Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 19 apr 2024 6:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 25 nov 2009 10:57 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
En Jaysier: Die resterende 5K zijn vrij tot 20K., Totaal dus tot 75K
Over het meerdere zou je dan 1,2% betalen. Maar
je heffingskorting (extra korting op te betalen belasting) is 1,3% van 55K=715 euro


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 25 nov 2009 12:42 pm 

Geregistreerd: ma 23 nov 2009 11:43 pm
Berichten: 33
Ik voel me nu even heel dom,
maar wat is AES en welke bank is de AK bank?

Welke deposito's raden jullie me aan dan en voor welke looptijd?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 25 nov 2009 12:47 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: di 14 apr 2009 9:11 pm
Berichten: 249
Woonplaats: Noord-Brabant
AES is Aegon Eigen Stijl sparen en AK bank is een bank die in Amsterdam ijn kantoor heeft en een dochteronderneming is van de AKbank in Turkije
Je kunt de info terug vinden bij het rijtje banken op dit forum.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 25 nov 2009 1:33 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2502
AES lijkt me zelfs niet meer dan een verzonnen afkorting voor de Aegon Eigen Stijl spaarrekening. Deze biedt sinds afgelopen zomer een van de hoogste rentepercentages van de vrije spaarrekeningen. Een vrije spaarrekening is een spaarrekening zonder overwegende beperkingen.

AES kent weliswaar een belangrijke beperking, namelijk een in te stellen opname boete waar een hogere rente tegenover staat (per saldo in principe niet interessant), maar deze beperking is vrijwillig. Men kan deze beperking ook wel als "valkuil" zien. Dit omdat de kans groot is dat wie de hoogste rente van de markt wil ontvangen, beter van tijd tot tijd een deel van zijn spaargeld verschuift naar de bank die de spaarrente-toppositie heeft overgenomen.

Citaat:
En AES gaat per 2-12 ws naar 3,01% toe volgens berichten elders op dit forum


Dat klopt niet. De basisrente van AES gaat van 2,8 naar 2,6%. Aegon biedt een bonusrente als een spaarder:
- een minimumsaldo instelt
- een maandelijkse saldotoename instelt
- opnamekosten instelt

BG zegt dat de rente daalt naar 3,01%, dat betekent in wezen dat zijn rente daalt van 2,8+0,41=3,21 naar 2,6+0,41=3,01%.

Jaysier, je geeft aan 700 euro per maand opzij te leggen voor sparen.

Ik ben nog niet lang een actieve spaarder (ik spaarde altijd graag, maar lette niet op het rentepercentage en had alles bij dezelfde bank staan). Maar in de afgelopen 18 maanden bleek de Ohra Maandspaarrekening consequent een rente te geven die aan de top of iets boven de maximale vrije rente zat. Deze werkt met een maandelijkse incasso van maximaal 250 euro. De Kruidvat Maandspaarrekening is ook van Ohra en biedt dezelfde rente en voorwaarden. Met beide rekeningen samen kan je 500 euro per maand tegen een goede rente weg zetten.

Na verloop van tijd kan je dan eens bekijken of het interessant is het over te sluizen naar een nieuw deposito of een ander product.

Werk in stapjes.

Ik spaarde bijna 30 jaar bij Rabobank tegen een rente die stukken lager was dan in "de top 5". Eerst stapte ik over naar Ak bank die begin vorig jaar de hoogste rente had. Daarna ben ik wat gaan spreiden over meerdere banken en deposito's.

Zodra het moment goed is om te gaan schuiven met het geld kan je bijvoorbeeld alles van de huidige rekening overmaken naar een spaarrekening van MoneYou of Aegon Eigen Stijl, die nu goede rente bieden. AES zit iets hoger, maar er kunnen redenen zijn om voor MoneYou te kiezen. (Er kunnen ook redenen zijn om te kiezen voor Triodos en ASN Bank, want deze investeren primair in maatschappelijk duurzaam ondernemen). Gaan we echter uit van een hoge rente, vallen Triodos en ASN Bank helaas vaak af.

Jouw rente gaat dan onmiddelijk van 1,5% naar 2,8% (MoneYou) of 2,8% (Aegon); de laatste zakt op 2 december naar 2,6%, MoneYou zal waarschijnlijk snel volgen, en de kans dat ook de rente van 1,5% omlaag gaat is beslist aanwezig. MY en AES zitten structureel boven jouw huidige bank.

Reken eens uit wat het jaarlijkse verschil in renteopbrengst is.

Welk risico staat hier tegenover? Dit is een groot dilemma, want de kredietwaardigheid van banken is voor consumenten moeilijk te beoordelen. Daar zijn wel onderzoeken over met rankings, maar deze zijn niet zaligmakend. Een benadering daarbij is dat aangezien we het als consument niet weten, we gewoon maar aan moeten nemen dat elke bank even goed of slecht is. Hoe we dit werkelijk in moeten schatten zal je persoonlijk moeten beoordelen.

Stel, jouw bank is de meest stabiele op aarde. De renteopbrengst van 1,5% is dus gegarandeerd. Stel MoneYou "valt om" zoals dat heet, als een bank failliet gaat. In dat geval is de renteopbrengst geen 2,8%, maar "slechts" 9/12 * 2,8%. De Nederlandsche Bank garandeert namelijk dat de spaargelden binnen 3 maanden weer ter beschikking komen van spaarders van een omgevallen bank.

In dat geval genereert het spaargeld 2,1%, nog altijd 0,6% meer dan bij de onfeilbare bank met een lagere rente.

Dyna heeft een prima punt, 10 jaar lang vast op hetzelfde paard gokken / inzetten is mogelijk niet de beste keuze.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 25 nov 2009 3:28 pm 
Stuiver

Geregistreerd: wo 30 sep 2009 1:31 pm
Berichten: 70
Ik denk dat het nu ook niet verstandig is dat geld voor het grootste deel weg te zetten tegen 10 jaar (gezien de huidige rentepercentages). Ik maak hier alleen uitzonderingen op bij 5%+ rekeningen. Zoals afgelopen zomer nog bij Credit Europe. 10 jaar vast tegen 5,5% met maandelijkse rente uitkering. Deze heb ik geopend met een aanzienlijk bedrag omdat ik dit als een buitenkansje zag. En gezien de rentes een half jaar later is dit ook gebleken. Let wel: nog steeds geldt de regel, zet alleen geld zo lang vast als je echt zeker weet dat je het kan missen of als de voorwaarden voorzien in openbreken bij bepaalde omstandigheden (kopen huis, huwelijk etc)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO