Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 4:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Boek / Valuta datum
BerichtGeplaatst: za 26 jan 2008 1:36 pm 
Stuiver

Geregistreerd: do 19 jul 2007 9:42 pm
Berichten: 86
Volgens de aanvullende voorwaarden zijn de boek/valutadatum als volgt:

"Voor stortingen geldt als Valutadatum: de eerste werkdag na ontvangst door de Bank van het
gestorte bedrag. Voor opnames geldt de laatste werkdag voor verevening door Interpay
Nederland B.V. als Valutadatum"

Nou heb ik gisteren een bedrag gestort en gisteravond was dat al zichtbaar bij Akbank.
Maar de boekdatum en valutadatum zijn beide 25-1.
Als ik vandaag echter naar de opgebouwde rente kijk, dan blijkt dat er nog geen rente is opgebouwd.
Is het dus inderdaad zo dat er pas rente opgebouwd gaat worden (valutadatum) de eerste werkdag na vrijdag, dus pas komende maandag?

Dan blijft de vraag, waarom staat in het saldo-overzicht wel dezelfde boek-valutadatum?

Als bovenstaande het geval is kun je een groter bedrag dus het beste aan het begin van de week overboeken, en een eventuele terugboeking naar de tegenrekening het beste dinsdag t/m vrijdag doen (feestdagen uitgezonderd).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 26 jan 2008 2:05 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Mijn ervaring:

6 september 2007: 10 euro (test) van mijn Friesland Bank afgeschreven. 6 september is de "echte" valutadatum (jaja, Friesland Bank kan er ook wat mee vwb valuteren).

7 september: 10 euro bijgeschreven op AK. Geboekt in m'n "renteberekningsspreadsheet" als rentegevend per 7 september (zelfde dag dus).

Netjes dus. Volgens mijn gegevens rentegevend op de dag van bijschrijving.

11 september 2007: 19746,- afgeschreven van Friesland Bank. (Nogmaals, 11-9 is valutadatum)

12 september: Bijgeschreven op AK, rentegevend vanaf 12-9 (opnieuw zelfde dag dus)

8 oktober: Rente wordt verhoogd naar 4,3%

Volgens mijn spreadsheet zou ik op 1-1-2008 recht hebben op 254,83 aan rente, en dit is ook inderdaad precies het bedrag wat ik op 1-1 heb ontvangen.

Hieruit leidt ik dus af dat de door mij geboekte bedragen rentegevend zijn geworden op de dag van bijschrijving!

Misschien beantwoordt dit je vraag enigszins?

Bij Credit Europe werkt het trouwens *wel* precies zoals jij beschrijft: Als ik iets wil afboeken van CE zorg ik er altijd voor dit *niet* op een maandag te laten plaatsvinden, want dat ben je 2 dagen extra rente kwijt!!! (Afboeken op maandag betekent rentedragend tm de vrijdag darvoor).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 26 jan 2008 2:22 pm 
Stuiver

Geregistreerd: do 19 jul 2007 9:42 pm
Berichten: 86
Bedankt voor je antwoord SpaarXL,

Maar staat bij jou bij een bijschrijving bij Akbank dezelfde boek en valutadatum?
Bij mijn overschrijving naar Akbank werd het bedrag met 25-1 als valutadatum afgeschreven, en stond het dezelfde avond (dus ook 25-1) al bij het saldo van Akbank vermeldt, ook met valutadatum 25-1 en als boekdatum ook 25-1.
En de valuteringsregels die ik in mijn eerste post aangaf komen van de site van Akbank


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 26 jan 2008 2:47 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Ja, boekdatum en valutadatum zijn gelijk. Dan wijken ze dus af van hun eigen regels?!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2008 10:16 am 
Stuiver

Geregistreerd: do 19 jul 2007 9:42 pm
Berichten: 86
SpaarXL, in een ander forum las ik over de problemen met de rentebijschrijving en het fiscale saldo bij Ohra.

Hoe is dit bij Akbank, kun (wil?) je eens kijken wat daar volgens het (online) rekeningoverzicht van Akbank de boek- en valutadatum was van de bijgeschreven rente?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2008 1:43 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Ik had het er bij mijn vorig bericht nog bij willen zetten, maar de rentebijschrijving was bij mij toe nu toe de enige uitzondering op de regel "boekdatum en valutadatum zijn gelijk".

Oftewel: Boekdatum van de rentebijschrijving was 31-12-2007, valutadatum 1-1-2008. Enne, die rente hoef je dus bij je belastingaangifte (volgend jaar) nog niet mee te tellen bij "Saldo op 1-1-2008"...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2008 2:09 pm 
Stuiver

Geregistreerd: do 19 jul 2007 9:42 pm
Berichten: 86
Duidelijk......... bedankt voor de informatie.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO