Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu wo 24 apr 2024 10:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 08 okt 2009 4:11 pm 

Geregistreerd: di 08 sep 2009 11:06 am
Berichten: 5
Ik heb een sparrekening bij de ABN Amro, waar wat studie geld op staat.
Tegen een rente van 3%.
Nu hebben ze dit verlaagd naar 2,9%.

Maar wat is de reden dan?
(ze hebben daar meerdere rentes verlaagd)
Kan ik daar achter komen?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 08 okt 2009 4:52 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2504
Begin dit jaar stond de rente op jouw rekening nog op 4,3%, op jaarbasis.

Na 1 januari is de rente al 5 keer verlaagd.

De reden dat ABN-Amro haar rente verlaagd heeft is minimaal tweeledig.

1. De centrale bank heeft haar rente in stappen verlaagd tot 1%. ABN-Amro kan bij de centrale bank geld lenen tegen 1% rente. Dit is voor de bank veel voordeliger dan de rente die zij momenteel biedt aan haar spaarders. Er is dus eigenlijk nog reden om de rente verder te verlagen en dit zal ook gebeuren.

2. Andere banken verlagen hun rente. Dit betekent dat het voor spaarders aantrekkelijker wordt om bij ABN-Amro te sparen als ABN-Amro de rente niet verlaagd. Maar ABN-Amro heeft misschien helemaal geen behoefte aan al het spaargeld dat op deze manier bij haar gestort zou kunnen worden.

De rente bij veel banken wijzigt meerdere keren per jaar. Sinds begin dit jaar is er een duidelijke dalende koers in de spaarrente. Vorig jaar is de rente juist voornamelijk steeds omhoog gegaan.

Banken verlagen hun rente als zij te veel geld hebben van spaarders, of als zij het elders goedkoper kunnen lenen. En dit is nu het geval.

PS. Met een spaarrekening bij Aegon of NIBC krijg je nu (minstens) 3,1% rente en bij MoneYou 3,0% rente. Dit was in het begin van het jaar ook nog een stuk hoger, maar zoals ik schreef, alle banken hebben hun rentes verlaagd.

Maar er is een verschil tussen deze banken en jouw Internet Jaarspaarrekening namelijk:

Rente Aegon, NIBC, MoneYou 3,0% of 3,1% zonder voorwaarden, dus je krijgt deze rente alleen.

ABN-Amro Internet Jaarspaarrekening, 2,9% van het laagste bedrag tussen 1 januari en 31 december; en de rest daarboven maar 1% rente.

Nu ga ik een rekenvoorbeeld geven.

Stel je stort elke maand 100 euro op je spaarrekening. Je begint met 1000 euro en op 31 december heb je 1000 euro + 12 maanden x 100 euro = 1000 + 1200 = 2200 euro.

Hoeveel rente ontvang je dan?

Bij 3,0% rente zonder voorwaarden zal het zijn, ongeveer 3% van ((1000 + 2200) / 2). Dit is 3% van 1600 = 48 euro.

Bij 2,9% rente met de voorwaarden van ABN-Amro wordt dit: 2,9% van 1000 euro (het minimumbedrag op de rekening) = 29 euro, plus 1% van ((0 + 1200 / 2)) = 6 euro, samen 29 + 6 = 35 euro.

Wat betekent dit?

ABN-Amro biedt niet de hoogste rente.


Laatst bijgewerkt door stuiver op do 08 okt 2009 5:07 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 08 okt 2009 4:59 pm 

Geregistreerd: di 08 sep 2009 11:06 am
Berichten: 5
Op die manier.

Maar als ik nou 2 maanden (bijv.) wel een rente zou krijgen van 3%.
Krijg ik dan nog wel over die 2 maanden wel de 3%?
Dat nu dus de 2.9% ingaat.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 08 okt 2009 5:24 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2504
Ja, die rente krijg je dan. De lagere rente van 2,9% krijg je vanaf de datum dat deze rente in gaat. Daarvoor kreeg je voor elke spaardag een hogere rente.

Maar het werkt vanwege de voorwaarde van de bank een beetje ingewikkeld.

Stel jij neemt op 29 december al jouw geld op van jouw ABN-Amro Internet Jaarspaarrekening. Dan krijg je van het hele jaar van 1 januari tot 29 december maar 1% rente!!!

Want dit staat in de voorwaarden.

Je loopt dan heel veel rente mis. In plaats van 35 euro rente, krijg je dan op 1 januari 2010 ongeveer maar 5,50 euro rente! Dus je kan dan beter wachten tot begin volgend jaar met geld opnemen.

Dit is eigenlijk een valkuil... en heel slim van de bank. Dus kijk heel goed wat 2,9% betekent, en wat 1% betekent. Want je krijgt dus niet overal 2,9% voor. Soms een stuk minder!

Bij sommige andere banken, namelijk Aegon, NIBC en MoneYou, krijg je 3,1% of 3,0%. Ook als je in de loop van het jaar veel geld opneemt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 08 okt 2009 5:40 pm 

Geregistreerd: di 08 sep 2009 11:06 am
Berichten: 5
stuiver schreef:
Ja, die rente krijg je dan. De lagere rente van 2,9% krijg je vanaf de datum dat deze rente in gaat. Daarvoor kreeg je voor elke spaardag een hogere rente.

