wat de VVD met de PvdA toch voorelkaar hebben gekregen.!
En dat was echt nodig.!! Als je nu het CDA of de linkse partijen hoort, zij doen het anders. Dat zien we overal waar deze club nu aan de touwtjes trekt. Maar beter, ook dat valt weer tegen. :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 jun 2016 11:23 am 
Kwartje

Geregistreerd: za 16 mei 2009 10:11 pm
Berichten: 299
Citaat:
Mijn petje af wat de VVD met de PvdA toch voor elkaar hebben gekregen


Afbraak politiek met tal van lasten verzwaringen en, dat is het vreemde, wat met de
uitgangspunten van zowel VVD als PvdA weinig van doen heeft.
Hier kunnen ze bij de komende verkiezingen nog behoorlijk last van krijgen (en terecht).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 jun 2016 11:48 am 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 07 mei 2009 12:16 pm
Berichten: 1412
Maar de 'procedure massaal bezwaar' loopt nog.
'Totdat de Hoge Raad beslist, leggen we belastingaanslagen op waarbij we uitgaan van 4% rendement over uw spaargeld. Ontvangt u een aanslag, dan moet u die betalen.'
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _spaargeld

_________________
Pecunia olet! Geldt niet voor Crypto :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 jun 2016 12:00 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
bekend schreef:
Toch knap van die lui van de Hoge Raad dat ze zulke rendementen ook in 2011 nog kunnen maken (en nog gemakkelijk ook). Ze kunnen dat waarschijnlijk nog steeds maar waarschijnlijk dan iets minder gemakkelijk. Ja, gestudeerd he. Ik geef ze wel gelijk dat ze dat kunstje niet verklappen.


Ik zal je maar niet vertellen welk rendement ik in dat jaar over mijn vermogen heb gehad.

_________________
Pecunia non olet!


Laatst bijgewerkt door obligataire op za 11 jun 2016 1:09 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 jun 2016 1:05 pm 
Kwartje

Geregistreerd: za 16 mei 2009 10:11 pm
Berichten: 299
Citaat:
Ik zal je maar niet vertellen welk rendement ik in dat jaar over mijn vermogen heb gehad. (tip: ik betaal al vanaf het begin met plezier die 1,2%).


Kijk, dat is nu net "de makke" van dit systeem. De één houdt ruim rendement over bij betaling van 1,2% en de ander schiet er bij in.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 jun 2016 1:11 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
bekend schreef:
Kijk, dat is nu net "de makke" van dit systeem. De één houdt ruim rendement over bij betaling van 1,2% en de ander schiet er bij in.

OK maar dat ruime rendement komt niet uit de lucht vallen. Dat bereik je door risico te nemen, spreiding over meerdere beleggingscategorieën en last but not least geld langer vast te zetten. Dat laatste heb ik nu nog steeds plezier van.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 jun 2016 9:50 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: zo 27 sep 2009 5:34 pm
Berichten: 672
Chartaal schreef:
Wat als het over 2015 zou gaan en ook alvast over 2016?
Bijzonder dat dit niet meegenomen is..
Nee Chartaal, normaal. Een rechter wordt immers slechts geacht een oordeel te geven over hetgeen hem voorligt.
Een rechter kan overigens wel een 'overweging ten overvloede' (obiter dictum) geven.
De uitspraak is overigens helemaal niet zo nietszeggend als jij lijkt te suggereren. Lees r.o. 2.4.1.3. en 2.5.1. maar eens goed.


A penny saved is a penny earned.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 20 jun 2016 11:14 am 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 07 mei 2009 12:16 pm
Berichten: 1412
bekend schreef:
Citaat:
Ik zal je maar niet vertellen welk rendement ik in dat jaar over mijn vermogen heb gehad. (tip: ik betaal al vanaf het begin met plezier die 1,2%).


Kijk, dat is nu net "de makke" van dit systeem. De één houdt ruim rendement over bij betaling van 1,2% en de ander schiet er bij in.

Je reageert op rendement.
Let wel dat het gaat uitdrukkelijk over "spaargeld' en niet over beleggingen of anderszins!

_________________
Pecunia olet! Geldt niet voor Crypto :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 20 jun 2016 11:28 am 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 07 mei 2009 12:16 pm
Berichten: 1412
Kennelijk zal Box-3 "sparen en beleggen" weer opgesplitst moeten worden.

_________________
Pecunia olet! Geldt niet voor Crypto :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 20 jun 2016 11:58 am 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 07 mei 2009 12:16 pm
Berichten: 1412
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 31329.html
Citaat:
Bekendmaking gerechtelijke procedures inzake massaal bezwaar tegen aanslagen inkomstenbelasting waarbij sprake is van belastbaar inkomen in box 3

6 juni 2016
nr. BLKB2016/425
Belastingdienst/Directie Vaktechniek Belastingen

"Vindt de Hoge Raad dat wij onterecht uitgaan van een rendement van 4% over uw spaargeld?"

Niet duidelijk of het nu gaat over "rendement" of specifiek over "rendement van 4% over uw spaargeld" :evil:

_________________
Pecunia olet! Geldt niet voor Crypto :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO