erikk schreef:
Zonder deze aflevering uberhaupt gezien te hebben vind ik dat mensen inderdaad best meer verantwoordelijkheid mogen nemen als ze gaan internetbankieren om slecht onderhouden/beveiligde computers. Men schuift het altijd te makkelijk af op hun onwetendheid. Doe eens wat moeite.
Je zou het filmpje eigenlijk eerst moeten bekijken. Even kort dan:
1. ABNAMRO waarschuwde de klant omdat er mogelijk malware op zijn pc zou staan. De bank gaf aan om zijn pc te laten checken of deze up to date was.
2. De klant schakelde een kennis in die een eigen ICT bedrijf heeft en deze heeft gecheckt dat zijn pc up to date was.
3.De klant ging later opnieuw internetbankieren en de liep vast.
4. Hij ging toen op een andere pc internetbankieren en zag toen dat het kwaad geschied was.
Een virusscanner, firewall, up to date OS en programma's verkleinen weliswaar de kans op besmetting maar uitsluiten kan je het niet.
De scanners lopen altijd achter op de feiten. Ook dichtspijkeren van de pc m.b.v. policy's en rechten verminderen helpt maar is geen 100% garantie.
Een paar maanden geleden was er op de site nu.nl een besmette adverentie. Hierdoor raakte je pc besmet. Als je je pc dan uit deed was het virus ook meteen weg. De makers gokken er op dat mensen naar een veel bezochte site gaan en daarna gaan internetbankieren.
Technisch is het mogelijk dat als je wilt inloggen op de banksite de bank eerst checkt of een aantal zaken wel up to date zijn. Zo niet, dan kan de bank je hierop wijzen en je toegang weigeren. Dit is eigenlijk wat de ABNAMRO zou moeten doen en niet andersom.