Maar het werkt vanwege de voorwaarde van de bank een beetje ingewikkeld.

Stel jij neemt op 29 december al jouw geld op van jouw ABN-Amro Internet Jaarspaarrekening. Dan krijg je van het hele jaar van 1 januari tot 29 december maar 1% rente!!!


Sneaky.

Ik had hem al door. :) Die voorwaarde heb ik wel gelezen. Daarom wil ik het ook zeker tot 1 januari laten staan. Daarna ga ik proberen om ergens een deposito te openen met 5% rente. En niet minder. 8) Dan weet ik tenminste dat ik ook een vast rente percentage krijg.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 08 okt 2009 6:49 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2504
Citaat:
Daarna ga ik proberen om ergens een deposito te openen met 5% rente.


Dat bieden momenteel alleen DSB Bank en NIBC, en het is niet te verwachten dat het er op 1 januari meer zijn. En je moet het dan wel 10 jaar vast zetten.

Nou, mij niet gezien, of is de studiefinanciering tegenwoordig veel hoger dan 10 jaar geleden?

Ik snap dat je liever een hoge rente krijgt, wie wil dit nou niet. Maar iedereen heeft eigenlijk even veel last van de renteverlagingen, dus eigenlijk maakt het ook weer niet zo veel uit.

Als ik jou was zou ik overstappen naar internetsparen van Aegon, NIBC of MoneYou. Deposito's is meer iets voor echt grote mensen als je begrijpt wat ik bedoel. Maar trek je niets van mij aan hoor :wink:

PS. Ik heb deposito's voor 1 tot 2 jaar. Dan duurt het allemaal niet zo lang. Maar ik krijg wel meer rente, de nieuwste zit op 3,5% (vorige week afgesloten). In november komt een 1-jarig deposito vrij van 6%. Want 1 jaar geleden was de rente nog heel hoog en waren er ook veel deposito's tot 2 jaar met 5 tot 6% rente.

Ja die rente is wel leuk, maar echt belangrijk issie ook weer niet. Kunnen sparen of niet kunnen sparen is al heel belangrijk. Er zijn ook veel mensen die helemaal niet sparen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 08 okt 2009 8:20 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 02 nov 2008 1:05 pm
Berichten: 100
Netjes uitgelegd stuiver ! :wink:
Zat het met aandacht te lezen en je hebt helemaal gelijk in alles..
Dit forum is erg leerzaam , ook voor de jonkies onder ons :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 08 okt 2009 10:35 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Ja en chapeau dat je na tig keer dezelfde vragen waar alle info over te vinden is, zoveel geduld hebt om het uit te leggen! 8)

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 11 okt 2009 12:55 pm 

Geregistreerd: di 08 sep 2009 11:06 am
Berichten: 5
stuiver schreef:
Nou, mij niet gezien, of is de studiefinanciering tegenwoordig veel hoger dan 10 jaar geleden?


Het is niet de studiefinanciering. Die heb ik op een rekening waar ik altijd bij kan. Het is meer dag ik 5 dagen studeer, en de 6e dag werk. Dus tijd om mijn geld uit te geven heb ik op dit moment niet echt. Maar ik vind het werken ook gewoon leuk om te doen, het is niet zo dat ik het nou echt super nodig heb. Ik heb op dit moment genoeg geld om mijn studie te voltooien. (StuFi meegerekend)

Citaat:
PS. Ik heb deposito's voor 1 tot 2 jaar. Dan duurt het allemaal niet zo lang. Maar ik krijg wel meer rente, de nieuwste zit op 3,5% (vorige week afgesloten). In november komt een 1-jarig deposito vrij van 6%. Want 1 jaar geleden was de rente nog heel hoog en waren er ook veel deposito's tot 2 jaar met 5 tot 6% rente.


Ik zou ook gaan voor een 1 jarige. Ik zal en te nimmer mijn geld 10 jaar vast zetten. 10 jaar is veel! :shock:

Citaat:
Ja die rente is wel leuk, maar echt belangrijk issie ook weer niet. Kunnen sparen of niet kunnen sparen is al heel belangrijk. Er zijn ook veel mensen die helemaal niet sparen.


Ik weet het, veel studiegenoten van mij geven bakken met geld uit. Hier wat, daar uit eten. Luxe reizen naar Spanje (ofzo). En ik zie ze regelmatig geld lenen. "He pa, kun je ff 30 euro overmaken." Bij ons is het zo dat onze ouders vroeger een spaarrekening hebben geopend zodat we kunnen studeren. En dat betalen we dus zelf nu, tegelijk hechten we ook niet veel aan materiƫle dingen. Ik moet eerlijk zeggen: Als je iets 'kan kopen' voelt het net zo goed als dat je ook daadwerkelijk iets koopt.

Bedankt voor de tips. :D


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO