Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu ma 16 jun 2025 1:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 14 sep 2008 10:46 pm 
Kwartje

Inter schreef:
Natuurlijk is het wel zo hoeveel risico je neemt maar als men gaat zweten bij elk verlies dan kan men beter gaan sparen .

Ben ik met je eens, mijn voorkeur is ook sparen maar als de mogelijkheid daar is (goede vooruitzichten) beleg ik een deel zo 25%.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 15 sep 2008 12:37 am 
Dubbeltje

Ik spaar alleen. Familie van mij is bijna al het geld kwijtgeraakt met de belegingscrisis in de jaren 90. Dat heeft mij toch wel huiverig gemaakt, dus speel ik het liever "save".

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 15 sep 2008 12:44 am 
Stuiver

obligataire schreef:
Als je iets wil verdienen met aandelen moet je vol bovenop het nieuws zitten, dichtbij het vuur, en bovenal de psyche van de grote meute kunnen voorspellen. :wink:

Dat geloof ik eigenlijk niet zo.....de mensen bij b.v. Robeco, zitten iedere dag van 9 tot 5 bovenop het nieuws, dichtbij het vuur, en kunnen lijkt mij zo langzamerhand ook wel de psyche van de meute voorspellen. Ze hebben echt helemaal niks anders te doen dan dat. En toch zijn de rendementen van de Robeco fondsen bijna altijd lager dan die van de AEX.
Zij kunnen het dus ook niet. En we dachten heel even, dat de mensen van b.v. Fortis Obam en het Delta deelnemingen fonds het echt goed in de vingers hadden, gezien de prima resultaten van de afgelopen 2 jaar, maar nu bakken ze er weer helemaal niks van.

Zou het verhaal van de pijltjes gooiende aap dan toch waar zijn?

De enige manier voor mij, om een kansje te maken op een redelijk rendement, is maandelijks wat kopen, en dat heel lang laten staan. En zeker niet gaan switchen. Hoe langer je er niet aankomt, hoe groter de kans op winst. Maar daar zal ook wel best weer wat tegenin te brengen zijn....;-)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 15 sep 2008 1:38 am 
Vijfje

Nog een verschil tussen beleggen en sparen.
Met beleggen heeft men direct al kosten, zoals transactiekosten bij zowel de aan- en verkoop, jaarlijks bewaarloon en eventueel dividendbelasting.
Spaarrekeningen zijn geheel gratiz. :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 15 sep 2008 9:07 am 
Vijfje

Procent schreef:
........En we dachten heel even, dat de mensen van b.v. Fortis Obam en het Delta deelnemingen fonds het echt goed in de vingers hadden, gezien de prima resultaten van de afgelopen 2 jaar, maar nu bakken ze er weer helemaal niks van....

Deze fondsen beheersen een specifiek 'kunstje': OBAM zit sterk in de opkomende markten en DDF doet in ondergewaardeerde small caps. Beide sectoren doen het momenteel erg slecht, echter dat maakt deze fondsen nog niet onbekwaam. Ze doen alleen wat hun statuten voorschrijven.
Beleggen in deze fondsen is vooral een kwestie van timing. Buy the dip and sell the hype oid :wink:

Procent schreef:
........De enige manier voor mij, om een kansje te maken op een redelijk rendement, is maandelijks wat kopen, en dat heel lang laten staan. En zeker niet gaan switchen. Hoe langer je er niet aankomt, hoe groter de kans op winst. Maar daar zal ook wel best weer wat tegenin te brengen zijn....;-)

Dat is een heel goede methode. Immers je koopt zowel bij een dure markt als een goedkope markt zoals nu. Je hebt een mooie gemiddelde aankoopkoers na een aantal jaren. Ineens met een groot bedrag in de markt stappen is veel risicovoller.

Wat interessant kan zijn is de aankoop van trackers, bijvoorbeeld de iShares van Barclays.
Dit zijn fondsen die naadloos aansluiten met de samenstelling van bepaalde indexen.
De kosten hiervan zijn minimaal. De meeste duurbetaalde beleggingsfondsen slagen er toch niet in om de index te verslaan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 15 sep 2008 9:21 am 

De reacties die ik hier lees gaan eigenlijk maar over twee vormen van beleggen, of zelf beleggen of je aandelen laten beheren. Beide hebben nadelen.
Om zelf te beleggen heb je wel enig verstand van zaken nodig, maar de kosten zijn naar verhouding laag. Laat je je aandelen beheren dan geef je alle rompslomp uit handen, maar dat kost dan ook het nodige.
Waar ik niets over lees is het zogenaamde index beleggen.
Zelf hoef je eigenlijk niets te doen (er valt namelijk niets te doen) en de beheerskosten zijn maar een fractie van actief beheerde aandelen.
Ik heb eens bij Meesman gekeken en ik moet zeggen dat de rendementen die zij behalen niet verkeerd zijn.
Om een idee te geven:

Global Stock Index Fund:
afgelopen 3 jaar 9,7%
afgelopen 3 jaar 9,1%

European Stock Index Fund:
afgelopen 3 jaar 15,1%
afgelopen 3 jaar 14,6%

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 15 sep 2008 9:59 am 
Vijfje

hakkelaar schreef:
Waar ik niets over lees is het zogenaamde index beleggen.

Kijk eens even 1 posting terug 8)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]